Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nya äventyr med Nalle Puh - Media Dubbs dubbning

Startat av Erika, 27 mars 2007 kl. 20:43:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Bib skrivet 22 oktober 2022 kl. 11:38:19The Scooby Doo Show är ju fortfarande kvar tror att stora företag som Warner Brothers och Disney inte bryr sig om archive.org
Ljudkvalitén är bra på dom avsnitten, frågan var om det är möjligt att fixa ljudet på avsnitten till bättre kvalité när det gäller nya äventyr med nalle puh.

Daniel Hofverberg

Citat från: Bib skrivet 22 oktober 2022 kl. 11:38:19The Scooby Doo Show är ju fortfarande kvar tror att stora företag som Warner Brothers och Disney inte bryr sig om archive.org
Ja, det är förvånansvärt med tanke på att Scooby-Doo - Where Are You? plockades bort av Warner Bros. redan efter 4 - 5 dagar.

Och när det gäller Ovanliga dubbningar har Disney plockat bort t.o.m. VHS-utgåvan av Alice i Underlandet, men såvitt jag vet hittills inga andra filmer...

Så kort sagt, man kan inte lita på att någonting kommer att finnas kvar, utan kan aldrig veta hur filmbolagen resonerar; eller om det bara är slumpen som avgör...

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 oktober 2022 kl. 12:13:30Ljudkvalitén är bra på dom avsnitten, frågan var om det är möjligt att fixa ljudet på avsnitten till bättre kvalité när det gäller nya äventyr med nalle puh.
Vilka avsnitt syftar du på? För 8 av de 11 avsnitten av Nya äventyr med Nalle Puh anser jag har bättre ljudkvalitet än The Scooby-Doo Show, då de är från officiella VHS-utgåvor och i HiFi stereo istället för bara mono (för monospåret på VHS är ju ingen höjdare, oavsett om materialet i sig har stereoljud eller inte).

Babysitter Blues skulle jag personligen gissa inte går att få särskilt mycket bättre med nuvarande kopia, utan där får man nog avvakta och försöka få tag i hyr-VHS-utgåvan av Nalle Puh - Det stora honungsrånet; borde dyka upp på Tradera eller second hand-affärer förr eller senare.

Cleanliness Is Next to Impossible däremot är nog osannolikt att vi kan få tag i någon ny inspelning av inom överskådlig tid, i och med att det där krävs TV3-inspelningar från före 1990 - och det var ju inte så många som hade tillgång till TV3 så tidigt - så där får man nog göra det bästa av situationen och försöka restaurera ljudet så gott det går.

Pooh Oughta Be In Pictures går nog inte göra så mycket åt, men har väl å andra sidan inga direkta störningar eller större problem - så även fast ljudet inte är så bra som jag hade önskat, så är det heller inte alls dåligt. Jag vet inte om vi har någon annan inspelning än min av det avsnittet...?

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 oktober 2022 kl. 12:21:59Pooh Oughta Be In Pictures går nog inte göra så mycket åt, men har väl å andra sidan inga direkta störningar eller större problem - så även fast ljudet inte är så bra som jag hade önskat, så är det heller inte alls dåligt. Jag vet inte om vi har någon annan inspelning än min av det avsnittet...?
Kanske inte exakt vad du frågar efter, men det finns en inspelning till av avsnitet på archive, från TV3 som lades upp för många år sedan. Den hade dock vad jag minns stundtals grava ljudproblem, med ljud som ibland försvann eller blev knappt hörbart.

Sedan har det funnits ännu en, också inspelad från Kanal 5 som hade jämnare kvalitet på ljudet. Det verkar inte finnas kvar dock.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 22 oktober 2022 kl. 13:04:20Sedan har det funnits ännu en, också inspelad från Kanal 5 som hade jämnare kvalitet på ljudet. Det verkar inte finnas kvar dock.
Hade den bättre eller sämre kvalitet än min inspelning?

Jag tycker som sagt inte att min har tokigt ljud (men sämre bild), även om det inte är så bra som jag hade önskat.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 oktober 2022 kl. 13:07:02Hade den bättre eller sämre kvalitet än min inspelning?

Jag tycker som sagt inte att min har tokigt ljud (men sämre bild), även om det inte är så bra som jag hade önskat.
Ljudet var ungefär jämförbart, men jag mindes att bilden var mera jämn i kvalitet.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 oktober 2022 kl. 13:07:02Hade den bättre eller sämre kvalitet än min inspelning?

Jag tycker som sagt inte att min har tokigt ljud (men sämre bild), även om det inte är så bra som jag hade önskat.
Det var antagligen din version.
Citat från: Lillefot skrivet 22 oktober 2022 kl. 13:28:59Ljudet var ungefär jämförbart, men jag mindes att bilden var mera jämn i kvalitet.
Var fanns den?

Lillefot

Citat från: Zebastian skrivet 22 oktober 2022 kl. 14:36:17Var fanns den?
På archive, senast jag såg den vara kvar var i somras. Det var inte heller den som RC förut hade på sitt konto.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Marcusen

Citat från: Lillefot skrivet 22 oktober 2022 kl. 15:45:27På archive, senast jag såg den vara kvar var i somras. Det var inte heller den som RC förut hade på sitt konto.
Vad var det för användare som laddade upp den?

Lillefot

Citat från: Marcusen skrivet 22 oktober 2022 kl. 16:00:05Vad var det för användare som laddade upp den?
Det kan ha varit BPS, minns att hans fulla användarnamn stod som uppladdare.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

BPS

Citat från: Lillefot skrivet 22 oktober 2022 kl. 16:18:10Det kan ha varit BPS, minns att hans fulla användarnamn stod som uppladdare.
Om det var min uppladdning så är det nog också Daniels version, jag minns inte hur jag fick tag på det avsnittet dock. Som RC tog jag också ner avsnittet jag hade laddat upp när Daniel gjorde sin uppladdning.

Lillefot

Citat från: BPS skrivet 22 oktober 2022 kl. 16:37:19Om det var min uppladdning så är det nog också Daniels version, jag minns inte hur jag fick tag på det avsnittet dock. Som RC tog jag också ner avsnittet jag hade laddat upp när Daniel gjorde sin uppladdning.
Jag förstår, då har jag nog inbillat mig att det skulle ha varit kvalitetskillnader mellan era filer.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 oktober 2022 kl. 10:39:14Jag förmodar att du syftar på Cleanliness Is Next To Impossible...? För de flesta andra avsnitt tycker jag har bra ljudkvalitet, och inte mycket att orda om som trots allt i de flesta fall kommer från VHS-utgåvor i HiFi.
Jag tittade bara på ett avsnitt och gick lite fram o tillbaka på det så kan varit det avsnittet.

Det verkar vara bra ljud på resterande faktiskt som du skriver.

Goliat


Lillefot

Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Scoobydoofan1

#74
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 oktober 2022 kl. 12:21:59Ja, det är förvånansvärt med tanke på att Scooby-Doo - Where Are You? plockades bort av Warner Bros. redan efter 4 - 5 dagar.

Och när det gäller Ovanliga dubbningar har Disney plockat bort t.o.m. VHS-utgåvan av Alice i Underlandet, men såvitt jag vet hittills inga andra filmer...

Så kort sagt, man kan inte lita på att någonting kommer att finnas kvar, utan kan aldrig veta hur filmbolagen resonerar; eller om det bara är slumpen som avgör...
Vilka avsnitt syftar du på? För 8 av de 11 avsnitten av Nya äventyr med Nalle Puh anser jag har bättre ljudkvalitet än The Scooby-Doo Show, då de är från officiella VHS-utgåvor och i HiFi stereo istället för bara mono (för monospåret på VHS är ju ingen höjdare, oavsett om materialet i sig har stereoljud eller inte).

Babysitter Blues skulle jag personligen gissa inte går att få särskilt mycket bättre med nuvarande kopia, utan där får man nog avvakta och försöka få tag i hyr-VHS-utgåvan av Nalle Puh - Det stora honungsrånet; borde dyka upp på Tradera eller second hand-affärer förr eller senare.

Cleanliness Is Next to Impossible däremot är nog osannolikt att vi kan få tag i någon ny inspelning av inom överskådlig tid, i och med att det där krävs TV3-inspelningar från före 1990 - och det var ju inte så många som hade tillgång till TV3 så tidigt - så där får man nog göra det bästa av situationen och försöka restaurera ljudet så gott det går.

Pooh Oughta Be In Pictures går nog inte göra så mycket åt, men har väl å andra sidan inga direkta störningar eller större problem - så även fast ljudet inte är så bra som jag hade önskat, så är det heller inte alls dåligt. Jag vet inte om vi har någon annan inspelning än min av det avsnittet...?
Dom två avsnitten där det handlar om rengöring och att vara barnvakt behövs i mycket bättre ljudkvalité om avsnitten finns inspelade på VHS nånstans i bra kvalité eller om du får dom avsnitten av nån som har dom i bokhyllan osv. Det är frustrerande att dom avsnitten inte fick behålla mediadubb dubbningen. Det spelar ingen roll om det är annorlunda röster för vissa karaktärer eller ändring på tolkningen från engelska till svenska. Mediadubb är en mycket bra dubbning.