Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

#1065
Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 23 juli 2020 kl. 00:32:45
Inte alltid



Det var intressant att se gamla tidnings-affisher gällande omdubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna!  :)

Hur såg det ut vid affischerna för Pinocchio, Dumbo (båda omdubbningarna), Bambi, Askungen, Alice i Underlandet, Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa och Pongo och De 101 Dalmatinerna?

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juli 2020 kl. 08:19:37
Det var intressant att se gamla tidnings-affisher gällande omdubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna!  :)

Det där är ingen affisch eller ens annons från Disney, utan en redaktionell artikel i Expressen. Journalisten har sin fulla frihet att skriva vad han vill utan att fråga Disney om lov. En del information och bilder kommer säkert från Disneys pressmaterial, men annat kommer från tidningens egna arkiv, från bildbyråer, intervjuer och andra källor.

Det är en intressant artikel, men något bevis på att Disney vill att folk ska komma ihåg den gamla dubbningen är det inte. Det är Expressens vinkling av historien.

Alexander

Undrar hur det blir med Don Bluths Tummelisa? Om den får svenskt tal, för det verkar inte som att de ägde den, när den har saknats på DVD.

Steffan Rudvall

Citat från: Alexander skrivet 23 juli 2020 kl. 19:01:11
Undrar hur det blir med Don Bluths Tummelisa? Om den får svenskt tal, för det verkar inte som att de ägde den, när den har saknats på DVD.
Den svenska dubbningen finns på DVD utgåvorna utgivna av Warner Brothers från 1999

Adam Larsson

Vilken version av Skönheten och Odjuret finns på Disney +? Är det bio versionen eller är det den med omdubbad prolog?

Alexander

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 juli 2020 kl. 19:05:13
Den svenska dubbningen finns på DVD utgåvorna utgivna av Warner Brothers från 1999

Ja, men Warner Brothers äger inte Tummelisa längre, 20th Century Fox äger den nu sen tio år tillbaks och när dom släppte filmen på DVD 2009 fanns inte dubbningen med, eftersom den beställdes av Warner Brothers. Filmen ägs av ett bolag, medan den svenska dubbningen ägs av ett annat bolag.

Det är därför jag undrar hur det blir med dubbningen på Disney+, om de har köpt tillbaka rättigheterna till dubbningen. Hur ser situationen ut idag och inte för tjugo år sedan. :)

Steffan Rudvall

Tror ni någon av julspecialerna kommer att finnas på Disney +?

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 23 juli 2020 kl. 19:01:11
Undrar hur det blir med Don Bluths Tummelisa? Om den får svenskt tal, för det verkar inte som att de ägde den, när den har saknats på DVD.
Det kan jag tyvärr inte avgöra, då Tummelisa försvunnit från Disney+ i USA.

Informationen om filmen på Disney+ finns kvar, så mest troligt finns filmen någonstans i världen, men jag vet inte i vilket/vilka länder... Svårt att undersöka saken, då Disney tyvärr blockerar europeiska VPN-tjänster väldigt aggressivt. :(

Citat från: Adam Larsson skrivet 23 juli 2020 kl. 19:12:41
Vilken version av Skönheten och Odjuret finns på Disney +? Är det bio versionen eller är det den med omdubbad prolog?
Jag har tyvärr inte VHS-utgåvan tillgänglig här och nu för jämförelse, men jag tror att det svenska ljudspåret har den omdubbade prologen på Disney+. Dock är det inte specialutgåvan med den extrainsatta scenen ("Mänska igen"), utan i den bemärkelsen är det originalversionen som finns.

Fast tyvärr har Disney klantat sig och satt ut dubbcredits för specialutgåvan, så att det på creditlistorna i slutet ändå står med "Mänska igen" samt sätter ut röster även för extrascenen... :(

Jag ska undersöka saken närmare när jag får möjlighet, och lämna ett definitivt besked om det är originaldubben eller den omdubbade versionen; men jag tror alltså att det är den omdubbade.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 juli 2020 kl. 00:24:51
Tror ni någon av julspecialerna kommer att finnas på Disney +?
Om du syftar på From All of Us To All of You, The New From All of Us To All of You och dylika julprogram finns i dagsläget inget av dessa på Disney+. Svårt att säga om något av dem kommer att komma eller inte, men ärligt talat tror jag inte att något av dessa är alltför högprioriterade från Disneys sida... :(

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juli 2020 kl. 00:38:25
Om du syftar på From All of Us To All of You, The New From All of Us To All of You och dylika julprogram finns i dagsläget inget av dessa på Disney+. Svårt att säga om något av dem kommer att komma eller inte, men ärligt talat tror jag inte att något av dessa är alltför högprioriterade från Disneys sida... :(
Ja det är de jag menar hoppas de dyker upp i framtiden

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 juli 2020 kl. 00:42:29
Ja det är de jag menar hoppas de dyker upp i framtiden
Det hoppas jag också. Chansen finns förstås, men jag tror som sagt inte att det är alltför högprioriterat från Disneys sida.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juli 2020 kl. 00:44:10
Det hoppas jag också. Chansen finns förstås, men jag tror som sagt inte att det är alltför högprioriterat från Disneys sida.
Marknadsfördes inte Disney + med att hela Disney katalogen skulle finnas

Alexander

#1076
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 juli 2020 kl. 00:48:57
Marknadsfördes inte Disney + med att hela Disney katalogen skulle finnas

Inte direkt, Disney sa att det är tjänsten som allt deras material hamnar när angiven film eller serie från dom blir tillgängligt för streaming. Som jag förstår texten.

Sen har folk nog misstolkat texten och sagt att allt material skulle komma till tjänsten vilket inte stämmer. För Disney har redan gått ut med att filmen "Song of The South" inte kommer dyka upp på Disney+. Sen om de lättar på det kravet under åren får man se, men just nu är den filmen inte aktuell för Disney.

Anders M Olsson

Citat från: Alexander skrivet 24 juli 2020 kl. 08:09:25
För Disney har redan gått ut med att filmen "Song of The South" inte kommer dyka upp på Disney+. Sen om de lättar på det kravet under åren får man se, men just nu är den filmen inte aktuell för Disney.

Det är väl inte mer än väntat.

Men det är lite paradoxalt att sången Zip-A-Dee-Doo-Dah från just Sången om Södern finns på flera ställen på Disney+, varje gång som en liten påminnelse om att filmen faktiskt existerar...

Alexander

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 juli 2020 kl. 09:27:36
Det är väl inte mer än väntat.

Men det är lite paradoxalt att sången Zip-A-Dee-Doo-Dah från just Sången om Södern finns på flera ställen på Disney+, varje gång som en liten påminnelse om att filmen faktiskt existerar...

Skulle nästan tro att det är en tidsfråga, för de ändrar Splash Mountain till Prinsessan och grodan. Och på Disneyland musikalbumet som man kan streama, där det innehåller musik från parken. Så har Disney för några veckor sedan tagit bort musikspåret "Zip a de do dah" från albumet.

Scoobydoofan1

Når det gäller filmer som har raderade scener kommer dom Sätras tillbaka i dom filmer som har raderade scener?