Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Problem med e-post till och från Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 17 juli 2020 kl. 18:58:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

I nästan en vecka har jag tyvärr haft problem med e-posten på Dubbningshemsidan, efter att någon spammare förra lördagen började skicka ut mängder av spam med min e-postadress som avsändare - och då menar jag verkligen mängder; flera hundra tusen e-postmeddelanden per dygn...! :(

Såvitt jag kan avgöra har de inte lyckats att hacka servern eller komma åt e-postkontot, utan det verkar vara skickat från helt andra servrar men med förfalskade brevhuvuden (headers); så att det ser ut som att spammailen kommer från Dubbningshemsidan även fast så inte är fallet.

De flesta mail verkar ha skickats från olika IP-adresser, så det rör sig sannolikt om en större organisation och inte en ensam individ som ligger bakom allt - några av mailen har jag kunnat spåra till Brasilien, men jag har inte orkat kolla igenom något större antal mail (bara gjort stickprovskontroller, för att säkerställa att de inte kommit åt mitt konto eller samma server som Dubbningshemsidan ligger på).

Det här har tyvärr ställt till med stora problem, då jag fullständigt drunknat i mail med studsar och automatsvar, och får runt 200 000 sådana mail varje dag... Det har också resulterat i att vissa e-postprogram inte kan handskas med sådana mängder, utan nu inte alls startar - och webbmailen får jag inte igång alls längre... :(

Det finns också risk att legitima e-postmeddelanden har försvunnit i mängden när jag försökt att radera alla de studsar och automatsvar som kommer varje dag.

Med andra ord, ha överseende om jag inte har möjlighet att svara på era mail just nu. Har ni mailat men inte fått svar, så skicka gärna igen; då jag kan ha råkat radera legitima mail tillsammans med de hundratusentals skräpbreven. Är det viktigt, så skicka gärna PM utöver mailen, så att jag snabbare kan se det och bli påmind. :)

Jag beklagar detta, och hoppas att allting ska lösa sig snart. Jag har kontaktat webbhotellet, men i skrivande stund inte fått svar.

På grund av dessa problem finns det också en risk att somliga e-postleverantörer kan placera mail från mig och Dubbningshemsidan i Skräppost/Spam-mappen, beroende på hur intelligenta de är - d.v.s. om leverantörerna inser att Dubbningshemsidan är oskyldiga i sammanhanget, eller om de stirrar sig blint på avsändaradressen och därmed tror att Dubbningshemsidan skickat ut oerhörda mängder spam. Åtminstone Gmail verkar tyvärr vara av det ointelligenta slaget, där allt från Dubbningshemsidan just nu verkar hamna i Skräppost på grund av att de tror att jag skickat ut spam. Med andra ord, se till att kolla regelbundet i Skräppost-mappen eller dylikt, för att se om legitima brev från mig eller Dubbningshemsidan råkat hamna där.