Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nostalgitråden

Startat av moviefan, 1 februari 2022 kl. 20:12:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Adam skrivet 19 februari 2022 kl. 23:25:55
(Det här inlägget kommer att bli väldigt personligt, så ledsen om det kommer för off-topic på något sätt, det blir en lång och mycket detaljerad kommentar.)

När jag fyllde 12 år, 2010, så vet jag att jag fick den här Melodifestivalen-CD:n i födelsedagspresent. Den kan jag nämligen också bli mycket nostalgisk över, alltifrån att se den förrförra Mello-loggan/symbolen i mitten på framsidan, som programmet använde mellan 2002 och 2010 (vilket gör denna säsong till den allra sista att använda den första loggan för moderna Melodifestivalen), till att höra alla dess låtar från det årets tävlingsupplaga. Jag blir även nostalgisk när jag läste annoteringen på baksidan, om att man kunde beställa bidragen som ringsignal till sin mobiltelefon. Nu kan man hur lätt som helst ladda ner vilka Mello-bidrag man vill till sin mobbe tack vare sådant som YouTube och 320ytmp3.com (YouTube to Mp3) eller helt enkelt bara lyssna på dem via Spotify (som numera är en app, men år 2010 var det fortfarande ett plugin-program till datorn som man fick i brevlådan), men då kommer jag ihåg att jag på något sätt beställde Unstoppable med Ola till en Sony Ericsson-telefon som jag också fick i present samma år, med knappar istället för touchskärm.
Så när jag tar upp denna CD, beskådar den och slår på den på min stereo så kan jag bli mycket varm i hjärtat, då jag har så många nostalgiska minnen från de forna Mello-tävlingarna, framförallt de mellan åren 2002 och 2010 (som är de allra mest nostalgiska säsongerna för mig).

Melodifestivalen 2010 är en favorit för mig med,  fyllde dock 15 det året så vet inte om jag skulle säga att jag blir nostalgisk.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Jag har nostalgi för när Cross-Dressing humor inte var kontroversiellt :)

Tootsie och Mrs. Doubtfire är ju jätte roliga !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Soscla

Citat från: TonyTonka skrivet 19 februari 2022 kl. 23:55:30
Melodifestivalen 2010 är en favorit för mig med,  fyllde dock 15 det året så vet inte om jag skulle säga att jag blir nostalgisk.

Jag tycker nog att nostalgi inte behöver ha en tidsgräns. Och det här var ju tolv år sen, en hel evighet! Klart att man kan bli nostalgisk över saker som hände när man var 15!
It's so fluffy I'm gonna die!

MOA

Citat från: Soscla skrivet  4 mars 2022 kl. 22:08:39
Jag tycker nog att nostalgi inte behöver ha en tidsgräns. Och det här var ju tolv år sen, en hel evighet! Klart att man kan bli nostalgisk över saker som hände när man var 15!
Så jag kan alltså bli nostalgisk när jag tittar tillbaka på detta 10 år i framtiden?

Soscla

Citat från: MOA skrivet  4 mars 2022 kl. 23:34:54
Så jag kan alltså bli nostalgisk när jag tittar tillbaka på detta 10 år i framtiden?

Ja, varför inte? Eller jag kopplar nostalgi till starka känslor. Frambringar Dubbningshemsidan så starka känslor alltså?  ;D
It's so fluffy I'm gonna die!

moviefan

När kom Ferbie ?  Hade ni g1 My little pony ? Jag hade stallet, samt en del hästar. 

MOA

Citat från: Soscla skrivet  5 mars 2022 kl. 11:10:40
Ja, varför inte? Eller jag kopplar nostalgi till starka känslor. Frambringar Dubbningshemsidan så starka känslor alltså?  ;D
Blir nostalgisk av Flash spel

Goliat

Citat från: MOA skrivet  5 mars 2022 kl. 11:18:28
Blir nostalgisk av Flash spel

Ja faktiskt och shockwave. 😁 Finns ett program på flera hundra GB med massor av de klassiska Flash-spelen

Edit: missade länken:

https://bluemaxima.org/flashpoint/


Adam

När jag ibland lyssnar på 1980-talets musik, trots att jag inte fanns på den tiden, så kan nostalgin slå till även då, eftersom man delvis har hört sådan musik i en del gamla barnprogram (plus vissa gamla Flash-spel, vad jag minns) samt att mina päron såklart är uppvuxna under den eran, och att man därmed, även tack vare dem, fick höra den erans musik f.o.m. att man själv var en liten sprätt.
Här är exempelvis en 80-talslåt som har gjort mig oerhört nostalgisk på sistone:
https://youtu.be/xELTfJ-ZVBc
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

gstone

Mcdonalds hade bättre leksaker före.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Minns ni när dubbning var bra ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 27 maj 2022 kl. 18:18:30
Minns ni när dubbning var bra ?
När var det? Dubbningar har väl alltid varierat i kvalitet.

Lilla My


gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 maj 2022 kl. 18:22:08
När var det? Dubbningar har väl alltid varierat i kvalitet.

När vi hade bra dubbare.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.