Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney's Cartoon Jubilee

Startat av paddingtonbear, 19 maj 2016 kl. 09:21:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

paddingtonbear

Hittade förut en dubbad sändning med titeln "Disneys Cartoon JubilEE med Långben och svenska röster. Borde vara inspelat från SVT 1985/-86

Har dessa kortfilmer/film förekommit på någon VHS utgåva hyr eller köp släpp?
Och vilka är rösterna

Jag förmodar att den även gått på Bio vid något tillfälle  :)

dubbnings_proffsen

Tre kortfilmer vart dubbade till svenska på denna  Disney kortfilmsprogram:

.How To Be A Sailor (1944) (nedklippt version där man har tagit bort slutet där den moderna krigstiden och striden mot japanerna. Totalt blev ca 1 min och 10 sek)

Berättare......Sven Lindberg
Långben........Hans Lindgren


.Morris, the Midget Moose (1950) (halva filmen bara visades)

Berättare......Sven Lindberg


.Cold Turkey (1951)

Boxningsmatch hallåman.............Hans Lindgren
Galonkalkon-reklam speakern......Sven Lindberg

Mer info om det finns på den här Källan http://www.disneyinfo.nl/videodetail.php?film=1384

paddingtonbear


Daniel Hofverberg

VHS-filmen Kalle och Långben i topphumör är för övrigt en bearbetad version av biofilmen Kalle Anka, Janne och Pluto på festhumör, som hade biopremiär 1980 och hade samma originaltitel. Den kortfilmssamlingen på bio var till största delen identisk med VHS-filmen (med samma dubbningar), men hade två kortfilmer som saknas på VHS:
Ett lejon på vift (Social Lion) (Med svenskt tal, men de första minuterna var bortklippta)
Kalle Anka som brandsoldat (Fire Chief)

Berättarrösten i Social Lion var Carl Billquist.

Istället innehåller VHS-filmen tre kortfilmer som inte fanns med på bio:
Sea Scouts
The Three Blind Mouseketeers
Lion Around


De 3 - 4 dubbade kortfilmerna har förmodligen sitt ursprung i någon annan biovisad kortfilmssamling från 1970-talet, så med största sannolikhet bör det vara Doreen Denning som regisserat och översatt dessa. Varken på bio eller VHS fanns dock utsatta dubbcredits.

Jag hittar dock inget som tyder på att Kalle och Långben i topphumör har sänts på SVT. Inget sådant finns med i Svensk Mediedatabas, och de ska ändå ha med alla SVTs tablåer sedan 1978.

Elios

Den där Cold Turkey vill jag minnas att jag har sett nånstans i någon av dom kortfilmerna som heter nåt med dom bästa. 

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios


Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 februari 2024 kl. 23:40:48Någon borde lägga up den på Archive.org ;)
Vilken av dem...? VHS-filmen Kalle och Långben i topphumör/Kalle och Långben i toppform eller biofilmen Kalle Anka, Janne och Pluto på festhumör? Båda har som sagt samma originaltitel, men är inte identiska även om de är snarlika.

Jag är lite osäker om jag har VHS-filmen eller inte - jag har en del av de här gamla hyr-VHS:erna från 1980-talet, men kommer tyvärr inte ihåg vilka på rak arm. Jag kan ta och gå igenom mina filmer och se om jag hittar åt den här. :)

Annars lär den väl säkert dyka upp på Tradera, någon second hand-affär och/eller någon loppis förr eller senare, men det kan ju ta sin beskärda tid... Just nu finns den i alla fall inte på Tradera, och loppisar är det ju inte riktigt säsong för just nu. Nästa gång jag är på någon av de fåtal second hand-butiker som finns i Skellefteå ska jag kolla vad som finns, men jag hyser tyvärr inga större förhoppningar om att så pass gamla hyr-VHSer ska dyka upp.

Biofilmen Kalle Anka, Janne och Pluto på festhumör lär väl sannolikheten vara ganska liten att någon ska ha, även om den kanske även gavs ut på 16 mm-film en gång i tiden (en del gamla biovisade kortfilmssamlingar gjorde nämligen det). Men möjligtvis kanske @Ovanliga dubbningar kan ha den, då hon tidigare nämnt att hon har en del av de här gamla biofilmerna...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2024 kl. 09:53:51Vilken av dem...? VHS-filmen Kalle och Långben i topphumör/Kalle och Långben i toppform eller biofilmen Kalle Anka, Janne och Pluto på festhumör? Båda har som sagt samma originaltitel, men är inte identiska även om de är snarlika.

Jag är lite osäker om jag har VHS-filmen eller inte - jag har en del av de här gamla hyr-VHS:erna från 1980-talet, men kommer tyvärr inte ihåg vilka på rak arm. Jag kan ta och gå igenom mina filmer och se om jag hittar åt den här. :)

Annars lär den väl säkert dyka upp på Tradera, någon second hand-affär och/eller någon loppis förr eller senare, men det kan ju ta sin beskärda tid... Just nu finns den i alla fall inte på Tradera, och loppisar är det ju inte riktigt säsong för just nu. Nästa gång jag är på någon av de fåtal second hand-butiker som finns i Skellefteå ska jag kolla vad som finns, men jag hyser tyvärr inga större förhoppningar om att så pass gamla hyr-VHSer ska dyka upp.

Biofilmen Kalle Anka, Janne och Pluto på festhumör lär väl sannolikheten vara ganska liten att någon ska ha, även om den kanske även gavs ut på 16 mm-film en gång i tiden (en del gamla biovisade kortfilmssamlingar gjorde nämligen det). Men möjligtvis kanske @Ovanliga dubbningar kan ha den, då hon tidigare nämnt att hon har en del av de här gamla biofilmerna...?
Det kankse var dum ide :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Ovanliga dubbningar

Citat från: gstone skrivet  8 februari 2024 kl. 23:40:48Någon borde lägga up den på Archive.org ;)
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2024 kl. 09:53:51Biofilmen Kalle Anka, Janne och Pluto på festhumör lär väl sannolikheten vara ganska liten att någon ska ha, även om den kanske även gavs ut på 16 mm-film en gång i tiden (en del gamla biovisade kortfilmssamlingar gjorde nämligen det). Men möjligtvis kanske @Ovanliga dubbningar kan ha den, då hon tidigare nämnt att hon har en del av de här gamla biofilmerna...?
Jajamänsan, biofilmen Kalle Anka, Janne och Pluto på festhumör (1980) har jag. Jag har själv tänkt tanken att lägga upp den på Archive, men för att det ska kunna bli av krävs några moment:
1. Leta upp DVD-utgåvor eller (helst) HD-bildkällor av alla dom ingående kortfilmerna
2. Synka svenska ljudet till dessa bättre bildkällor av dom dubbade kortfilmerna
3. Skriva av svenska texter och ordna tidskoder för textning av dom kortfilmer som var i textad originalversion
4. Återskapa den svenska bildversionen från bio, där jag vill minnas att vinjetten i början samt titelskylten från varje ingående kortfilm var på svenska

Det går inte på nolltid, och min lediga tid är begränsad, så om det finns frivilliga här som vill hjälpa till med något av detta (främst punkt 2 och 3) vore det mycket uppskattat för att det här ska kunna bli av fortare. :)

Den snarlika VHS-utgåvan med samma orginaltitel ingår dock inte i min samling.

Citat från: gstone skrivet  9 februari 2024 kl. 11:47:15Det kankse var dum ide :(
Absolut inte, det finns inga dumma frågor - bara dumma svar... ;)