Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Sommarlov (SVT)

Startat av Fraggery, 16 juni 2022 kl. 07:37:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fraggery

Vad tycker ni om dagens Sommarlovsprogram, "Sommarlov" som sänds på SVT??

E

Inte alls faktiskt. Samma program om och om igen i 13 fucking år😒 Hej Hej Sommar var bättre

Disneyfantasten

Jag gillar det, ser framemot det varje år, faktum är att mitt intresse för SVT Barn ensemblen under de senaste åren blivit i princip lika stort som mitt Disney-intresse och likaså mitt djur-intresse...

Lillefot

Har inte sett det på flera år, konceptet de kör med har helt enkelt inte lockat mig.

Liksom E tyckte jag bättre om Hej hej sommar, där de visade Tintin samt parodin på Morden i Midsummer.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 16 juni 2022 kl. 09:45:09
Har inte sett det på flera år, konceptet de kör med har helt enkelt inte lockat mig.

Liksom E tyckte jag bättre om Hej hej sommar, där de visade Tintin samt parodin på Morden i Midsummer.

Hej Hej Sommar är en del av min barndom då jag såg det som barn...

Adam

Jag har inte heller följt SVT:s sommarlovsprogram på flera år, framförallt inte det som de haft sedan 2009. Det var väl huvudsakligen för att jag var runt 11 år då, vilket är en tid då jag slutade titta på Barnkanalen och Bolibompa, där programmet ingick, så jag minns bara att jag följt de mellan 2002 och 2008 (vilka var Högaffla Hage, Badeboda Bo, Sommarkåken, Sommarlov 05, samt Hej Hej Sommar 2006, 2007 och 2008).
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Disneyfantasten

Citat från: Adam skrivet 16 juni 2022 kl. 10:12:52
Jag har inte heller följt SVT:s sommarlovsprogram på flera år, framförallt inte det som de haft sedan 2009 (då det antagligen började?). Det var väl huvudsakligen för att jag var runt 11 år då, vilket är en tid då jag slutade titta på Barnkanalen eller Bolibompa, där programmet ingick, så jag minns bara att jag följt de mellan 2002 och 2008 (vilka var Högaffla Hage, Badeboda Bo, Sommarkåken, Sommarlov 05, samt Hej Hej Sommar 2006, 2007 och 2008).

Jag minns också Högaffla Hage.

Daniel Hofverberg

Jag ser alltid på Sommarlov varje år, men däremot inte alla ingående serier - så jag brukar spola förbi serier som inte intresserar mig, men ger förstås alla nya serier en chans med minst ett avsnitt.

Sen är väl ramberättelsen ibland i barnsligaste laget, medan den ibland fungerar riktigt bra; men så tillhör jag förstås inte målgruppen heller. Men hela rollfiguren Chefen tycker jag gott att man hade kunnat slopa, för jag har svårt att se vitsen med honom som mest blir allmänt påfrestande - plus att alla över 12 års ålder förstås inser att det inte är den riktiga chefen utan en fiktiv karaktär som spelas av en skådespelare.

Sen tycker jag det är lite synd att man inte längre direktsänder programmet, utan att det sedan några år tillbaka är förbandat varje dag - det är förstås oändligt mycket mer praktiskt, men det gör ju också att alla delar som interagerar i realtid med tittarna helt har fått stryka på foten.

Citat från: E skrivet 16 juni 2022 kl. 09:10:20
Inte alls faktiskt. Samma program om och om igen i 13 fucking år😒
Tja, nog är det väl en definitionsfråga om man verkligen kan klassa Sommarlov som samma program varje år även om det heter samma. Visserligen har vissa programledare varit gemensamma under ganska många av åren (men långt ifrån alla), men nog tycker jag ändå att det är hyfsat stor skillnad mellan Sommarlov 2010 och Sommarlov 2022. Sedan 2018 har ju dock Sommarlov varit relativt likt, då det trots olika teman och delvis olika programledare ändå förinspelats från samma inspelningsplats och med samma grundläggande idé och upplägg (med Sommarskuggan, m.m.).

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2022 kl. 11:16:39
Sen tycker jag det är lite synd att man inte längre direktsänder programmet, utan att det sedan några år tillbaka är förbandat varje dag - det är förstås oändligt mycket mer praktiskt, men det gör ju också att alla delar som interagerar i realtid med tittarna helt har fått stryka på foten.
Förut brukade bara söndags avsnitten vara förinspelade och det är förståeligt men alla andra avsnitt var direktsända...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2022 kl. 11:16:39
Men hela rollfiguren Chefen tycker jag gott att man hade kunnat slopa, för jag har svårt att se vitsen med honom som mest blir allmänt påfrestande - plus att alla över 12 års ålder förstås inser att det inte är den riktiga chefen utan en fiktiv karaktär som spelas av en skådespelare.

Där är jag benägen att hålla med, inget fel på skådespelaren (Jonas Karlström) som gör en bra prestation, men Chefen är irriterande då han är omåttligt självupptagen... (återigen vill jag poängtera att jag inte har någonting emot de andra karaktärerna i SVT Barn ensemblen)

Och kanske lite brytande från ämnet men jag tycker att man i TV-serien Hos Musse hade kunnat slopa karaktärerna Fru Sköldpadda och Sköldis, men i övrigt är serien riktigt bra.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 juni 2022 kl. 11:35:48
Förut brukade bara söndags avsnitten vara förinspelade och det är förståeligt men alla andra avsnitt var direktsända...
Jo, ganska länge var avsnitten som sändes på lördagar och söndagar förbandade utan publik medan alla vardagar var direktsända. Med tanke på att programmet (för avsnitt sända på vardagar) spelats in inför publik alla år utom pandemiåren 2020 och 2021 var det ju förståeligt och rimligt.

Men sedan 2018 är allting förinspelat, vilket jag tycker är lite tråkigt. Dessutom är det ibland inspelat ganska långt i förväg, och då försvinner ju en del av "livekänslan". I år är exempelvis alla program med artister (som sänds på fredagar) inspelade torsdagen veckan innan sändning, d.v.s. inspelning 8 dagar före sändning, varför de brukar förhålla sig till ganska generiska frågor och liknande då ju ganska mycket kan hinna hända på den tiden (med andra ord kan man inte referera till dagsfärska händelser och dylikt, utan måste ställa sådana frågor som knappast hinner förändras på den tiden)... Hur det ligger till övriga dagar vet jag inte, för på SVTs webbsida är det bara artistprogrammen som avslöjas när de inspelas.

Om man nu ska envisas med förbandning tycker jag att det minsta man kan begära vore att det alltid spelas in dagen innan sändning, så att inte så mycket hinner hända. Man får ju ändå alla fördelarna med förinspelning även om det "bara" spelas in ett dygn i förväg, och på den tiden bör man ändå hinna redigera, texta för hörselskadade och dylikt.

Erika

Brukar bara kika lite på själva tv-serierna, mest för att se om de är något att ha. Själva programmet orkar jag inte med, dels för att det nuvarande konceptet inte intresserar och jag tycker även programledarna har oftast varit tröttsamma och icke-roliga...

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet 16 juni 2022 kl. 13:10:01
Brukar bara kika lite på själva tv-serierna, mest för att se om de är något att ha. Själva programmet orkar jag inte med, dels för att det nuvarande konceptet inte intresserar och jag tycker även programledarna har oftast varit tröttsamma och icke-roliga...

Har själv inga problem med programledarna, tycker att de är jättebra.

Steffan Rudvall

Jag tror att de kanske tänker göra något annorlunda nästa år i och med att de i år har blickat tillbaka lite och så.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 juni 2022 kl. 23:28:07
Jag tror att de kanske tänker göra något annorlunda nästa år i och med att de i år har blickat tillbaka lite och så.

Vi får se...

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 16 juni 2022 kl. 13:10:01
Själva programmet orkar jag inte med, dels för att det nuvarande konceptet inte intresserar och jag tycker även programledarna har oftast varit tröttsamma och icke-roliga...
Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2022 kl. 13:55:58
Har själv inga problem med programledarna, tycker att de är jättebra.
Själv ställer jag mig någonstans mitt emellan er två, eller rättare sagt tycker jag vissa programledare är bra och vissa mindre bra. Jag tycker mycket om Malin Olsson, Alexander Hermansson och Ida On, som jag tycker är riktigt bra programledare och känns helt naturliga.

Markus Granseth tycker jag dock sämre om - oavsett program tycker jag att han känns konstlad och onaturlig, och har en tendens att spela över. Inte känns han alltför rolig heller. Han är för all del sympatisk, men känns inte naturlig; och det är ju A och O för en programledare. Dessbättre verkar han ju inte ska vara med i år.

Dante Zia hamnar någonstans mitt emellan. Han är inte dålig, men heller inte lika bra som Malin och Alex. Han är helt okej som programledare och hyfsat naturlig, men kan bli lite för mycket emellanåt.

Angelika Prick tycker jag är bra, även om hon är ännu bättre som skådespelerska än som programledare. Men hon har ju tyvärr knappt varit med alls de senaste åren. På senare år har hon ju bara varit programledare i egentlig mening på sin höjd några få program varje år, medan hon huvudsakligen medverkat i förinspelade inslag; d.v.s. att hon inte varit med på inspelningsplatsen, utan medverkat i inslag inspelade i studio i förväg. Och allting tyder väl på att det blir likadant i år - att hon sällan eller aldrig är på plats i Beijers park, utan bara via förinspelade segment (i och med att hon inte längre omnämns som programledare på SVTs webbsida).

Disneyfantasten

#16
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2022 kl. 07:22:36
Själv ställer jag mig någonstans mitt emellan er två, eller rättare sagt tycker jag vissa programledare är bra och vissa mindre bra. Jag tycker mycket om Malin Olsson, Alexander Hermansson och Ida On, som jag tycker är riktigt bra programledare och känns helt naturliga.

Markus Granseth tycker jag dock sämre om - oavsett program tycker jag att han känns konstlad och onaturlig, och har en tendens att spela över. Inte känns han alltför rolig heller. Han är för all del sympatisk, men känns inte naturlig; och det är ju A och O för en programledare. Dessbättre verkar han ju inte ska vara med i år.

Dante Zia hamnar någonstans mitt emellan. Han är inte dålig, men heller inte lika bra som Malin och Alex. Han är helt okej som programledare och hyfsat naturlig, men kan bli lite för mycket emellanåt.

Angelika Prick tycker jag är bra, även om hon är ännu bättre som skådespelerska än som programledare. Men hon har ju tyvärr knappt varit med alls de senaste åren. På senare år har hon ju bara varit programledare i egentlig mening på sin höjd några få program varje år, medan hon huvudsakligen medverkat i förinspelade inslag; d.v.s. att hon inte varit med på inspelningsplatsen, utan medverkat i inslag inspelade i studio i förväg. Och allting tyder väl på att det blir likadant i år - att hon sällan eller aldrig är på plats i Beijers park, utan bara via förinspelade segment (i och med att hon inte längre omnämns som programledare på SVTs webbsida).

Hur tycker ni då med andra programledare i Barnkanalen/SVT Barn?; Alexandra Goncalves (aka Polis-Alexandra), Magnus Schmitz (Spöket Lazlo), Bahareh Razehk (Spökjägare Agatha Van Der Gast), Sanna Persson Halapi (Pax & Doktor Skarp), Isabel Skarby (Varmkorven), Farah Abadi, Amelie Nörgaard, Anders "Ankan" Johansson, Amanda Wickman, Caroline Hermansson, Kurt Löf (Björne), Ayla Kabaca, Nina Hjelmkvist, Yankho Kamwendo, Doreen Månsson, Philoméne Grandin, Leila Trulsen, Sara Edwardsson, Eva Funck, Marianne Mörck (Kapten Doris), Ylva Hällen, Mattias Malmgren, Agnes Hammar, Anna Braun, Isabelle McAllister, Kitty Jutbring, Rickard Olsson, Joachim Assarsson (Jecko), Karin Odermatt (Jessie), Jonas Leksell, Olof Wretling, Petrina Solange, Elisabeth Wernersjö (Trollpackan Xenia), Karin Lithman (Madio), Amanda Planck Sturegård (Airam), Tindy Laville, Ina Lindgren, osv.? (själv tycker jag att även dessa är jättebra)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2022 kl. 07:22:36
Dante Zia hamnar någonstans mitt emellan. Han är inte dålig, men heller inte lika bra som Malin och Alex. Han är helt okej som programledare och hyfsat naturlig, men kan bli lite för mycket emellanåt.
E han brorsa till Oskar Zia?


Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2022 kl. 07:22:36
Själv ställer jag mig någonstans mitt emellan er två, eller rättare sagt tycker jag vissa programledare är bra och vissa mindre bra. Jag tycker mycket om Malin Olsson, Alexander Hermansson och Ida On, som jag tycker är riktigt bra programledare och känns helt naturliga.

Markus Granseth tycker jag dock sämre om - oavsett program tycker jag att han känns konstlad och onaturlig, och har en tendens att spela över. Inte känns han alltför rolig heller. Han är för all del sympatisk, men känns inte naturlig; och det är ju A och O för en programledare. Dessbättre verkar han ju inte ska vara med i år.

Dante Zia hamnar någonstans mitt emellan. Han är inte dålig, men heller inte lika bra som Malin och Alex. Han är helt okej som programledare och hyfsat naturlig, men kan bli lite för mycket emellanåt.

Angelika Prick tycker jag är bra, även om hon är ännu bättre som skådespelerska än som programledare. Men hon har ju tyvärr knappt varit med alls de senaste åren. På senare år har hon ju bara varit programledare i egentlig mening på sin höjd några få program varje år, medan hon huvudsakligen medverkat i förinspelade inslag; d.v.s. att hon inte varit med på inspelningsplatsen, utan medverkat i inslag inspelade i studio i förväg. Och allting tyder väl på att det blir likadant i år - att hon sällan eller aldrig är på plats i Beijers park, utan bara via förinspelade segment (i och med att hon inte längre omnämns som programledare på SVTs webbsida).

Frågor;

- vad betyder spela över?

- vad betyder A och O?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 juli 2022 kl. 19:24:19
Frågor;

- vad betyder spela över?

- vad betyder A och O?
Spela över betyder helt enkelt att man överdriver sitt skådespeleri. A och O i det här sammanhanget betyder det viktigaste.

Daniel Hofverberg

Är det någon mer än mig som har lagt märke till att upplägget med att skicka in frågor till artisterna i år verkar vara rena rama bluffen, eller åtminstone väldigt vilseledande...? I fredags sa Ida att Klara Hammarström kommer nästa fredag, och "redan nu kan ni skicka in frågor till henne i Duo-appen". Haken är bara det att avsnittet med Klara Hammarström spelades in redan i torsdags, så när programledarna uppmanar tittarna att skicka in frågor är det alltså redan för sent att skicka in frågor... :(

Det har varit samma sak hela sommaren, att det är först på fredagen som programledarna uppmanar tittarna att skicka in frågor till artisten som ska medverka nästa fredag, trots att det avsnittet alltså redan är färdiginspelat när uppmaningen sänds...

Visserligen har möjligheten att skicka in frågor i Duo-appen funnits flera veckor i förväg, så vissa kan säkert ha skickat in frågor utan att programledarna har hunnit be om det. Men oavsett vilket är det vilseledande och dålig stil att programledarna uppmanar tittarna att göra något som man inte längre kan göra, utan de borde förstås uppmana att skicka in frågor två veckor i förväg så att man faktiskt skulle ha haft en chans att hinna göra det...
(När inspelningarna sker är det förstås inte för sent att skicka in frågor, men jag förutsätter att programledarna har koll på när varje avsnitt faktiskt ska sändas och inte bara när de spelades in)

Värst måste det ha varit vid den första artisten Liamoo, för det finns knappast en chans att någon har hunnit tänka tanken på att det kan gå att skicka in frågor i Duo-appen innan programledarna ens har nämnt möjligheten första gången. Så jag kan inte tänka annat än att alla "tittarnas frågor" till Liamoo mest troligt var helt påhittade av redaktionen.


Så här har det inte varit tidigare år, utan då har varje avsnitt spelats in dagen innan det sänts (sedan de slutade med direktsändningar); vilket ju känns betydligt rimligare. Men i år spelas alltså varje avsnitt in drygt en vecka före det ska sändas, vilket förstås gör att all form av interaktion med tittarna blir väldigt begränsad... Därav att det i år bland annat inte längre är tittare som skickar in och avslöjar svaret på varje veckas ledtråd i skuggutmaningarna, utan att det sker via bandade inslag oavsett om tittarna skickar in något eller inte.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 augusti 2022 kl. 02:53:56Är det någon mer än mig som har lagt märke till att upplägget med att skicka in frågor till artisterna i år verkar vara rena rama bluffen, eller åtminstone väldigt vilseledande...? I fredags sa Ida att Klara Hammarström kommer nästa fredag, och "redan nu kan ni skicka in frågor till henne i Duo-appen". Haken är bara det att avsnittet med Klara Hammarström spelades in redan i torsdags, så när programledarna uppmanar tittarna att skicka in frågor är det alltså redan för sent att skicka in frågor... :(

Det har varit samma sak hela sommaren, att det är först på fredagen som programledarna uppmanar tittarna att skicka in frågor till artisten som ska medverka nästa fredag, trots att det avsnittet alltså redan är färdiginspelat när uppmaningen sänds...

Visserligen har möjligheten att skicka in frågor i Duo-appen funnits flera veckor i förväg, så vissa kan säkert ha skickat in frågor utan att programledarna har hunnit be om det. Men oavsett vilket är det vilseledande och dålig stil att programledarna uppmanar tittarna att göra något som man inte längre kan göra, utan de borde förstås uppmana att skicka in frågor två veckor i förväg så att man faktiskt skulle ha haft en chans att hinna göra det...
(När inspelningarna sker är det förstås inte för sent att skicka in frågor, men jag förutsätter att programledarna har koll på när varje avsnitt faktiskt ska sändas och inte bara när de spelades in)

Värst måste det ha varit vid den första artisten Liamoo, för det finns knappast en chans att någon har hunnit tänka tanken på att det kan gå att skicka in frågor i Duo-appen innan programledarna ens har nämnt möjligheten första gången. Så jag kan inte tänka annat än att alla "tittarnas frågor" till Liamoo mest troligt var helt påhittade av redaktionen.


Så här har det inte varit tidigare år, utan då har varje avsnitt spelats in dagen innan det sänts (sedan de slutade med direktsändningar); vilket ju känns betydligt rimligare. Men i år spelas alltså varje avsnitt in drygt en vecka före det ska sändas, vilket förstås gör att all form av interaktion med tittarna blir väldigt begränsad... Därav att det i år bland annat inte längre är tittare som skickar in och avslöjar svaret på varje veckas ledtråd i skuggutmaningarna, utan att det sker via bandade inslag oavsett om tittarna skickar in något eller inte.

Efter Sommarkåken började det sakta gå utför med sommarlovsmorgon, och efter Hej hej sommar har det i princip samma skit varje år. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Fred

Citat från: TonyTonka skrivet  9 augusti 2022 kl. 04:03:47Efter Sommarkåken började det sakta gå utför med sommarlovsmorgon, och efter Hej hej sommar har det i princip samma skit varje år. ^^
Bör man gå tillbaka till serier som Vintergatan, eller finns det någon annan lösning?

Steffan Rudvall

Citat från: Fred skrivet  9 augusti 2022 kl. 13:45:13Bör man gå tillbaka till serier som Vintergatan, eller finns det någon annan lösning?
Konceptet med bussen funkar ändå helt okej, Det skulle dock vara bättre om det började direktsändas som förr.

TonyTonka

Citat från: Fred skrivet  9 augusti 2022 kl. 13:45:13Bör man gå tillbaka till serier som Vintergatan, eller finns det någon annan lösning?
Jag tycker man borde göra det i den stilen, skådespelare och manus med handling. Ser inte själv på programmet annat än klipp, men jag tycker barnen förtjänar bättre.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 augusti 2022 kl. 14:19:59Konceptet med bussen funkar ändå helt okej, Det skulle dock vara bättre om det började direktsändas som förr.
Jag håller med. Nuvarande upplägg fungerar helt okej, och dessutom vore det ju taktiskt vansinnigt att efter sju år sluta med Sommarskuggan, som är alla barns favorit och som nästan varenda barn i Sverige pratar om dagligen. Bättre gratisreklam än så är svårt att få, så det vore ju vansinnigt att överge det konceptet innan barnen har tröttnat på Sommarskuggan (vilket väl lär hända förr eller senare, men knappast de närmaste åren).

Men det var helt klart ett misstag att sluta direktsända programmet, då direktsändning möjliggör en helt annan interaktion med tittarna som inte är möjlig annars. Förut förekom ju exempelvis telefontävlingar och liknande som omöjliggörs så länge man bandar i förväg.

Men jag förstår ju att det är mycket mer praktiskt att spela in i förväg, för i synnerhet när man har en stor publik på plats så är det ju mycket som måste tajma exakt som inte är helt enkelt att få till. Men om man nu absolut vill förbanda, så borde man åtminstone kunna göra lika som man gjorde fram tills ifjol; d.v.s. att spela in dagen innan det ska sändas. Då får man ju ändå alla fördelar med förbandning, och det finns tillräckligt med tid för att hinna texta programmet för hörselskadade - och det blir tillräckligt aktuellt så att man någorlunda kan referera till aktuella händelser i omvärlden utan att det blir onaturligt.
(Fram tills ifjol hände det ju exempelvis att de i programmet nämnde om Sverige hade vunnit någon fotbollsmatch eller andra stora idrottsevenemang - vilket fungerar hyfsat om det nämns ett par dagar efter matchen, men över en vecka efter matchen är ju det fullständigt ointressant)

Men att spela in 8 dagar innan sändning (d.v.s. en vecka och en dag), som SVT gjort nu i år, är ju fullständigt orimligt. Då tvingas man avstå från att nämna allt som hänt i omvärlden, då det hinner bli gammalt på den tiden. Det gör ju också att när barn skickar in teckningar, saker och brev till Sommarlov så kan de inte visas upp i TV förrän tidigast närmare två veckor efter att barnen skickat in dem - och fullt så bra tålamod har nog inte dagens barn... Och om barnen skickar in brev och saker nu, så är det redan för sent så att de aldrig kommer visas upp någonstans (då det sista avsnittet spelas in i övermorgon och sänds nästa fredag)...

Citat från: TonyTonka skrivet  9 augusti 2022 kl. 17:07:52Jag tycker man borde göra det i den stilen, skådespelare och manus med handling. Ser inte själv på programmet annat än klipp, men jag tycker barnen förtjänar bättre.
Men det är väl ändå ytterst få år som SVT verkligen har haft sommarlovsprogram med skådespelare och manus...? De allra flesta år - även så långt bakåt som början av 1990-talet - har det ju varit snarlika upplägg som nuförtiden, om än på andra platser och med andra programledare.

Och som sagt, jag tror knappast att SVT kommer göra några stora förändringar så länge som Sommarskuggan fortfarande är populär bland barnen. För då skulle tittarsiffrorna sjunka till botten, hur bra det än vore...

Marcusen

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 juni 2022 kl. 23:28:07Jag tror att de kanske tänker göra något annorlunda nästa år i och med att de i år har blickat tillbaka lite och så.
Finns det någon information om programmet i år? Om vilka program de ska visa?

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 24 april 2023 kl. 18:02:35Finns det någon information om programmet i år? Om vilka program de ska visa?
Jag tror inte att SVT har offentliggjort någon information än, men det är nog för tidigt för det.

Det enda vi kan vara säkra på är att de kommer att fortsätta med upplägget med Sommarskuggan, i och med det här för-programmet som SVT Barn i vanlig ordning sänder för fullt - men något annat vore förstås PR-mässigt självmord, när nu Sommarskuggan är nästan alla barns favorit som alla barn pratar om året om...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 april 2023 kl. 20:49:08Jag tror inte att SVT har offentliggjort någon information än, men det är nog för tidigt för det.

Det enda vi kan vara säkra på är att de kommer att fortsätta med upplägget med Sommarskuggan, i och med det här för-programmet som SVT Barn i vanlig ordning sänder för fullt - men något annat vore förstås PR-mässigt självmord, när nu Sommarskuggan är nästan alla barns favorit som alla barn pratar om året om...
Sommarskuggan lär de ju inte överge på många år men någon slags ändring tror jag nog det kan bli. Har för mig att de sökt ny programledare också...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 april 2023 kl. 20:53:18Sommarskuggan lär de ju inte överge på många år men någon slags ändring tror jag nog det kan bli. Har för mig att de sökt ny programledare också...
Det stämmer, så någon slags förändring kommer nog att ske - men exakt vad det innebär återstår att se...

Men som sagt, Sommarskuggan lär de ju inte överge så länge karaktären är så populär - så det lär nog fortsätta åtminstone några år till.

Adam Larsson

Det senaste åren har de haft för många programledare känns det som. Jag förstår att de gör det för att samtidigt kunna bygga upp en franchise med SVT huset i Malmö och dess anställda och sommarskuggans dräkt som någon alltid snor. Men det blir liksom lite för mycket när man i många år har klarat sig med bara tre.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 24 april 2023 kl. 21:06:40Det senaste åren har de haft för många programledare känns det som. Jag förstår att de gör det för att samtidigt kunna bygga upp en franchise med SVT huset i Malmö och dess anställda och sommarskuggans dräkt som någon alltid snor. Men det blir liksom lite för mycket när man i många år har klarat sig med bara tre.
Det kan jag väl för all del hålla med om, men det är nog åtminstone delvis ett nödvändigt ont för att minska belastningen på programledarna och göra jobbet mindre ansträngande. Att spela in i ett par timmar varenda vardagsförmiddag i nio veckor i sträck, under hela sommaren, skulle nog bli för betungande och jobbigt om de inte turades om så att programledarna bara behöver vara där vissa dagar. De vill väl också hinna göra någonting annat under högsommaren...

Det är säkerligen också därför de på senare år alltid brukar hitta på någon slags ursäkt så att vissa programledare är frånvarande mer eller mindre långa perioder under sommaren - de senaste åren åtminstone Angelika Prick, men oftast även ytterligare någon.

MOA

Jag gillar Angelikas personlighet,har hon medverkat i vanliga Bolibompa?

gstone

Citat från: Adam Larsson skrivet 24 april 2023 kl. 21:06:40Det senaste åren har de haft för många programledare känns det som. Jag förstår att de gör det för att samtidigt kunna bygga upp en franchise med SVT huset i Malmö och dess anställda och sommarskuggans dräkt som någon alltid snor. Men det blir liksom lite för mycket när man i många år har klarat sig med bara tre.

Är du inte lite för gamla för Sommarlov ? ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Dubintrested

Citat från: gstone skrivet 24 april 2023 kl. 21:36:39Är du inte lite för gamla för Sommarlov ? ???
Varför ställer du just du den frågan? Du tittar väl på ganska mycket som är gjort för barn själv. Ingen åldersdiskriminering tack.

Disneyfantasten


Disneyfantasten

Jag förstår fortfarande inte vad ni har emot Sommarlov som det varit på senare år, jag tycker att programledarna är jättebra och att de gjort en serie av Sommarlov gör det ännu mera spännande, plus att de också har pedagogiska teman, t.ex.;

- 2017 var det planet-skötar-tema, där programledarna kommit med tips på vad man kan göra för att ta hand om planeten

- 2018 var det demokrati-tema, där programledarna berättade att alla har rätt att få vara med och bestämma

- 2020 var det kompis-tema, där programledarna uppmuntrade barnen med kompis-tips på hur man kan göra för att vara en bra kompis

- 2021 var det rörelse-tema, där programledarna uppmuntrade barnen att röra på sig mer

- 2022 var det småkryps-tema, där programledarna uppmuntrat barnen att "Backa Småkrypen", alltså att påminna folk om att småkryp är viktiga för naturens ekosystem

(jag kan dock tycka det är synd att Mysteriet på SVT Barn 2015-2021) inte fick fler säsonger efter 2021 samt att många av programledarna för andra SVT-program inte synts till lika mycket längre, jag har dock förstående för set eftersom många av dessa bor i Stockholm och därmed inte blir lika praktiskt, själv bor jag i Malmö där Sommarlovs-programmet spelas in)

I mina ögon är alla Sommarlov-program definitivt mycket mer sevärt, välgjord och underhållande än mycket en hel del annat som producerats genom åren.

Oskar

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 april 2023 kl. 19:48:08Jag förstår fortfarande inte vad ni har emot Sommarlov som det varit på senare år, jag tycker att programledarna är jättebra och att de gjort en serie av Sommarlov gör det ännu mera spännande, plus att de också har pedagogiska teman, t.ex.;

- 2017 var det planet-skötar-tema, där programledarna kommit med tips på vad man kan göra för att ta hand om planeten

- 2018 var det demokrati-tema, där programledarna berättade att alla har rätt att få vara med och bestämma

- 2020 var det kompis-tema, där programledarna uppmuntrade barnen med kompis-tips på hur man kan göra för att vara en bra kompis

- 2021 var det rörelse-tema, där programledarna uppmuntrade barnen att röra på sig mer

- 2022 var det småkryps-tema, där programledarna uppmuntrat barnen att "Backa Småkrypen", alltså att påminna folk om att småkryp är viktiga för naturens ekosystem

(jag kan dock tycka det är synd att Mysteriet på SVT Barn 2015-2021) inte fick fler säsonger efter 2021 samt att många av programledarna för andra SVT-program inte synts till lika mycket längre, jag har dock förstående för set eftersom många av dessa bor i Stockholm och därmed inte blir lika praktiskt, själv bor jag i Malmö där Sommarlovs-programmet spelas in)

I mina ögon är alla Sommarlov-program definitivt mycket mer sevärt, välgjord och underhållande än mycket en hel del annat som producerats genom åren.
Det är besparingar på svt därför.

Steffan Rudvall

Det här året är det tydligen tidsresor och historia som är temat.

Citat från:  SydsvenskanDet blir tidsresor i "Sommarlov" i Beijers park i Malmö i sommar. Bussen Busster försvinner och istället byggs det upp ett medeltida värdshus som under sommaren ska förvandlas till 80-talsaktig frisörsalong. Och en 22-årig Malmöstudent blir ny nördig programledare.

https://www.sydsvenskan.se/2023-05-02/sommarlov-gor-tidsresor-till-medeltiden-och-80-talet

Disneyfantasten


Erika

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 april 2023 kl. 19:48:08Jag förstår fortfarande inte vad ni har emot Sommarlov som det varit på senare år, jag tycker att programledarna är jättebra och att de gjort en serie av Sommarlov gör det ännu mera spännande, plus att de också har pedagogiska teman, t.ex.;
Om det är någon tröst, så har jag alltid tyckt Sommarlovsmorgon är ojämnt, även som barn. Hursomhelst, är det tv-serierna som intresserar mig mest och de ska jag (i vanlig ordning) kolla in. :)

Steffan Rudvall

Årets program ska tydligen bestå av lajv.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2022 kl. 13:55:58Har själv inga problem med programledarna, tycker att de är jättebra.

Okej, jag måste tyvärr erkänna en sak;

Jag brukar inte ha några problem med dubbare, skådespelare, artister, programledare, ect. i allmänhet, men;

Årets debutant Adrian Alebo Andersson tycker jag inte var så värst lyckad, han känns helt enkelt konstlad och onaturlig och inte särskilt rolig alls, dessutom känns han också väldigt ojämn, ibland spelar han över och ibland gör han raka motsatsen, han är för all del sympatisk (vilket alltid är en positiv egenskap per person) men känns tyvärr inte särskilt naturlig, och det är A och O för en programledare. (förlåt att jag lånat lite ord ur Daniels inlägg)

Förlåt mig så hemskt mycket för detta...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2023 kl. 20:43:14Okej, jag måste tyvärr erkänna en sak;

Jag brukar inte ha några problem med dubbare, skådespelare, artister, programledare, ect. i allmänhet, men;

Årets debutant Adrian Alebo Andersson tycker jag inte var så värst lyckad, han känns helt enkelt konstlad och onaturlig och inte särskilt rolig alls, dessutom känns han också väldigt ojämn, ibland spelar han över och ibland gör han raka motsatsen, han är för all del sympatisk (vilket alltid är en positiv egenskap per person) men känns tyvärr inte särskilt naturlig, och det är A och O för en programledare. (förlåt att jag lånat lite ord ur Daniels inlägg)

Förlåt mig så hemskt mycket för detta...
Jag gillar Angelika Prick,hon e en väldigt intressant programledare