Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Jul med Astrid Lindgren

Startat av Mathilda Gustafsson, 30 december 2022 kl. 10:03:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 augusti 2023 kl. 17:17:28För det har du Kalle Anka och hans vänner...
Dom har visat Astird Lindgren förut med ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Disney är tunsen gånger bättre än Astrid Lindgren ( enligt mig) ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 augusti 2023 kl. 17:17:28För det har du Kalle Anka och hans vänner...
Jag tänkte för folk som (som jag) tråkigt nog förlorat Disney kanaleran ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 augusti 2023 kl. 22:06:19Disney är tunsen gånger bättre än Astrid Lindgren ( enligt mig) ;D

Samma här! För min del skulle jag rentav säga mång-miljarder.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 26 augusti 2023 kl. 22:05:15Dom har visat Astird Lindgren förut med ?
Ja och nej. SVT sände Astrids jul varje år mellan 1999 och 2013 (förutom 2005), men det var bara 2012 och 2013 som det faktiskt gick på julafton - de flesta andra år sändes det på juldagen eller annandag jul, och några år under någon av mellandagarna; förutom 2006 när det sändes på nyårsdagen istället för under julhelgen.

Men det programmet innehåller ju bara utdrag ur ett antal äldre filmer och serier, helt utan nyproducerat material - därför gissar jag att det programmet blev mindre och mindre relevant i takt med att det dykt upp bättre möjligheter att kunna se hela de produktioner som programmet innehåller korta utdrag ur.

Citat från: gstone skrivet 26 augusti 2023 kl. 22:06:19Disney är tunsen gånger bättre än Astrid Lindgren ( enligt mig) ;D
Det ena behöver väl inte utesluta det andra...? Det finns ju faktiskt plats för både Kalle Anka och hans vänner önskar god jul och Jul med Astrid Lindgren på julafton, och folk kan ju faktiskt vilja se på bådadera, så vill SVT och Astrid Lindgren AB nu försöka sig på en ny tradition med nyproducerat Astrid Lindgren-material är det väl inget fel med det...?

För övrigt betvivlar jag starkt att SVTs nuvarande sällsynt illa behandlade, sönderklippta och misshandlade Disney-program verkligen kommer vara tusen gånger bättre än Jul med Astrid Lindgren...

Dessutom är det ju "bara" 52 minuter som är nytt, för Räven och Tomten har ju SVT redan sänt varje jul sedan 2019. Men den kortfilmen är väl lite för kort för att verkligen bli en ny tradition, så ganska logiskt och rimligt att försöka bygga upp nytt material runtom den för att komma upp i en längre speltid.
(I de andra fyra nordiska länderna ingår ju visserligen redan Räven och Tomten sedan ifjol i Snöbarnens julsagor, men det entimmesblocket verkar ju SVT tyvärr inte ha några planer på att sända; av någon outgrundlig anledning... :()

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 augusti 2023 kl. 04:40:21Ja och nej. SVT sände Astrids jul varje år mellan 1999 och 2013 (förutom 2005), men det var bara 2012 och 2013 som det faktiskt gick på julafton - de flesta andra år sändes det på juldagen eller annandag jul, och några år under någon av mellandagarna; förutom 2006 när det sändes på nyårsdagen istället för under julhelgen.

Men det programmet innehåller ju bara utdrag ur ett antal äldre filmer och serier, helt utan nyproducerat material - därför gissar jag att det programmet blev mindre och mindre relevant i takt med att det dykt upp bättre möjligheter att kunna se hela de produktioner som programmet innehåller korta utdrag ur.
Det ena behöver väl inte utesluta det andra...? Det finns ju faktiskt plats för både Kalle Anka och hans vänner önskar god jul och Jul med Astrid Lindgren på julafton, och folk kan ju faktiskt vilja se på bådadera, så vill SVT och Astrid Lindgren AB nu försöka sig på en ny tradition med nyproducerat Astrid Lindgren-material är det väl inget fel med det...?

För övrigt betvivlar jag starkt att SVTs nuvarande sällsynt illa behandlade, sönderklippta och misshandlade Disney-program verkligen kommer vara tusen gånger bättre än Jul med Astrid Lindgren...

Dessutom är det ju "bara" 52 minuter som är nytt, för Räven och Tomten har ju SVT redan sänt varje jul sedan 2019. Men den kortfilmen är väl lite för kort för att verkligen bli en ny tradition, så ganska logiskt och rimligt att försöka bygga upp nytt material runtom den för att komma upp i en längre speltid.
(I de andra fyra nordiska länderna ingår ju visserligen redan Räven och Tomten sedan ifjol i Snöbarnens julsagor, men det entimmesblocket verkar ju SVT tyvärr inte ha några planer på att sända; av någon outgrundlig anledning... :()
Finns de nån anledning till att programmet int sändes 2005?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 27 augusti 2023 kl. 09:46:30Finns de nån anledning till att programmet int sändes 2005?
För att den visades på nyårsdagen 2006.

https://smdb.kb.se/catalog/id/003056817

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 augusti 2023 kl. 10:00:33För att den visades på nyårsdagen 2006.

https://smdb.kb.se/catalog/id/003056817
Men istället ingenting julen 2006, så efter nyårsdagen 2006 dröjde det till annandag jul 2007. Så likväl ett överhoppat år, skulle man kunna säga, även om det rent tekniskt sett är några dagar mindre än ett år...

Det senaste året har ju för övrigt Astrids jul sänts flitigt på SF-kanalen och finns (har funnits) på det nyligen borttagna C More - men då under titeln Astrid Lindgrens jul, precis som på DVD.

MOA

Tror att jag såg detta nån gång när jag var barn,känner igen delen när Pippi bakar i början

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 25 september 2023 kl. 19:42:49Tror att jag såg detta nån gång när jag var barn,känner igen delen när Pippi bakar i början
Då har du antagligen en tidsmaskin...

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 september 2023 kl. 20:18:09Då har du antagligen en tidsmaskin...
Av nån anledning minns jag att vi int var hemma när jag såg de.Måste varit 2010 för att vi var nere i Stockholm då under julfirandet

Steffan Rudvall

Smygtitt, hade inte förväntat mig 3D animation...

Var kommer förresten ljudet som de använder i Emil klippet ifrån? Det låter ju som att det är Allan Edwall.

https://www.svtplay.se/klipp/82d7bWp/smygtitt-jul-med-astrid-lindgren?info=visa

BPS

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2023 kl. 08:44:57Smygtitt, hade inte förväntat mig 3D animation...

Var kommer förresten ljudet som de använder i Emil klippet ifrån? Det låter ju som att det är Allan Edwall.

https://www.svtplay.se/klipp/82d7bWp/smygtitt-jul-med-astrid-lindgren?info=visa
Vad hade du förväntat dig då? 3D animation är ju standard nuförtiden.

Steffan Rudvall

Citat från: BPS skrivet 15 november 2023 kl. 08:56:21Vad hade du förväntat dig då? 3D animation är ju standard nuförtiden.
Jag hade förväntat mig mer av samma stil som Snöbollskriget i Katthult som är med i trailern den  stilen liknar ju även Mumin segmentet i Snöbarnens julsagor.

Mathilda Gustafsson

Om Pippi och Saltkråkan är taget från 60-tals filmatiseringarna varför har man lagt pengar på att animera Nils Karlsson Pyssling och Kajsa Kavat som redan är filmatiserade?