Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Eurotroll klagomål

Startat av gstone, 23 februari 2021 kl. 19:39:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag skulle verkligen vilja veta varför Eurotroll dubbar  för Livets ord : :( :o ???

Jag tycker inte alls det är bra eller ansvarsfullt att dubba för en sådan grupp och jag skulle vilja ha svar och helst en ursäkt från dom .

Livets ord
är ju mycket kontroversiellt och diskriminerar både mot homosexuella och Handikappade !    >:(

Jag skulle verkligen vilja ha svar från Eurotroll

Jag tycker inte dom ska dubba för regellösa extremister som Livets Ord 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet 23 februari 2021 kl. 19:39:17
Jag skulle verkligen vilja veta varför Eurotroll dubbar  för Livets ord : :( :o ???

Jag tycker inte alls det är bra eller ansvarsfullt att dubba för en sådan grupp och jag skulle vilja ha svar och helst en ursäkt från dom .

Livets ord
är ju mycket kontroversiellt och diskriminerar både mot homosexuella och Handikappade !    >:(

Jag skulle verkligen vilja ha svar från Eurotroll

Jag tycker inte dom ska dubba för regellösa extremister som Livets Ord 
Ojdå

JRL

Var kommer de uppgifterna ifrån...? Om det stämmer så är det minst sagt anmärkningsvärt, och sänker deras anseende ganska rejält i mina ögon. Men är du säker på att det verkligen stämmer?

Någon ursäkt lär du inte få. Men att de är kontroversiella är det minsta man kan säga.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 23 februari 2021 kl. 19:39:17
Jag skulle verkligen vilja veta varför Eurotroll dubbar  för Livets ord : :( :o ???

Jag tycker inte alls det är bra eller ansvarsfullt att dubba för en sådan grupp och jag skulle vilja ha svar och helst en ursäkt från dom .

Livets ord
är ju mycket kontroversiellt och diskriminerar både mot homosexuella och Handikappade !    >:(

Jag skulle verkligen vilja ha svar från Eurotroll

Jag tycker inte dom ska dubba för regellösa extremister som Livets Ord 
Vi kan ju faktiskt inte vara säkra på att dubbningen är gjord just för Livets Ord.

Daniel Hofverberg

Jag tycker lika illa om Livets Ord som alla ni andra, men ärligt talat tror jag inte att någon dubbningsstudio kommer tacka nej till uppdrag bara för att de inte gillar uppdragsgivaren - så länge inte serien som ska dubbas är någon uppenbar propagandaserie eller liknande, så kommer förmodligen alla företag att tacka ja till alla projekt som de hinner med.

Vilken serie syftar du på? Äventyrsdalen, The Story Keepers eller Bugtime Adventures? Alla de tre har släppts på både VHS och DVD av flera olika distributörer - åtminstone Livets Ord och Mediagruppen - så jag är som sagt inte säker på vem som faktiskt beställde dubbningarna och gav ut serierna först. Åtminstone i fallen med Äventyrsdalen och The Story Keepers verkar Livets Ords utgåvor ha kommit ut före Mediagruppens, att döma av årtalen i Svensk Mediedatabas, men jag kan inte utesluta möjligheten att ytterligare någon distributör gav ut serierna före båda dessa. Det är ju inte helt enkelt att utröna vem som var först, när det gäller VHS/DVD-utgåvor som flera olika distributörer har släppt i omgångar...

Alla tre serierna är tecknade kristna serier, men de har ingen innehållsmässig koppling till Livets Ord eller till deras åsikter; utan det rör sig om "vanliga" kristna serier med berättelser baserade på Bibeln. Just därför gissar jag att ingen studio skulle tacka nej till uppdrag för att dubba dessa, på samma sätt som de antagligen hade gjort om serierna/filmerna i sig hade innehållit propaganda för Livets Ord...

DVD-utgåvor med alla tre serier verkar för övrigt fortfarande finnas att köpa på Livets Ords webbplats, och det är anmärkningsvärt att de fortfarande inte verkar vara utgångna trots att det var ett par decennier sedan de först släpptes - men personligen hade jag helt klart föredragit att köpa dem någon annanstans ifrån för att inte direkt stötta Livets Ord på samma sätt... :(

JRL

Jag har ett oerhört gott öga till Eurotroll; precis som deras grundare Lasse Svensson har jag rötterna i Järvsö, och jag beundrar honom för hans filosofi att aldrig tumma på kvalitén. Han brinner verkligen för hantverket. Jag tror att man får ge dem (Eurotroll) "benefit of the doubt" i det här fallet, för det är inte säkert att de visste hur dubbningarna skulle användas. De kan ha beställts av en privatperson.

Och i ärlighetens namn är det inte Eurotrolls sak att avgöra hur en dubbning ska användas så länge de vet att den som beställer dubbningen har rätt att distribuera materialet. Att Livets Ord säljer produkter som Eurotroll har dubbat kan ju inte de (Eurotroll) gärna lastas för, det innebär ju inte att det finns någon affärsmässig koppling dem emellan.

Med detta sagt tar jag starkt avstånd från all form av religiös fundamentalism, oavsett varifrån den kommer. Jag är själv funktionshindrad, och min hustru fick höra av en kristen fundamentalist att det beror på "arvsynden"... (Men det är viktigt att kunna skilja mellan fundamentalism och religion.)

gstone

Citat från: JRL skrivet 24 februari 2021 kl. 01:51:36
Jag har ett oerhört gott öga till Eurotroll; precis som deras grundare Lasse Svensson har jag rötterna i Järvsö, och jag beundrar honom för hans filosofi att aldrig tumma på kvalitén. Han brinner verkligen för hantverket. Jag tror att man får ge dem (Eurotroll) "benefit of the doubt" i det här fallet, för det är inte säkert att de visste hur dubbningarna skulle användas. De kan ha beställts av en privatperson.

Och i ärlighetens namn är det inte Eurotrolls sak att avgöra hur en dubbning ska användas så länge de vet att den som beställer dubbningen har rätt att distribuera materialet. Att Livets Ord säljer produkter som Eurotroll har dubbat kan ju inte de (Eurotroll) gärna lastas för, det innebär ju inte att det finns någon affärsmässig koppling dem emellan.

Med detta sagt tar jag starkt avstånd från all form av religiös fundamentalism, oavsett varifrån den kommer. Jag är själv funktionshindrad, och min hustru fick höra av en kristen fundamentalist att det beror på "arvsynden"... (Men det är viktigt att kunna skilja mellan fundamentalism och religion.)


Är du Oskar Issacson ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 februari 2021 kl. 01:16:30
Jag tycker lika illa om Livets Ord som alla ni andra, men ärligt talat tror jag inte att någon dubbningsstudio kommer tacka nej till uppdrag bara för att de inte gillar uppdragsgivaren - så länge inte serien som ska dubbas är någon uppenbar propagandaserie eller liknande, så kommer förmodligen alla företag att tacka ja till alla projekt som de hinner med.

Vilken serie syftar du på? Äventyrsdalen, The Story Keepers eller Bugtime Adventures? Alla de tre har släppts på både VHS och DVD av flera olika distributörer - åtminstone Livets Ord och Mediagruppen - så jag är som sagt inte säker på vem som faktiskt beställde dubbningarna och gav ut serierna först. Åtminstone i fallen med Äventyrsdalen och The Story Keepers verkar Livets Ords utgåvor ha kommit ut före Mediagruppens, att döma av årtalen i Svensk Mediedatabas, men jag kan inte utesluta möjligheten att ytterligare någon distributör gav ut serierna före båda dessa. Det är ju inte helt enkelt att utröna vem som var först, när det gäller VHS/DVD-utgåvor som flera olika distributörer har släppt i omgångar...


Jur kan dvd ges ut före VHS

För Mediagruppen släppet väl bara serina på vhs ?

Är dom också ett kristet  bolag ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 24 februari 2021 kl. 13:55:40
Är du Oskar Issacson ?

Skulle inte tro det. Vad jag vet finns det bara en av mig (vilket är ju förskräcklig skönt för min omgivning) och som delvis bosatt i Örebro län så har jag har alltid haft ett godare öga åt KM studio ;)

Hur kommer det sig att just just mitt namn blev kandidat i din fråga?


Men jag håller helt med herrarnas resonemang och har tänk i samma banor.
När det kommer till kristna program på DVD så har jag alltid köp ifrån Gospelcenter i Stockholm, vad jag vet ska det bara vara en kristen bokhandel i grunden.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 24 februari 2021 kl. 14:57:05

När det kommer till kristna program på DVD så har jag alltid köp ifrån Gospelcenter i Stockholm, vad jag vet ska det bara vara en kristen bokhandel i grunden.

Låter smart,

Förlåt att jag torde du var JRL :-[ :-[
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

JRL

Citat från: gstone skrivet 24 februari 2021 kl. 13:55:40

Är du Oskar Issacson ?

Nej, det är jag inte. Men jag tar det som en komplimang att du trodde det!

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 februari 2021 kl. 13:58:22
Jur kan dvd ges ut före VHS

För Mediagruppen släppet väl bara serina på vhs ?

Är dom också ett kristet  bolag ?
Nej, Mediagruppen har släppt på både VHS och DVD.

Efter närmare undersökning visar det sig att Mediagruppen bara är ett varumärke som ägs av Livets Ords förlag - så utgåvorna från dessa båda håll är alltså egentligen från en och samma distributör, men utgivna under olika namn. Gissningsvis har Livets Ord velat öka försäljningen, och därför taktiskt valt att släppa nyutgåvan under det mer neutrala och mindre iögonfallande namnet Mediagruppen, för att även personer som aldrig skulle befatta sig med något från Livets Ord ska bli "lurade" att köpa deras produkter... :(


Citat från: JRL skrivet 24 februari 2021 kl. 01:51:36
Och i ärlighetens namn är det inte Eurotrolls sak att avgöra hur en dubbning ska användas så länge de vet att den som beställer dubbningen har rätt att distribuera materialet.
Jag håller med. Det vore en annan femma om serien/filmen som skulle dubbas innehöll uppenbar propaganda, såsom om Livets Ord exempelvis hade bett Eurotroll att dubba deras interna propagandavideor, som för fram deras minst sagt tveksamma åsikter, till andra språk. Då är jag övertygad om att de flesta studior skulle tacka nej till uppdraget, då det vore tämligen oetiskt.

Men om inte filmen/serien innehåller något uppenbart olämpligt, så är det i ärlighetens namn inte dubbningsstudions sak att värdera olika kunder så länge som det är lagligt. Annars skulle man snabbt hamna i väldigt snåriga och besvärliga gränsdragningar, som vore en mardröm att reda ut - för att inte tala om att det skulle ta alldeles för lång tid, när kunden väntar på ett svar. Hur gör man exempelvis om ett företag verkar vara legitimt, men har en ägare som har skumma värderingar eller åsikter? Var går egentligen gränsen för vad man accepterar och inte? För gräver man tillräckligt djupt lär man nog hitta någon majoritets- eller delägare hos de flesta företag som har värderingar man inte själv står för...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 februari 2021 kl. 01:16:30
Jag tycker lika illa om Livets Ord som alla ni andra, men ärligt talat tror jag inte att någon dubbningsstudio kommer tacka nej till uppdrag bara för att de inte gillar uppdragsgivaren - så länge inte serien som ska dubbas är någon uppenbar propagandaserie eller liknande, så kommer förmodligen alla företag att tacka ja till alla projekt som de hinner med.

Vilken serie syftar du på? Äventyrsdalen, The Story Keepers eller Bugtime Adventures? Alla de tre har släppts på både VHS och DVD av flera olika distributörer - åtminstone Livets Ord och Mediagruppen - så jag är som sagt inte säker på vem som faktiskt beställde dubbningarna och gav ut serierna först. Åtminstone i fallen med Äventyrsdalen och The Story Keepers verkar Livets Ords utgåvor ha kommit ut före Mediagruppens, att döma av årtalen i Svensk Mediedatabas, men jag kan inte utesluta möjligheten att ytterligare någon distributör gav ut serierna före båda dessa. Det är ju inte helt enkelt att utröna vem som var först, när det gäller VHS/DVD-utgåvor som flera olika distributörer har släppt i omgångar...

Alla tre serierna är tecknade kristna serier, men de har ingen innehållsmässig koppling till Livets Ord eller till deras åsikter; utan det rör sig om "vanliga" kristna serier med berättelser baserade på Bibeln. Just därför gissar jag att ingen studio skulle tacka nej till uppdrag för att dubba dessa, på samma sätt som de antagligen hade gjort om serierna/filmerna i sig hade innehållit propaganda för Livets Ord...

DVD-utgåvor med alla tre serier verkar för övrigt fortfarande finnas att köpa på Livets Ords webbplats, och det är anmärkningsvärt att de fortfarande inte verkar vara utgångna trots att det var ett par decennier sedan de först släpptes - men personligen hade jag helt klart föredragit att köpa dem någon annanstans ifrån för att inte direkt stötta Livets Ord på samma sätt... :(

Vad är Livets Ord för något? Jag tror inte att jag någonsin hört talas om den, om jag har det eller sett den så har jag mest troligt glömt bort det...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 februari 2021 kl. 21:27:22
Vad är Livets Ord för något? Jag tror inte att jag någonsin hört talas om den, om jag har det eller sett den så har jag mest troligt glömt bort det...
Jag tror de e nåt för pensionärer

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 februari 2021 kl. 21:27:22
Vad är Livets Ord för något? Jag tror inte att jag någonsin hört talas om den, om jag har det eller sett den så har jag mest troligt glömt bort det...
Jag är inte riktigt insatt men jag tror att de är så att Livets Ord diskriminerar både homosexuella och funktionsnedsata.