Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Jag mötte jultomten

Startat av Ale, 13 maj 2022 kl. 23:51:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ale

Tjenare. Jag undrar om det är någon som sitter på svaren vilka som gör rösterna till filmen Jag mötte jultomten.

Det är en fransk film som dubbades till Svenska och kom ut på VHS av scanbox. Handlar om 8 årige Simon vars föräldrar är försvunna i Afrika och det enda han önskar sig till jul är att de kommer tillbaka. Han åker då till tomtens land med sin tjejvän för att träffa tomten och få sin önskan uppfylld!

Nån som har ett svar? Vet att det är en gammal bortglömd film vid det här laget men skadar inte o fråga.

Sabelöga

Nej, detta verkar vara svårt att hitta uppgifter om. Varken Svensk filmdatabas eller Svensk mediedatabas har några uppgifter om detta. Omslagen verkar inte heller ha några utsatta namn. Du råkar inte ha några ljudklipp så att andra mer bevandrade i det området kan identifiera?
Houba !

gstone

Vet någon rösterna i denna film ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Vilken är originaltiteln på den här filmen? Märkligt nog hittar jag inga spår av den i Svensk Mediedatabas (Kungliga Bibliotekets databas), trots att de borde ha allt som släppts på VHS - utan en väldigt knapphändig sida i Svensk Filmdatabas och ett omslag hos Boavideo är det enda jag hittar åt på nätet...
https://osc.boavideo.com/images/vhs_5533.jpg

Om Svensk Filmdatabas uppgift om release 1997 stämmer, så känns det väl tyvärr väldigt osannolikt att Scanbox skulle ha bevarat uppgifter efter så många år; men jag kan för all del prova att fråga min kontakt på Scanbox om de mot förmodan råkar ha kvar någon creditlista. :)

Men då behöver jag ha originaltitel och helst även dansk titel, i och med att Scanbox har huvudkontoret i Köpenhamn så att det är korrespondens på danska som gäller.


Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 maj 2022 kl. 20:46:09
Vilken är originaltiteln på den här filmen? Märkligt nog hittar jag inga spår av den i Svensk Mediedatabas (Kungliga Bibliotekets databas), trots att de borde ha allt som släppts på VHS - utan en väldigt knapphändig sida i Svensk Filmdatabas och ett omslag hos Boavideo är det enda jag hittar åt på nätet...
https://osc.boavideo.com/images/vhs_5533.jpg

Om Svensk Filmdatabas uppgift om release 1997 stämmer, så känns det väl tyvärr väldigt osannolikt att Scanbox skulle ha bevarat uppgifter efter så många år; men jag kan för all del prova att fråga min kontakt på Scanbox om de mot förmodan råkar ha kvar någon creditlista. :)

Men då behöver jag ha originaltitel och helst även dansk titel, i och med att Scanbox har huvudkontoret i Köpenhamn så att det är korrespondens på danska som gäller.
J'ai rencontré le Père Noël
Jeg mødte Julemanden
Houba !

Ale

Finns lite info på filminstitutet. Men ja märkligt nog är det mycket få info om filmen generellt på internet. Jag känner ändå några i min generationsom hade den på vhs men den är rätt bortglömd idag.

Jag har för mig att Nina Gunke gör rösten till fen/läraren som spelas av Karen Cheryl. Rösten låter rätt likt iallafall.

Trollet/vaktmästaren lät lite som Thomas Hellberg men kan inte spika det.

Tomten pratade med grav finsk brytning så han var oigenkännlig o lista ut haha! 🤣

Simons röst låter som jag hört från nån annan barnröst skådis tidigare men vet inte vem!

Kan inte minnas att det stod nån Credit i eftertexterna tyvärr!

Sabelöga

Citat från: Ale skrivet 16 maj 2022 kl. 09:55:28
Finns lite info på filminstitutet. Men ja märkligt nog är det mycket få info om filmen generellt på internet. Jag känner ändå några i min generationsom hade den på vhs men den är rätt bortglömd idag.

Jag har för mig att Nina Gunke gör rösten till fen/läraren som spelas av Karen Cheryl. Rösten låter rätt likt iallafall.

Trollet/vaktmästaren lät lite som Thomas Hellberg men kan inte spika det.

Tomten pratade med grav finsk brytning så han var oigenkännlig o lista ut haha! 🤣

Simons röst låter som jag hört från nån annan barnröst skådis tidigare men vet inte vem!

Kan inte minnas att det stod nån Credit i eftertexterna tyvärr!
Då är det nog ganska kört att få reda på detta om ingen kan kontakta distributören direkt förstås.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 16 maj 2022 kl. 18:22:21
Då är det nog ganska kört att få reda på detta om ingen kan kontakta distributören direkt förstås.
Jag har ärligt talat inga större förhoppningar om att distributören Scanbox ska ha kvar uppgifter efter alla dessa år, och skulle de ha det lär de knappast vara digitaliserade och tillgängliga i digital form - och att Scanbox skulle gå med på att leta i sitt pappersarkiv för att hjälpa mig förefaller högst osannolikt... :(

Men det är förstås värt ett försök ändå, så jag ska maila min kontakt på Scanbox och fråga om de mot förmodan har kvar uppgifter. :)

Om Nina Gunke medverkade känns det ju som ett rimligt antagande att dubbningen sannolikt gjordes av Sun Studio, där hon ganska ofta medverkade under 1990-talet, eller möjligtvis Adaptor D&D - det verkar också rimligt utifrån distributören och tidsperioden, då de under 1990-talet ofta anlitade någon av Köpenhamnsstudiorna (gissningsvis på grund av den fysiska närheten till distributörens huvudkontor i Köpenhamn).

Var det Sun Studio är det ju tyvärr kört att få fram dubbcredits därifrån. Om Håkan Mohede medverkade kanske han däremot minns något, då han verkar ha väldigt bra minne.

Ale

Nä Håkan Mohede var inte med vad jag kan minnas o har ändå sett filmen ca 30 gr. Senast för typ 10 år sedan. De flesta röster kändes unika o var svåra o känna igen så antar att man inte castade så många kända röstskådisar. Utom då Nina ifall hon var med.

Daniel Hofverberg

Citat från: Ale skrivet 16 maj 2022 kl. 22:06:08
Nä Håkan Mohede var inte med vad jag kan minnas o har ändå sett filmen ca 30 gr. Senast för typ 10 år sedan.
Ingen Mikael Roupé heller? Han brukade ju också ofta vara med i Köpenhamnsstudiornas dubbningar.

Ale

Nä han var inte heller med. Det var som sagt väldigt många okända röster. De enda jag vet att jag har hört innan var Karen cheryls roll och trollet/vaktmästaren. Simons röst var osså bekant.


Dock så kanske kanske Håkan Mohede spelade tomten men bröt på grov finska då det skulle föreställas att tomten bodde i Rovaniemi i Finland. Men hans röst kändes lite djupare än Håkans.

Känns som om filmen är en av de minst kända med svensk dubb. I stil med Bobo och kaninerna eller typ pagemaster men den har iallafall creditlista.

Ale

Har nu köpt filmen på vhs så ska försöka spela in ljud när jag kan. Barnens röster tror jag är kört o känna igen! men kan ju försöka! 😅

Oscar Isaksson

Undrar lite hur det har gått med filmen och rösterna?

Roligast skulle förstås vara att uppleva filmen som helhet om den letade sig fram till tex archive.org...