Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

#960
Hur mycket kan man lita på covid test? Är dom 100% rätt? Hur pålitliga är dom? Är det nån som har tagit covid test och haft resultat som är pålitliga? Basically accurate results? Anyone?

Soscla

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 juli 2022 kl. 13:02:30
Hur mycket kan man lita på covid test? Är dom 100% rätt? Hur pålitliga är dom? Är det nån som har tagit covid test och haft resultat som är pålitliga? Basically accurate results? Anyone?

Jag har tagit såna antigen-test som man tar hemma där man stoppar pinnen i näsan. Jag har bara fått negativa resultat, men jag tror/hoppas att det har varit pålitligt resultat varje gång. Jag och maken brukar ta samtidigt och båda får negativt, det känns pålitligt.
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 juli 2022 kl. 13:02:30
Hur mycket kan man lita på covid test? Är dom 100% rätt? Hur pålitliga är dom? Är det nån som har tagit covid test och haft resultat som är pålitliga? Basically accurate results? Anyone?
PCR-test, som man skickar in till analys, är 100% tillförlitliga. Men sådana görs ju inte längre i Sverige, om man inte blir inlagd på sjukhus eller att läkare av medicinska skäl måste veta om man har Covid-19.

Snabbtester som man tar själv är långt ifrån hundraprocentiga, utan har en relativt stor felmarginal. Det beror helt enkelt på virusmängderna i kroppen, då det kräver hyfsat stora virusmängder för att de ska få utslag. Har man väldigt milda symptom har man förmodligen ganska små mängder virus, och då är det alltså inte alls lika tillförlitligt som om man har stora mängder virus i kroppen.

Det är ju dock fortfarande bättre än ingenting, om det är någon situation där man helt enkelt inte kan stanna hemma vid väldigt milda symptom - ska man på bröllop, begravning eller något annat som bara händer en gång är det ju helt enkelt inte realistiskt att stanna hemma om man har en liten aning ont i halsen...
(Annars ska man ju enligt Folkhälsomyndighetens direktiv stanna hemma vid minsta lilla symptom, men det är ju inte alltid realistiskt beroende på situationen; då man ju kan ha väldigt milda symptom ganska ofta)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juli 2022 kl. 23:52:34
PCR-test, som man skickar in till analys, är 100% tillförlitliga. Men sådana görs ju inte längre i Sverige, om man inte blir inlagd på sjukhus eller att läkare av medicinska skäl måste veta om man har Covid-19.
Det är möjligt att man inte längre gör PCR-tester i den offentliga sjukvården, men fortfarande finns det väl ett stort antal privata vårdgivare som utför sådana till mer eller mindre hutlösa priser. Jag har svårt att tänka mig att jag själv skulle vilja betala 500-1000 kronor eller mer för ett sådant test.

Tillförlitligheten är säkert bra om det görs på rätt sätt. Fast det avslöjades ju en ren bluffmakare i branschen, Doktorgruppen, som tog betalt för tester utan att i verkligheten analysera proverna. Kan det finnas fler?

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juli 2022 kl. 23:52:34
Det är ju dock fortfarande bättre än ingenting, om det är någon situation där man helt enkelt inte kan stanna hemma vid väldigt milda symptom - ska man på bröllop, begravning eller något annat som bara händer en gång är det ju helt enkelt inte realistiskt att stanna hemma om man har en liten aning ont i halsen...
(Annars ska man ju enligt Folkhälsomyndighetens direktiv stanna hemma vid minsta lilla symptom, men det är ju inte alltid realistiskt beroende på situationen; då man ju kan ha väldigt milda symptom ganska ofta)

Isåfall berättar man att man är "krasslig" och bär ett munskydd inomhus. Och håller avstånd och spritar sig när man är bland folk. Det värsta jag vet är folk som kommer på födelsedagskalas, bröllopp eller dylikt och efteråt eller under tiden säger typ "Ja vi kände oss lite krassliga imorse, men det gick över" och så några dagar senare faller halva släkten i sjuka. Hänt fler en än gång kan jag säga bara i mitt på denna punkten idiotiska släkte.  ::)  >:(

Finns ju trots allt inte mycket här i världen som är "livsviktigt" att gå på jämfört med att stanna hemma, när man är sjuk.  :)

Har fortfarande inte tagit en enda spruta. Och alla jag känner som tagit sprutor har varit riktigt sjuka flera gånger om på dessa 2 åren. Även på sjukhusen börjar det bli lite löjligt med hur direktiven egentligen är. Viss personal på sjukhusen säger "Vi har infört munskydd igen". Men det är knappt mer än 3-4 på 10 personer inom personalen som bär det. Och ingångarna har man lättat på, så att det inte är några "slussar" längre. Några sjukhus i min region har fortfarande separata in och utgångar. Men väldigt halv slappt organiserat här i Västra Götalandsregionen iallafall...

Antingen så är det ett farligt virus. Eller så är det inte det. Och med tanke på hur många som börjat leva som vanligt och går på varandra igen. Så kan man ju verkligen undra hur regeringen tänkt hantera detta. För tror ingen i hela Göteborg bryr sig om det här viruset längre. Bara gå till valfri lunch restaurang och titta hur det ser ut. Fullproppat. Även dom äldre på sjukhusen har slutat bära munskydden och går nära mig. Jag får helt enkelt sicksacka runt folk nu innan jag stack på semester.  :-\

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 24 juli 2022 kl. 06:42:21
Finns ju trots allt inte mycket här i världen som är "livsviktigt" att gå på jämfört med att stanna hemma, när man är sjuk.  :)
Ja, är man sjuk ska man förstås stanna hemma - men det är inte helt lätt att definiera sjuk, och alla lär ha olika definitioner av det. Om jag verkligen skulle stanna hemma vid minsta lilla symptom skulle nog jag ha kunnat jobba max 10 - 15 dagar hittills i år, och om man sjukanmäler sig var och varannan vecka lär nog de flesta arbetsgivare börja ana ugglor i mossen och tror att man bluffar...

Trots allt är vi nog många som känner av någon slags milda symptom väldigt ofta - en aning ont i halsen, lätt snuva, att nysa någon gång, lite diarré eller till och med bara lite huvudvärk (Huvudvärk klassas ju som ett känt symptom på Covid-19, men det finns ju mängder av orsaker till att få huvudvärk som inte har med sjukdom att göra). Har man något slags arbete är det omöjligt att stanna hemma varje gång man känner av något av dessa en liten stund, för då kan man inte jobba särskilt många dagar på ett år...

Missförstå mig inte nu: Har man feber ska man givetvis alltid stanna hemma, oavsett pandemi eller inte - därav råder ingen tvekan. Detsamma gäller också om man är kraftigt sjuk, så att man har kraftig snuva, rejält ont i halsen, o.s.v. Men därutöver finns det som sagt många gråskalor, som gör att det i praktiken är svårt att avgöra när man ska stanna hemma och inte.

Jag har säkerligen känt av något slags symptom vid minst 40 - 50 tillfällen i år - det betyder förstås inte att jag verkligen tror att jag har haft Covid-19 närmare 50 gånger på ett halvårs tid, och betyder inte heller att jag verkligen har känt mig sjuk femtio gånger... Där får man ta till någon slags sannolikhetsberäkning för hur troligt det är att det skulle kunna röra sig om Covid-19 - exempelvis finner jag det osannolikt att jag bara skulle få lite huvudvärk men inga andra symptom om det verkligen vore Covid-19 - men många kan säkert ha missat någon gång och gått till jobbet trots att de varit smittade.

MOA


Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  1 september 2022 kl. 15:12:54Jag har fått Corona
Det var tråkigt att höra...

Men vi hoppas att det försvinner...

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juli 2022 kl. 01:44:08Ja, är man sjuk ska man förstås stanna hemma - men det är inte helt lätt att definiera sjuk, och alla lär ha olika definitioner av det. Om jag verkligen skulle stanna hemma vid minsta lilla symptom skulle nog jag ha kunnat jobba max 10 - 15 dagar hittills i år, och om man sjukanmäler sig var och varannan vecka lär nog de flesta arbetsgivare börja ana ugglor i mossen och tror att man bluffar...

Trots allt är vi nog många som känner av någon slags milda symptom väldigt ofta - en aning ont i halsen, lätt snuva, att nysa någon gång, lite diarré eller till och med bara lite huvudvärk (Huvudvärk klassas ju som ett känt symptom på Covid-19, men det finns ju mängder av orsaker till att få huvudvärk som inte har med sjukdom att göra). Har man något slags arbete är det omöjligt att stanna hemma varje gång man känner av något av dessa en liten stund, för då kan man inte jobba särskilt många dagar på ett år...

Missförstå mig inte nu: Har man feber ska man givetvis alltid stanna hemma, oavsett pandemi eller inte - därav råder ingen tvekan. Detsamma gäller också om man är kraftigt sjuk, så att man har kraftig snuva, rejält ont i halsen, o.s.v. Men därutöver finns det som sagt många gråskalor, som gör att det i praktiken är svårt att avgöra när man ska stanna hemma och inte.

Jag har säkerligen känt av något slags symptom vid minst 40 - 50 tillfällen i år - det betyder förstås inte att jag verkligen tror att jag har haft Covid-19 närmare 50 gånger på ett halvårs tid, och betyder inte heller att jag verkligen har känt mig sjuk femtio gånger... Där får man ta till någon slags sannolikhetsberäkning för hur troligt det är att det skulle kunna röra sig om Covid-19 - exempelvis finner jag det osannolikt att jag bara skulle få lite huvudvärk men inga andra symptom om det verkligen vore Covid-19 - men många kan säkert ha missat någon gång och gått till jobbet trots att de varit smittade.
Jag har gjort likadant de senaste två åren, folk börjar nog tro att jag är hypokondrisk. Men jag brukar ta med i beräkningen om jag har varit nära folk och om dessa har uppvisat förkylningssymtom. Har jag lite huvudvärk men varit isolerad ett tid så är det osannolikt att jag har covid medan om jag varit ute bland folk löper större risk att få sjukdomen. Jag tycker att det är en bättre metod än att känna efter minsta lilla symtom.

Lillefot

Citat från: MOA skrivet  1 september 2022 kl. 15:12:54Jag har fått Corona
Aj aj aj, det var inte roligt. Jag önskar dig all lycka till och att den inte blir långvarig för dig.

Drick lite te om du kan också, det kan göra det mindre jobbigt. :)
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Scoobydoofan1

Hur ser det ut med mängden som vaccinerar sig idag? Ökar det eller är det tvivel med att ta vaccinet?

Jabberjaw

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 september 2022 kl. 16:13:21Hur ser det ut med mängden som vaccinerar sig idag? Ökar det eller är det tvivel med att ta vaccinet?
Vad spelar det för roll? Det minskar.

Såhär ser varenda uteservering i Göteborg ut nuförtiden. Och festivaler hit och dit. Det är uppenbart att befolkningen skiter totalt i Corona. Det är ingen som pratar om det nuförtiden och många jag känner som tagit första doserna har totalt börjat skita i resten av doserna. Den riktiga problematiken idag är att det inte kommer att finnas utrymme för dig och mig att gå i pension senare i livet. Eftersom kassorna tömms och pengar och energi belånas till max. ;) :)

https://www.beernews.se/articles/atta-bryggerier-pa-ny-minifestival-i-goteborg/


Scoobydoofan1

Citat från: Jabberjaw skrivet  7 september 2022 kl. 17:52:31Vad spelar det för roll? Det minskar.

Såhär ser varenda uteservering i Göteborg ut nuförtiden. Och festivaler hit och dit. Det är uppenbart att befolkningen skiter totalt i Corona. Det är ingen som pratar om det nuförtiden och många jag känner som tagit första doserna har totalt börjat skita i resten av doserna. Den riktiga problematiken idag är att det inte kommer att finnas utrymme för dig och mig att gå i pension senare i livet. Eftersom kassorna tömms och pengar och energi belånas till max. ;) :)

https://www.beernews.se/articles/atta-bryggerier-pa-ny-minifestival-i-goteborg/


Det betyder inte att epidemin är över. Man ska ju ändå vara försiktig och ta vaccinet för att ha ett försvar mot covid och andra varianter av covid och minska biverkningar av covid osv. Skyddar också andra och nära och kära.

Va? Vad är det här om pensionen? Det borde ju fortfarande fungera eller? Man ska ju ändå gå in pension när man är 65 år. Hur menar du med att allting belånas till max?

MOA

Jag tror att Corona har gett mig yrsel,typiskt

Jabberjaw

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 september 2022 kl. 20:04:33Det betyder inte att epidemin är över. Man ska ju ändå vara försiktig och ta vaccinet för att ha ett försvar mot covid och andra varianter av covid och minska biverkningar av covid osv. Skyddar också andra och nära och kära.

Va? Vad är det här om pensionen? Det borde ju fortfarande fungera eller? Man ska ju ändå gå in pension när man är 65 år. Hur menar du med att allting belånas till max?

Visar dig bara bilden av hur samhället faktiskt ser ut. Inte den bilden du verkar se, då jag misstänker att du bor i en liten stad. Och jag tippar på att Stockholm är ännu värre med uteserveringar och trånga utrymmen med på tok för mycket människor. Skara Sommarland var även där ganska trångt i slutet av säsongen. Men där är man ju endå utomhus. Lyckades dock bli sjuk där sist endå och låg hemma 2 veckor.

Det där sista förstår vem som helst som följt utvecklingen senaste åren. Pensionsåldern kommer höjas och höjas. Vi lever helt enkelt för länge enligt våra folkvalda politiker. Vi ska dö tidigare och inte hinna ta ut allmänpensionen. För ska alla ta ut den så räcker inte pengarna. Trots att man jobbat och betalat skatt i hela sina liv. Ett råd, jobba privat sektor. Dom har bäst tjänstepension utdelning och placera pengar i olika fack, långtidsfonder, coins om du gillar sånt för kortsiktigare horisont och rösta inte på S så blir det nog bättre med tiden. Men pandemin i Göteborg är så gott som över och ingen som bryr sig om tyvärr. Säger bara sanningen till dig eftersom du frågade. :) ;)