Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tintin

Startat av SmilesDisney, 13 mars 2006 kl. 08:25:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 februari 2022 kl. 22:12:44
Motion-Capture filmen skulle ju få en uppföljare men det har inte hänt något med den på flera år

Ja, senast jag kollade fanns uppföljaren på IMDB, men jag skulle inte bli förvånad om den försvann därifrån.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 23 februari 2022 kl. 21:38:38
Är det slut med nya Tintin filmer ?

De har fortfarande sagt att det kommer uppföljare, någon dag... Något år... Något decennium. Exakt när eller om det blev av vet dock ingen.

MOA

Citat från: Lilla My skrivet 24 februari 2022 kl. 04:45:43
De har fortfarande sagt att det kommer uppföljare, någon dag... Något år... Något decennium. Exakt när eller om det blev av vet dock ingen.
Inget e omöjligt

Oskar

Jag såg Tintin solens tempel och Tintin i hajsjön gick på tv1000 jag undrar vilken dubbning använder dom är orgnaldubb eller VHS dubbning eller dubbning från mediadubb international/media dubb.

gstone

Citat från: Oskar skrivet  9 maj 2022 kl. 23:46:05
Jag såg Tintin solens tempel och Tintin i hajsjön gick på tv1000 jag undrar vilken dubbning använder dom är orgnaldubb eller VHS dubbning eller dubbning från mediadubb international/media dubb.

Det finns bara två.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet  9 maj 2022 kl. 23:46:05
Jag såg Tintin solens tempel och Tintin i hajsjön gick på tv1000 jag undrar vilken dubbning använder dom är orgnaldubb eller VHS dubbning eller dubbning från mediadubb international/media dubb.
Jag kan kolla upp saken, till nästa gång jag besöker biblioteket. :)

Citat från: gstone skrivet 10 maj 2022 kl. 11:21:36
Det finns bara två.
Hur vet du det? Har du sett sändningarna på TV1000, så att du kan vara säker på det? Jag skulle i och för sig också gissa på att de använde någon av de befintliga dubbningarna av Tintin-filmerna, då det varit ovanligt att både TV1000 och FilmNet beställt egna dubbningar av långfilmer - men Lucky Luke - Västerns tuffaste cowboy (den fransk-belgiska biofilmen från 1971) hade faktiskt en unik nydubb som inte använts någon annanstans när den sändes på TV1000, så omöjligt är det inte att de gjorde detsamma med Tintin-filmerna.

Steffan Rudvall

#36
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 maj 2022 kl. 13:19:17
Lucky Luke - Västerns tuffaste cowboy (den fransk-belgiska biofilmen från 1971) hade faktiskt en unik nydubb som inte använts någon annanstans när den sändes på TV1000, så omöjligt är det inte att de gjorde detsamma med Tintin-filmerna.
Var de kanske inte nöjda med Olof Buckard i alla roller? En annan anledning kan ju vara att de inte kände till de tidigare dubbningarna för de dubbade också om Bröderna Daltons hämnd...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 maj 2022 kl. 14:10:30
Var de kanske inte nöjda med Olof Buckard i alla roller? En annan anledning kan ju vara att de inte kände till de tidigare dubbningarna för de dubbade också om Bröderna Daltons hämnd...
Tja, svårt att säga om de inte var nöjda med Olof Buckards insats, om de inte kände till den tidigare dubben eller om det hade rättighetsskäl så att de inte hade möjlighet att licensiera den (eller att distributören krävde för mycket betalt)...

Daniel Hofverberg

Ursäkta sent svar. Under fredagen har jag äntligen varit på biblioteket och gått igenom studiekopiorna från Kungliga Biblioteket, och kan lämna besked på frågorna.

Citat från: Oskar skrivet 22 februari 2022 kl. 08:48:57
Jag tror att TV1000 dubbar om tintin från mediadubb international. Jag tror inte TV1000 använder sun studio dubbning.
Nelvanas TV-serie Tintin hade såvitt jag kan bedöma Sun Studios dubbning på TV1000. Nu har jag tyvärr inte kunnat jämföra sida vid sida, då jag bara kunnat studera TV1000s sändningar på biblioteket och bara Netflix/DVD hemma, men såvitt jag kunnat bedöma lät det likvärdigt och rösterna lät samma. Så med 95% säkerhet kan jag säga att TV1000 använde samma dubbning som på SVT, VHS, DVD och streamingtjänster.

Med största säkerhet finns det alltså bara en svensk dubbning av Nelvanas serie.

Till skillnad från SVT och Netflix sände TV1000 däremot Tintin med franskspråkig bildversion, med franskspråkiga för- och eftertexter - åtminstone på SVT och Netflix, och troligtvis även VHS och DVD, har ju serien istället sänts med engelskspråkig bildversion. I likhet med SVT, Netflix och DVD fanns på TV1000 tyvärr inga utsatta dubbcredits alls.

Citat från: Oskar skrivet  9 maj 2022 kl. 23:46:05
Jag såg Tintin solens tempel och Tintin i hajsjön gick på tv1000 jag undrar vilken dubbning använder dom är orgnaldubb eller VHS dubbning eller dubbning från mediadubb international/media dubb.
Det korta svaret är att Tintin i Solens tempel och Tintin i hajsjön hade varken originaldubben, omdubben eller en unik nydubb på TV1000. När de båda filmerna sändes på TV1000 var de i engelskdubbad version med svensk text. Märk väl alltså inte den franskspråkiga originalversionen, utan en engelsk dubbning tillsammans med nordiska undertexter. :(

Tintin i hajsjön sändes med franskspråkig bildversion. Tintin i Solens tempel hade en begränsad engelsk bildversion där filmens titel samt "The End" stod på engelska medan allt annat stod på franska. På ingen av dem listades de engelskspråkiga dubbrösterna eller några som helst engelska dubbcredits.

MOA

Nej mina vänner jag heter inte Allan

gstone

Var är Tintin familij ?

Varför får vi aldrig höra eller se hans mamma och pappa ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 18 juli 2022 kl. 19:49:57
Var är Tintin familij ?

Varför får vi aldrig höra eller se hans mamma och pappa ?
De behövs inte, För vi vet ändå ingenting om Tintin förutom att han är reporter och att han har en hund.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 24 februari 2022 kl. 04:45:43
De har fortfarande sagt att det kommer uppföljare, någon dag... Något år... Något decennium. Exakt när eller om det blev av vet dock ingen.

Kanske Millenium

Will Siv

Citat från: MOA skrivet 11 juni 2022 kl. 12:36:41
Nej mina vänner jag heter inte Allan
Det är ju Haddocks styrman ombord på Karabodjuan som förråde honom.

Och i filmen dubbades han av Allan Svensson ;D

MOA

Citat från: Will Stewart skrivet 18 juli 2022 kl. 21:14:05
Det är ju Haddocks styrman ombord på Karabodjuan som förråde honom.

Och i filmen dubbades han av Allan Svensson ;D
Coincidens LoL ;D