Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Bittboxarjane och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 24 augusti 2022 kl. 09:08:48Hur är det med versioner av tillgängliga dubbnigar? Räknas det? Alltså typ Svärdet I Stenen I Mono?
Jag tycker att det är okej att lägga upp och länka till om det finns markanta skillnader gentemot vad som finns tillgängligt på laglig väg. Med andra ord är det bara en annan 5.1-mixning eller andra mindre skillnader är det inte okej, men om det faktiskt är tydliga skillnader i exempelvis ljudkvalitet eller något annat som gör att det finns tydliga fördelar med en version som inte finns tillgänglig så är det okej.
(Svärdet i stenen är således okej, då monoversionen har MYCKET bättre ljudkvalitet än de nu tillgängliga stereo/5.1-versionerna)

Zebastian

Nu när jag vet att det är okej så undrar jag om någon kan rädda upp Svärdet i stenen och Djungelboken i mono?

Lillefot

#872
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 augusti 2022 kl. 09:32:53Jag tycker att det är okej att lägga upp och länka till om det finns markanta skillnader gentemot vad som finns tillgängligt på laglig väg. Med andra ord är det bara en annan 5.1-mixning eller andra mindre skillnader är det inte okej, men om det faktiskt är tydliga skillnader i exempelvis ljudkvalitet eller något annat som gör att det finns tydliga fördelar med en version som inte finns tillgänglig så är det okej.
(Svärdet i stenen är således okej, då monoversionen har MYCKET bättre ljudkvalitet än de nu tillgängliga stereo/5.1-versionerna)
Ifall man osäker skulle man kunna välja att endast lägga upp ljudet (i ett okomprimerat eller förlustfritt format), så att de som laddar ner den fortfarande måste synka det till en egen bild. På så sätt kan man ändå stötta Disney samtidigt som man får den svenska dubbningen i så bra kvalitet det går.

Det kanske är lite mycket begärt, men att synka ihop ljudet från en tidigare DVD-utgåva tar sällan lång tid (om det inte rör sig om någon källa med flera bortklippta scener).

Citat från: Zebastian skrivet 24 augusti 2022 kl. 10:38:12Nu när jag vet att det är okej så undrar jag om någon kan rädda upp Svärdet i stenen och Djungelboken i mono?
Jag har haft planer på att göra det med Svärdet i Stenen åt er, men jag äger varken någon av VHS-kopiorna eller 1999 års DVD-utgåva (helst den sistnämnda då man slipper potentiellt statiskt brus som kan uppstå vid digitaliserande av en VHS).

Och den är som sagt svår att finna, och dyr när den väl dyker upp. Jag lyckades hitta den på tradera, denna annons exakt:

https://www.tradera.com/item/302153/447497573/11-disneyklassiker-1-a-releaser-utan-nummer-pa-ryggen-komplett-megarariteter

Men den säljs bara som ett pack tillsammans med andra filmer, där de senare utgåvorna generellt sett är lika bra/bättre. Så det känns som att kasta bort 2000 kronor bara för en film.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Ovanliga dubbningar

Citat från: Zebastian skrivet 24 augusti 2022 kl. 10:38:12Nu när jag vet att det är okej så undrar jag om någon kan rädda upp Svärdet i stenen och Djungelboken i mono?
Jag kan ordna och lägga upp Djungelboken i dess ursprungliga biovisade monoversion (utan "kastrerade" S-ljud), när tillfälle ges. :)

Svärdet i stenen tycker jag är lite mer tveksamt ur ett etiskt perspektiv, då monoversionen där har funnits ute på DVD, även om den inte längre finns i handeln. Nu är det visserligen inte riktigt hela filmen som funnits ute på DVD i mono, men 98% av den i alla fall.

Racnar

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 24 augusti 2022 kl. 15:14:13Jag kan ordna och lägga upp Djungelboken i dess ursprungliga biovisade monoversion (utan "kastrerade" S-ljud), när tillfälle ges. :)
Har du rånat Disneys arkiv? :o

Ovanliga dubbningar

Citat från: Racnar skrivet 24 augusti 2022 kl. 15:17:19Har du rånat Disneys arkiv? :o
Nej, rån är nog inte riktigt min starkaste sida... ;)

Lillefot

Citat från: Racnar skrivet 24 augusti 2022 kl. 15:17:19Har du rånat Disneys arkiv? :o
Nja, det är sannolikt snarare att Josefin har fått tag på en gammal 35mm-rulle med monomixen. Men hur som helst är det imponerande.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Goliat

Citat från: Lillefot skrivet 24 augusti 2022 kl. 15:26:50Nja, det är sannolikt snarare att Josefin har fått tag på en gammal 35mm-rulle med monomixen. Men hur som helst är det imponerande.
Eller gammal VHS? För den gavs väl ut som mono så med? Hört en med rätt bra ljud jämfört med uppmixningen till 5.1. osäker på om det är mono eller inte.

Steffan Rudvall

#878
Citat från: Goliat skrivet 24 augusti 2022 kl. 18:01:39Eller gammal VHS? För den gavs väl ut som mono så med? Hört en med rätt bra ljud jämfört med uppmixningen till 5.1. osäker på om det är mono eller inte.
Den har inte släppts i mono på VHS då den mixades om 1993 för nypremiären alltså har även alla VHS utgåvor ljudproblem.

Djungelboken första VHS utgåvan.jpg

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 augusti 2022 kl. 18:09:19Den har inte släppts i mono på VHS då den mixades om 1993 för nypremiären alltså har även alla VHS utgåvor ljudproblem.

Djungelboken första VHS utgåvan.jpg
Kanske var nån annan film jag tänkte på, men nästan hundra på att det var lite bättre ljud på vhs-utgåvan som inte hade distande vid s-ljud. Men kanske bara missminner mig.

Daniel Hofverberg

För att begränsa längden på en redan alldeles för lång tråd lite grand har jag flyttat alla inlägg som handlar om Häxsabbat till en egen tråd. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14888.0

Steffan Rudvall


Lillefot

Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran


B

Häxsabbat ska laddas opp av ovanliga dubbningar men e det något annat på g?