Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Frågor till administrationen

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2021 kl. 20:45:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Med tanken på vad som har hänt med att skriva på forumet som gäster så är frågan hur länge bannlysningen av kommentarer från dom som inte är medlemmar pågå för?

Disneyfantasten

Nu har jag alltså frågat Stefan Berglund och Fred Sjöberg genom SMS, så vi får hoppas att de svarar!  :)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 september 2021 kl. 21:44:00
Justé, i Den Otroliga Vandringen kan du tillägga att Johan Halldén spelar Jamie, att Ida Nolamo spelar Hope, att Robert Andersson spelar Peter (enligt sidan Svensk Filmdatabas), samt att dubbningen spelades in juni 1993 och att Anders Öjebo och Daniel Bergfalk är tekniker! (dessa två saker anges på VHS-utgåvan)

Det heter "just det", inte "justé".

Då förutsätter jag att du inte menar drycken "ljust te" eller en alternativ stavning av ordet "sjyst" som i så fall bör skrivas "juste" utan accent... :)

Gustav Jonsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 september 2021 kl. 12:44:07
Det heter "just det", inte "justé".

Då förutsätter jag att du inte menar drycken "ljust te" eller en alternativ stavning av ordet "sjyst" som i så fall bör skrivas "juste" utan accent... :)
Han skriver med talspråk.

Anders M Olsson

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 27 september 2021 kl. 12:50:18
Han skriver med talspråk.

Det finns visserligen en eller annan medlem här som har ovanan att skriva på talspråk, men jag tror inte att Disneyfantasten gör det.

Han har ett mestadels korrekt och vårdat skriftspråk.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 september 2021 kl. 13:11:09
Det finns visserligen en eller annan medlem här som har ovanan att skriva på talspråk, men jag tror inte att Disneyfantasten gör det.

Han har ett mestadels korrekt och vårdat skriftspråk.

Precis, men i det här fallet så var det huvudrelevanta att be Daniel uppdatera rollistor på Svenska röster & credits!

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 september 2021 kl. 13:14:40
Precis, men i det här fallet så var det huvudrelevanta att be Daniel uppdatera rollistor på Svenska röster & credits!

Ja, det förstår jag. Men jag har sett att du har använt samma felskrivning flera gånger tidigare, så jag tyckte det var dags att påpeka det. Det var inte meningen att vara elak, men om ingen säger något kommer du att fortsätta tro att det heter så. Jag har själv gjort liknande misstag och trott att saker heter på ett visst sätt ända tills någon har varit vänlig nog att förklara hur det egentligen ska vara. Hoppas du inte tog illa upp.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 september 2021 kl. 13:26:18
Ja, det förstår jag. Men jag har sett att du har använt samma felskrivning flera gånger tidigare, så jag tyckte det var dags att påpeka det. Det var inte meningen att vara elak, men om ingen säger något kommer du att fortsätta tro att det heter så. Jag har själv gjort liknande misstag och trott att saker heter på ett visst sätt ända tills någon har varit vänlig nog att förklara hur det egentligen ska vara. Hoppas du inte tog illa upp.

Det gjorde jag inte, jag sa aldrig att du var elak heller, och jo, jag vet att det egentligen är så, men vi vet ju båda vad jag menar!  ;)

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 september 2021 kl. 13:11:09
Det finns visserligen en eller annan medlem här som har ovanan att skriva på talspråk, men jag tror inte att Disneyfantasten gör det.

Han har ett mestadels korrekt och vårdat skriftspråk.
Och på vilket sätt vore det en ovana att skriva konversationer med andra människor på internet på talspråk? Det gör ju alla människor mer eller mindre och så länga man gör sej förstådd så är det ju ingen skada skedd.
Houba !

Disneyfantasten

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 27 september 2021 kl. 17:54:52
Och på vilket sätt vore det en ovana att skriva konversationer med andra människor på internet på talspråk? Det gör ju alla människor mer eller mindre och så länga man gör sej förstådd så är det ju ingen skada skedd.

Precis, jag brukar ofta vara tydlig med vad jag menar och är för att flera borde vara det!  :)

Till Daniel Hofversberg: såg du SMS-et jag postade idag?

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 september 2021 kl. 13:11:09
Det finns visserligen en eller annan medlem här som har ovanan att skriva på talspråk, men jag tror inte att Disneyfantasten gör det.

Han har ett mestadels korrekt och vårdat skriftspråk.
De e ingen mindre än jag!

Scoobydoofan1

Hur ser det ut med pm? Får ni som hanterar dubbningshemsidan så många pm per dag? Hinner ni läsa igenom allt det där?

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2021 kl. 22:35:15
Nej, men jag får väldigt mycket PM och e-post - dussintals varje dag - så jag har tyvärr ingen chans att hinna hålla efter och svara på allt omedelbart... :-[

Jag försöker dock att läsa allt och svarar när jag får tid, men det kan säkert ha uppstått missöden när något PM eller e-postmeddelande har fallit mellan stolarna och blivit avglömt - trots allt fokuserar jag på driften av Dubbningshemsidan i första hand, och att svara på frågor kommer i andra hand. :)
Visst kan fysiska brev komma bort, men i ärlighetens namn kan även SMS och e-postmeddelanden det; även om risken kanske är något större vid fysiska brev. Självklart tar det ett par dagar för sådana brev att komma fram, men man kan ju alltid skriva ut en e-postadress och/eller mobilnummer i brevet så att mottagaren inte behöver svara via fysiskt brev.

Personligen tror jag inte att benägenheten att svara gör någon större skillnad för vilket medium man använder för att kontakta någon, utan vill de svara så gör de säkert det oavsett medium.

Jag tycker inte själv det är optimalt med fysiska brev, men har man inget annat val så har man inte... Själv har jag skickat ett fysiskt brev en gång till Olof Thunberg, och då ringde han upp mig efter några dagar och pratade i en halvtimme. :)
Om du får så mycket Mail och pm så är det tur att man får svar från dig ibland, hoppas det inte tar så lång tid att få svar från dig igen.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 september 2021 kl. 12:32:36
Jo jag håller med, men det är ingen garanti, det har förekommit flera gånger att vissa personer fattas, ibland kan man lösa det genom uteslutningsmetoden (till exempel fallet med Tingeling och Legenden om Önskedjuret, i vilken Myrra Malmberg är den enda som anges under "övriga röster"), i vissa fall går det inte att lösa på något annat sätt än genom röstidentifiering, i vissa fall är personen inte längre i livet eller kanske inte kommer ihåg med säkerhet p.g.a. bl.a. ålder...

Du har fullständigt rätt i det, Alexander Lundahl har bland annat tagit hjälp av forumsmedlemmen Oscar Isaksson som forskar mycket om dubbning när han sammanställt sina rollistor...

Visst får du det, här ska du få av mig;

Kompletta uppgifter till Snövit och De Sju Dvärgarna: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-snovit-och-de-sju-dvargarna-30096869

Kompletta uppgifter till Pinocchio: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-pinocchio-33799080

Kompletta uppgifter till Fantasia: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-fantasia-35154100

Kompletta uppgifter till Dumbo: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-dumbo-34454041

Kompletta uppgifter till Pank och Fågelfri: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-pank-och-fagelfri-37587795

Kompletta uppgifter till Aladdin: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-aladdin-27942149

Kompletta uppgifter till Lejonkungen: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-lejonkungen-28918639

Kompletta uppgifter till Pocahontas: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-pocahontas-29110722

Kompletta uppgifter till Ringaren i Notre Dame: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-ringaren-i-notre-dame-29471647

Kompletta uppgifter till Den Gode Dinosaurien: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-den-gode-dinosaurien-27045202

Kompletta uppgifter till Hitta Doris: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-hitta-doris-34080093

Kompletta uppgifter till Bumbibjörnarna: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-bumbibjornarna-29435919

Kompletta uppgifter till Wuzzlarna: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-wuzzlarna-29471050

(märkligt nog stod inte Acke Svensson med i creditlistan till Wuzzlarna, så frågan är om han medverkar där överhuvudtaget)

Utöver det har jag även källor från Oscar Isaksson på forumet;

Kompletta uppgifter till omdubbningen av Peter Pan: www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg55353#msg55353

Tillagda uppgifter till omdubbningen av Pongo och De 101 Dalmatinerna: www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg55556#msg55556

(utöver det har jag även fått uppgifter av Alexander Lundahl att omdubbningen regisseras av både Monica Forsberg och Anders Öjebo, han berättade för mig att han fått uppgifterna från en CD med autentiskt ljud från omdubbningen)

Tillagda uppgifter till Bernard och Bianca i Australien: www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg31967#msg31967

Värt att nämna också att Bokhandlaren i Skönheten och Odjuret spelas av Jan Sjödin, det kan forumsmedlemmen TonyTonka intyga eftersom han har en CD-skiva med autentiskt ljud från filmen; www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=145.msg22198#msg22198

Kompletta röstuppgifter till Lilo och Stitch (där forumsmedlemmen Eriksson tog hjälp av Oscar Isaksson): www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1348.msg61781#msg61781

(med reservation för att jag kan ha glömt någon eller några i hastigheten, men när fler rollistor väl kommer till Alexander Lundahls blogg så lovar jag att hjälpa till med att länka dem till dig så du kan ta hjälp av dem)

Hoppas att det var till hjälp!  :)

Hej Daniel, tänkte kolla hur det går med detta?  :)

PS: Jag har ännu inte fått något svar från varesig Stefan Berglund eller Fred Sjöberg, vad tror du det beror på? DS

Disneyfantasten

Daniel: Nu vill jag inte vara sån men hur har det gått med alla de grejer jag nämnde i denna tråd?

Och hur går det med Disney Prinsessor Förtrollade Äventyr Följ Dina Drömmar?

Och så en sak till; jag har ännu inte fått svar av Stefan Berglund eller Fred Sjöberg, vad tror ni det beror på?