Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Maleficent (Nya spelfilmen med Angelina Jolie)

Startat av TonyTonka, 18 juni 2014 kl. 05:21:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Någon mer än jag som sett den nya filmen Maleficent? Jag tycker att den filmen var riktigt bra faktist. :)

Finns det någon chans att filmen dubbas till dvd-releasen? Jag förstår om den inte gör det (jag tror inte ens att den kommer göra det) men te.x Alice i Underlandet (Tim Burtons version) dubbades ju, och den var ju ganska mörk om jag minns rätt.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag såg filmen strax innan premiären, och tyckte att den var riktigt bra.

Ingen annan än Disney (och ett eventuellt dubbningsbolag) lär väl kunna svara på om Maleficent kommer att dubbas till svenska för DVD-utgåvan, men personligen tror jag det är osannolikt - filmer med 11-årsgräns brukar ju ganska sällan dubbas (även om nu Alice i Underlandet var ett undantag till regeln), och det är ju tyvärr också relativt sällsynt med dubbning speciellt för DVD/Blu-Ray.

Själv skulle jag dock gärna se en svensk dubb av Maleficent, och på DVD/Blu-Ray finns det ju inga nackdelar så länge som textad originalversion också finns att tillgå, så jag hoppas att jag har fel.

moviefan

Denna film är riktigt bra, gillar att den handlar om Onda fen, och att handlingen är ur hennes perspektiv. Denna film är en av de bättre live action från Disney. 

Adam

Jag håller inte med. Den här filmen är allt annat än bra. Manuset är ett stort hån mot det vi tyckte om i filmen från 1959 på många sätt. Jag hajar att de försökte ge mer screen-time åt Aurora och mindre åt de tre goda féerna (som i 1959-års film ofta framstod mer som huvudkaraktärer än titelfiguren), så att de tre féerna i den här filmen skulle framstå mer som biroller. Tyvärr utförde författarna detta på helt fel sätt, i och med att de förvandlade de tre féerna från godhjärtade och relaterbara, till tre rena imbeciller som bara struntar i sin viktigaste uppgift, att de måste uppfostra och skydda Kung Stefans barn! Vad det gäller prinsessan Aurora själv så känns hon bara rentav genomskinlig, platt och tom, också jämfört med hur hon var i den tecknade (i den tecknade kändes hon visserligen inte helt 3-dimentionell heller ibland, men hon hade ändå tydliga känslor och motivationer samt det begripliga skälet att hon förhäxades till sömns under andra halvan av filmen), och appro på Kung Stefan så kändes han bara helt krystad som antagonist i och med hans sätt att bara gå från att vara god vän till titelkaraktären (Maleficent), till att bara förvandlas till ett generellt as från ingenstans, helt utan en logisk eller tydlig motivation också.
De flesta av skådisarna är av det skälet också rätt usla (förutom Angelina Jolie själv som titelrollen), framförallt Shalto Copley som Kung Stefan, som hela tiden känns som om han försöker låta så stereotypiskt skotsk, och i slutändan låter han bara outhärdlig och hjärnsmältande tramsig. Elle Fanning gör inget vidare intryck som Aurora heller, förutom att bara framstå som typiskt "ögongodis".
De flesta CGI-specialeffekter som användes i filmen är också fula och övergjorda för det mesta. Jag har bokstavligt talat sett bättre datoreffekter i sådant som prequel-trilogin till Star Wars, som också var tydligt övergjorda, men såg ändå mycket bättre ut än det mesta som denna film gav åt ögat (och de filmerna gjordes förresten mellan 9 och 16 år innan Maleficent!).

Jag säger visserligen detta som en som har stark kärlek och nostalgi till 1959-års Törnrosa, men även om jag hade sett den här filmen utan att ha sett den tecknade så skulle jag fortfarande tycka att denna film var kass och medioker.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Disneyfantasten

Citat från: Adam skrivet 13 februari 2022 kl. 15:56:57
Jag säger visserligen detta som en som har stark kärlek och nostalgi till 1959-års Törnrosa, men även om jag hade sett den här filmen utan att ha sett den tecknade så skulle jag fortfarande tycka att denna film var kass och medioker.

Ungefär då som jag känner med 2016-års Djungelboken och 2019-års Lejonkungen och Lady och Lufsen.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 februari 2022 kl. 16:50:21
Ungefär då som jag känner med 2016-års Djungelboken och 2019-års Lejonkungen och Lady och Lufsen.
Lady och Lufsen(2019) var bra dubbad.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 13 februari 2022 kl. 22:24:32
Lady och Lufsen(2019) var bra dubbad.

Utav de bitar jag hört verkar det vara en bra dubbning, samma med 2019-års Lejonkungen.

2016-års Djungelboken är den enda av dessa tre som INTE är svenskdubbad överhuvudtaget och det är också den av dessa tre som har absolut sämst manus och regi och sämst karaktärer, jag uppskattar visserligen att man gett vargarna mer screen-time samt att vargmamman Rakscha har repliker vilket hon saknade i den tecknade, men generellt är hela 2016-filmen en enda stor röra.

Disneyfantasten

Dock borde jag hålla mig till ämnet; Maleficent tycker jag är helt okej, även om jag fortfarande anser att den tecknade Törnrosa alltid kommer att vara bäst, samma sak med Tim Burton's Alice i Underlandet, Berättelsen om Askungen, Skönheten och Odjuret, Dumbo, Aladdin och Cruella.

Det som gör den bättre än vissa andra remake-filmer är att det är i ett separat universum, regin och manuset i den är absolut bättre än i 2016-års Djungelboken. (på samma sätt är också regin och manuset i ovannämnda filmer i detta inlägg också absolut bättre än i 2016-års Djungelboken)

Adam

#8
Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 februari 2022 kl. 22:30:38
2016-års Djungelboken är den enda av dessa tre som INTE är svenskdubbad överhuvudtaget och det är också den av dessa tre som har absolut sämst manus och regi och sämst karaktärer, jag uppskattar visserligen att man gett vargarna mer screen-time samt att vargmamman Rakscha har repliker vilket hon saknade i den tecknade, men generellt är hela 2016-filmen en enda stor röra.
Nyinspelningen av Djungelboken är egentligen en av de bättre Disney-live-action-nyinspelningar vi fått på senare tid, för till skillnad från de flesta Disney-live-action-remakes så slutar den inte som ett hån mot sin tecknade originalmotsvarighet, utan den tar det vi gillade från det gamla och gör det ännu mer spännande och roligare, samtidigt som den även vågar gå en något annorlunda och något modernare väg med sitt budskap och handling, och lyckas bra med det. Dessutom har alla dess protagonister, framförallt Mowgli, en perfekt samhörighet med både sin adoptivfamilj och Baloo. Både Mowgli och alla de andra viktiga karaktärerna har dessutom fortfarande logiska motivationer och lyckas kännas flerdimentionella, precis som i den tecknade.

(Återigen ledsen att jag kom off-topic!)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#10
Citat från: Adam skrivet 13 februari 2022 kl. 23:02:05
Nyinspelningen av Djungelboken är egentligen en av de bättre Disney-live-action-nyinspelningar vi fått på senare tid, för till skillnad från de flesta Disney-live-action-remakes så slutar den inte som ett hån mot sin tecknade originalmotsvarighet, utan den tar det vi gillade från det gamla och gör det ännu mer spännande och roligare, samtidigt som den även vågar gå en något annorlunda och något modernare väg med sitt budskap och handling, och lyckas bra med det. Dessutom har alla dess protagonister, framförallt Mowgli, en perfekt samhörighet med både sin adoptivfamilj och Baloo. Både Mowgli och alla de andra viktiga karaktärerna har dessutom fortfarande logiska motivationer och lyckas kännas flerdimentionella, precis som i den tecknade.

(Återigen ledsen att jag kom off-topic!)

Här håller jag egentligen inte alls med, 2016-års Djungelboken är fullkomligt avskyvärd och absolut värst utav alla (tätt följd av 2019-års Lejonkungen och Lady och Lufsen), alla karaktärer, scener, osv. är framställda på ett urdåligt sätt och i synnerhet Baloo, Kaa och Kung Louie är riktigt usla karaktärer i filmen, Baloo är en självisk idiot i 2016-års film, Kaa har en liten onödig roll och Kung Louies karaktär är ett enda stort svin, hela filmen består av fruktansvärt ful datorteknik, sen framförs sångerna på ett fruktansvärt dåligt sätt, man har försökt blanda den tecknade med boken - som är betydligt mörkare - och misslyckats totalt, alla castingval är under all kritik, filmen har varken humor eller kärlek, den är dessutom endast gjord för att tjäna stålar och är extremt överskattad, Jon Favreau tillhör en av tidernas absolut värsta filmregissörer.

Nu säger jag visserligen detta som har stark kärlek och nostalgi till tecknade Djungelboken, men även om jag hade sett 2016-års film utan att ha sett den tecknade eller om Disney aldrig hade gjort någon tidigare film så skulle jag ändå tycka att 2016-års film är värdelös, ser framemot den eventuella gången att recensera denna usla skräphögen.

Men vi borde som sagt hålla oss till ämnet.

MOA


Steffan Rudvall


Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 18 juni 2014 kl. 05:21:09Någon mer än jag som sett den nya filmen Maleficent? Jag tycker att den filmen var riktigt bra faktist. :)

Finns det någon chans att filmen dubbas till dvd-releasen? Jag förstår om den inte gör det (jag tror inte ens att den kommer göra det) men te.x Alice i Underlandet (Tim Burtons version) dubbades ju, och den var ju ganska mörk om jag minns rätt.
Citat från: moviefan skrivet 13 februari 2022 kl. 13:57:38Denna film är riktigt bra, gillar att den handlar om Onda fen, och att handlingen är ur hennes perspektiv. Denna film är en av de bättre live action från Disney. 
Förlåt att jag svarar sent, borde egentligen ha skrivit på direkten i februari i år men;

Jag skulle inte sträcka mig så långt som att säga att jag fullt håller med er om att denna film är riktigt bra, den är hyfsat okej i sin helhet, det som drar ner den är bl.a. många av de saker som Adam skrev förut i denna tråd, men det positiva är iallafall att den är från Maleficents perspektiv så att historien tar en annan riktning, relationen mellan Maleficent & Aurora samt Angelina Jolies fantastiska skådespel, så jag skulle nog säga att den är långt ifrån att vara någon av Disneys sämsta spelfilms-nyfilmatiseringar, men också långt ifrån någon av deras bästa...