Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Thunderbirds Are Go (1966)

Startat av gstone, 18 augusti 2023 kl. 00:14:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Vista ni att det Finns en svensk dubbning av filmen Thunderbirds Are Go (1966) ⁉️😮

Som verkar gjort när filmen först kom ut ❗️🤯

Det hade jag ingen aning om 😅

Rollistan är 

Verner EdbergJeff Tracy
Jan SjödinVirgil Tracy
Hans WahlgrenAlan Tracy
Sten MattssonJohn Tracy
Lars AmbleGordon Tracy
Sture StrömScott Tracy
Sten Ardenstam"Hjärnis"
Iréne GlestonLady Penelope
Sten ArdenstamParker

United Artists AB gav  tydligen ut filmen i Sverige.

Och den verkar ha släppt en andra gång i Sverige under titeln Noll X anropar planeten Mars.


Det känns väldigt oväntat men intressant   ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Ja, det visste jag. :) Vore enormt kul att få se den med...

Antar din källa är Svensk Filmdatabas?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Jag minns att jag körde den som matinéfilm på bio någon gång i slutet på 70-talet när jag jobbade som biografmaskinist. Den finns på DVD med svensk text, men förmodligen har den svenska dubbningen gått förlorad, såvida den inte finns bevarad hos någon privat samlare.

Här är en annons från den svenska premiären den 24 februari 1968:

Thunderbirds_are_go_annons.jpg

Daniel Hofverberg

Mycket intressant, jag visste faktiskt inte om att Thunderbirds Are Go hade dubbats till svenska.

Jag ser i censurarkiven att filmen fick 11-årsgräns vid premiären 1968, och blev barntillåten efter två censurklipp 1972. När den lämnades in för censurgranskning 1972, under den nya titeln Noll X anropar planeten Mars, var den till råga på allt fem minuter kortare än 1968 (1:33:01 respektive 1:28:37); vilket alltså bör vara speltiden innan censurklippen gjordes.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 augusti 2023 kl. 08:14:57Jag minns att jag körde den som matinéfilm på bio någon gång i slutet på 70-talet när jag jobbade som biografmaskinist. Den finns på DVD med svensk text, men förmodligen har den svenska dubbningen gått förlorad, såvida den inte finns bevarad hos någon privat samlare.
Jag ser att filmen finns bevarad i Svenska Filminstitutets arkiv, men det framgår inte om det är från 1968 eller 1972 års version. Men merparten av dubbningen finns alltså bevarad i alla fall, men det är ju tyvärr lättare sagt än gjort att få ut något från SFIs arkiv... :(

Men det är kanske inte säkert att distributören har bevarat dubbningen, och tydligen var det Svensk Filmindustri som gav ut den på DVD (en utgåva som helt gått mig förbi...). United Artists har ju inte funnits i Sverige på länge (då jag ser att den sista filmen de distribuerade i Sverige kom 1981), så jag vet inte vad som hänt med deras eventuella arkiv...? Finns dubbningen bevarad hos Metro-Goldwyn-Mayer i USA (som ju köpte upp United Artists 1981), eller finns den bara hos SFI...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 augusti 2023 kl. 12:01:10Men det är kanske inte säkert att distributören har bevarat dubbningen, och tydligen var det Svensk Filmindustri som gav ut den på DVD (en utgåva som helt gått mig förbi...). United Artists har ju inte funnits i Sverige på länge (då jag ser att den sista filmen de distribuerade i Sverige kom 1981), så jag vet inte vad som hänt med deras eventuella arkiv...? Finns dubbningen bevarad hos Metro-Goldwyn-Mayer i USA (som ju köpte upp United Artists 1981), eller finns den bara hos SFI...?
Fast finns det inte en chans att dubbningen finns på DVDn som gav ut 2003 ? ???
 
Om inte detta kanske det istället ät en nydubbning ?

Der kankse skulle vara värt arr skaffa den  Svensk Filmindustri DVD  ;) :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 augusti 2023 kl. 13:36:33Fast finns det inte en chans att dubbningen finns på DVDn som gav ut 2003 ? ???
 
Om inte detta kanske det istället ät en nydubbning ?

Der kankse skulle vara värt arr skaffa den  Svensk Filmindustri DVD  ;) :D
Jag har inte den svenska DVD-utgåvan själv i min ägo, men om @Anders M Olsson skriver att den bara har svensk text så finns det väl ingen anledning att ifrågasätta de uppgifterna.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 augusti 2023 kl. 13:56:37Jag har inte den svenska DVD-utgåvan själv i min ägo, men om @Anders M Olsson skriver att den bara har svensk text så finns det väl ingen anledning att ifrågasätta de uppgifterna.
Jag har aldrig sett någon helt svensk DVD. Det mesta tyder på att utgåvan från 2003, som SF distribuerade, helt enkelt är samma som den brittiska utgåvan. Jag har själv den brittiska utgåvan, men så här långt i efterhand vet jag inte om jag har köpt den i Sverige eller själv importerat den från England.

Den är textad på danska, engelska, finska, franska, holländska, italienska, norska, spanska, svenska och tyska, men har enbart engelskt tal.

smdb.kb.se anger inga andra talade språk än engelska på DVDn, och det enda svenska namnet i listan på medverkande är Anna Maris som mycket riktigt är den som har översatt de svenska undertexterna.

kvarnvideo.se finns den brittiska utgåvan med samma releasedatum (2003-10-02) som anges på svenskfilmdatabas.se.
https://www.kvarnvideo.se/se/art/thunderbirds-are-go-1.php

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 augusti 2023 kl. 12:01:10United Artists har ju inte funnits i Sverige på länge (då jag ser att den sista filmen de distribuerade i Sverige kom 1981), så jag vet inte vad som hänt med deras eventuella arkiv...? Finns dubbningen bevarad hos Metro-Goldwyn-Mayer i USA (som ju köpte upp United Artists 1981), eller finns den bara hos SFI...?
Är det inte i så fall i Warners arkiv man ska leta? Jag trodde att det mesta av MGMs äldre tillhörigheter vid något tillfälle har tagits över av Warner. Fast det är förstås väldigt rörigt vem som äger vad och vem, och sen när...

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 augusti 2023 kl. 16:13:52Är det inte i så fall i Warners arkiv man ska leta? Jag trodde att det mesta av MGMs äldre tillhörigheter vid något tillfälle har tagits över av Warner. Fast det är förstås väldigt rörigt vem som äger vad och vem, och sen när...
Även om den hade bevarats hos MGM själva så har de ju också blivit uppköpta av Amazon. 

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.