Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Jul med Astrid Lindgren

Startat av Mathilda Gustafsson, 30 december 2022 kl. 10:03:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gustav Jonsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 januari 2023 kl. 01:58:47(Okej, övergår man till 1958 års originalprogram har ju Bengt spelat in speakertexter till den en gång i tiden, men sannolikheten att hela det programmet skulle finnas bevarat lär väl inte vara jättestor - och knappast särskilt roligt att använda sig av heller, för på den tiden hade ju inte ens långfilmsinslagen sina rätta dubbningar)
Inte med sina rätta dubbningar? Vad menas med det? Har Bengt Feldreich lektorsdubbat även det inslagen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  1 januari 2023 kl. 02:09:14Inte med sina rätta dubbningar? Vad menas med det? Har Bengt Feldreich lektorsdubbat även det inslagen?
Ja, 1960 - 1967 hade hela programmet originaltal med Bengt Feldreichs speakertal över. Det var först när programmet började göras om 1967 som SVT satte in långfilmernas rätta dubbningar.

Historielektionssoveren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 januari 2023 kl. 02:11:22Ja, 1960 - 1967 hade hela programmet originaltal med Bengt Feldreichs speakertal över. Det var först när programmet började göras om 1967 som SVT satte in långfilmernas rätta dubbningar.
Jag tror att programmet hade varit mer förståeligt även i denna version utan filmdubbningar än vad det är nu.

En vanlig lektorsdubb har ingen dött av fråga Sovjet men om den dessutom är sönder klippt och byter språk mellan inslagen är det väldigt förståeligt att man inte pallar att titta.

Lilla My

Citat från: Fred skrivet 30 december 2022 kl. 12:20:35Jag har inte sett den tecknade, men vi såg en film som hette Astrid Lindgrens jul i skolan och tyckte att den var fruktansvärt tråkig. Jag ser inga problem med Kalle Anka i sig så jag svarar nej.
Den brukade väl gå på TV också förut? Så länge jag kan minnas har jag haft tv'n på hela julen för att hinna se så mycket juligt som möjligt under dagen och minns att Astrid Lindgrens jul brukade dyka upp förr eller senare, men det är många år sedan nu jag såg den. Den gick att se på SVT Play senast 2014 så är ju ett bra tag sedan nu.

Fred

Citat från: Lilla My skrivet  1 januari 2023 kl. 15:09:25Den brukade väl gå på TV också förut? Så länge jag kan minnas har jag haft tv'n på hela julen för att hinna se så mycket juligt som möjligt under dagen och minns att Astrid Lindgrens jul brukade dyka upp förr eller senare, men det är många år sedan nu jag såg den. Den gick att se på SVT Play senast 2014 så är ju ett bra tag sedan nu.
Ok, det hade jag missat. Förutom Kalle Anka brukar jag och övriga släkten inte kolla så mycket på SVTs julprogram. Jag var väl runt tjugo när jag såg Karl-Bertil Jonsson för första gången till exempel.

Mathilda Gustafsson

Tror ni att filmatiseringen som redan finns av Räven och Tomten kommer att vara med?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 augusti 2023 kl. 15:53:19Tror ni att filmatiseringen som redan finns av Räven och Tomten kommer att vara med?
Att döma av tidningsartiklar i Aftonbladet tidigare i veckan, ja. :)

Zebastian

Varför ska de göra nya animationer? Kan de inte använda klipp ur tecknade Astrid Lindgren serier och filmer som redan finns? Typ jul avsnittet från Pippi Långstrump serien

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 26 augusti 2023 kl. 16:05:05Varför ska de göra nya animationer? Kan de inte använda klipp ur tecknade Astrid Lindgren serier och filmer som redan finns? Typ jul avsnittet från Pippi Långstrump serien
Som jag förstår det ska ju dock Pippi inte animeras utan det ska väl bara vara en bit ur avsnittet Pippis jul från 1969.

gstone

Jag skulle mycket häller föredra om dom visades Disney saker :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 26 augusti 2023 kl. 17:14:28Jag skulle mycket häller föredra om dom visades Disney saker :(
För det har du Kalle Anka och hans vänner...

MOA

Vad e detta för omröstning,jag ser ingen

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet 26 augusti 2023 kl. 19:09:12Vad e detta för omröstning,jag ser ingen
Jag tog bort den då jag tycker det är bättre med den allmänt tråd om Jul med Astrid Lindgren.

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 26 augusti 2023 kl. 16:05:05Varför ska de göra nya animationer? Kan de inte använda klipp ur tecknade Astrid Lindgren serier och filmer som redan finns? Typ jul avsnittet från Pippi Långstrump serien
Jag tror inte att intresset skulle vara tillräckligt stort för att se på om man bara hade återanvänt klipp ur befintliga tecknade serier och filmer; åtminstone lär det inte på långa vägar bli någon "blivande klassiker" som tanken verkar vara. Trots allt är det ju svårt att få någon lönsamhet på gammal skåpmat, då intresset knappast blir så jättestort.

Hela vitsen med det här lär ju vara att både barn och vuxna ska kunna se på det, och förmodligen lär de väl också ha för avsikt att kunna sälja till utlandet; endast för SVT lär det inte gå att få någon lönsamhet. När det är en svensk-norsk samproduktion lär det väl vara givet att åtminstone NRK lär visa programmet.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 augusti 2023 kl. 16:20:41Som jag förstår det ska ju dock Pippi inte animeras utan det ska väl bara vara en bit ur avsnittet Pippis jul från 1969.
Precis, det verkar ska röra sig om återanvända utdrag ur Pippi Långstrump och Vi på Saltkråkan, utöver de nyanimerade inslagen.

Aftonbladet har skrivit en del om programmet tidigare i veckan, som åtminstone i skrivande stund inte ligger bakom betalväggen:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/PoWagR/jul-med-astrid-lindgren-blir-ny-tradition-i-svt

Trots att de skriver "nyproducerade animationer" förutsätter jag att Räven och Tomten är den norska kortfilmen från 2019 - inte minst då ju hela programmet ska animeras av just Qvisten Animation AS i Oslo.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.