Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tintin

Startat av SmilesDisney, 13 mars 2006 kl. 08:25:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Citat från: Oskar skrivet  5 september 2020 kl. 12:33:27
Jag läser att TV1000 sänder också kanadensiska serien The Adventures of Tintin från 1991.
Jag undrar om dom använder samman dubbning som svt, vhs och dvd eller egen dubbning från media dubb eller mediadubb international?
Jag har läst att TV1000 brukar gör egen dubbning från media dubb eller mediadubb international.

Tyvärr så började TV1000 inte referensbanda förrän senare så det blir svårt att kolla upp saken... Men! Enligt Svensk mediedatabas gick Tintin i repris 1997 på samma kanal. Har vi tur så kanske det går att undersöka saken? Annars får vi hoppas på samlarna har någon inspelning från 1993... 

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet  5 september 2020 kl. 12:33:27
Jag läser att TV1000 sänder också kanadensiska serien The Adventures of Tintin från 1991.
Jag undrar om dom använder samman dubbning som svt, vhs och dvd eller egen dubbning från media dubb eller mediadubb international?
Jag har läst att TV1000 brukar gör egen dubbning från media dubb eller mediadubb international.
Undrar vem som gör rösterna

Oskar

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 september 2020 kl. 13:06:13
Undrar vem som gör rösterna
Jag vet inte och jag hade tyvärr inte TV1000 på 90-talet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  5 september 2020 kl. 13:01:37
Tyvärr så började TV1000 inte referensbanda förrän senare så det blir svårt att kolla upp saken... Men! Enligt Svensk mediedatabas gick Tintin i repris 1997 på samma kanal. Har vi tur så kanske det går att undersöka saken? Annars får vi hoppas på samlarna har någon inspelning från 1993...
Jag kan kolla upp saken. :)

Man borde väl kunna förmoda att TV1000 använde samma dubbning vid reprisen 1997 som vid de första sändningarna, även om man i och för sig inte kan vara 100% säker.

MOA

Ja Sun Studios dubbning av Tintin e riktigt bra men dom som gjordes innan(Vet int dubbningsbolag)var bättre

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  5 september 2020 kl. 23:36:06
Ja Sun Studios dubbning av Tintin e riktigt bra men dom som gjordes innan(Vet int dubbningsbolag)var bättre
Dubbningen av 60-tals tv-serien är gjord av SVT själva tror jag det fanns väl inte så många dubbningsbolag på den tiden

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 september 2020 kl. 23:38:40
Dubbningen av 60-tals tv-serien är gjord av SVT själva tror jag det fanns väl inte så många dubbningsbolag på den tiden
Nä & de enda som dubbades då var typ Disneyfilmer

Oskar

Citat från: Erika skrivet  5 september 2020 kl. 13:01:37
Tyvärr så började TV1000 inte referensbanda förrän senare så det blir svårt att kolla upp saken... Men! Enligt Svensk mediedatabas gick Tintin i repris 1997 på samma kanal. Har vi tur så kanske det går att undersöka saken? Annars får vi hoppas på samlarna har någon inspelning från 1993...
Jag tror att är inte samma dubbning som svt,  dvd och vhs. Jag tror att Mediadubb International eftersom den sänder 1993 på tv1000.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 september 2020 kl. 21:02:33
Jag kan kolla upp saken. :)

Man borde väl kunna förmoda att TV1000 använde samma dubbning vid reprisen 1997 som vid de första sändningarna, även om man i och för sig inte kan vara 100% säker.

Hur gick det med din undersökning. Kom det fram några intressanta nyheter. Eller har du varit upptagen och inte hunnit kolla detta riktigt ännu.  :)

Ser att fler är nyfikna. Har själv inte hittat Tintin från TV1000 i mitt samlande..  :(

TonyTonka

Citat från: Jabberjaw skrivet  5 februari 2022 kl. 21:26:02
Hur gick det med din undersökning. Kom det fram några intressanta nyheter. Eller har du varit upptagen och inte hunnit kolla detta riktigt ännu.  :)

Ser att fler är nyfikna. Har själv inte hittat Tintin från TV1000 i mitt samlande..  :(

Undrar samma sak
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet  5 februari 2022 kl. 21:26:02
Hur gick det med din undersökning. Kom det fram några intressanta nyheter. Eller har du varit upptagen och inte hunnit kolla detta riktigt ännu.  :)

Ser att fler är nyfikna. Har själv inte hittat Tintin från TV1000 i mitt samlande..  :(
Tyvärr har jag totalt glömt bort det här... :-[

Under pandemin har jag tittat på mindre material från Svensk Mediedatabas än vanligt, och har gjort uppehåll mellan varje gång för att vänta in perioder när smittspridningen varit lägre (då det inte har känts helt tryggt att hålla till på biblioteket) - därav att jag tyvärr glömt bort ett och annat när det väl var aktuellt att beställa mer från SMDb. Tyvärr är Tintin en av dem som jag tänkt beställa, men som jag totalt glömt bort när smittspridningen väl hade gått ner tillräckligt för att göra en ny beställning... :(

Jag ber så mycket om ursäkt, och jag skriver upp det nu så att jag kommer ihåg att beställa något avsnitt nästa gång jag beställer studiekopior från Svensk Mediedatabas. :)

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 februari 2022 kl. 01:09:47
Tyvärr har jag totalt glömt bort det här... :-[

Under pandemin har jag tittat på mindre material från Svensk Mediedatabas än vanligt, och har gjort uppehåll mellan varje gång för att vänta in perioder när smittspridningen varit lägre (då det inte har känts helt tryggt att hålla till på biblioteket) - därav att jag tyvärr glömt bort ett och annat när det väl var aktuellt att beställa mer från SMDb. Tyvärr är Tintin en av dem som jag tänkt beställa, men som jag totalt glömt bort när smittspridningen väl hade gått ner tillräckligt för att göra en ny beställning... :(

Jag ber så mycket om ursäkt, och jag skriver upp det nu så att jag kommer ihåg att beställa något avsnitt nästa gång jag beställer studiekopior från Svensk Mediedatabas. :)
Jag tror att TV1000 dubbar om tintin från mediadubb international. Jag tror inte TV1000 använder sun studio dubbning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 22 februari 2022 kl. 08:48:57
Jag tror att TV1000 dubbar om tintin från mediadubb international. Jag tror inte TV1000 använder sun studio dubbning.
Jag skulle också gissa på det, men säker kan man förstås inte vara.

gstone

Är det slut med nya Tintin filmer ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 23 februari 2022 kl. 21:38:38
Är det slut med nya Tintin filmer ?
Motion-Capture filmen skulle ju få en uppföljare men det har inte hänt något med den på flera år