Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Steve Kratz

Startat av chribbe, 31 maj 2005 kl. 02:30:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

chribbe

Vad tycker ni om Steve Kratz som dubbare?

PAAATE

Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Jag tycker att han är en mycket bra skådis - en av de allra bästa dubbningsskådisarna.  :)

Christer


Erika


chribbe

jo jag instämmer totalt.
Jag tycker också att han är en av de bästa.

GaBBe

Inget spec..lite tråkig röst kanske.. :D

Christian Hedlund

Citat från: GaBBe skrivet 31 maj 2005 kl. 22:56:59
Inget spec..lite tråkig röst kanske.. :D

Hålleri nte med.


Träffade Steve på Mix när han var hä och pratade om sin nya film ...

Scooby Doo-battle blev ett begrepp. Jag gjorde Scooby, sen gjorde Steve honom och visade hur det skulle låta .. otroligt kul! :D
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

Experten

Svar till Daniel Hofverberg: Kan inte du göra en topp 20 lista över de bästa dubbningsinsatserna, jag fick inspiration när jag såg nostalginordens topp 20 videor på youtube.
Skulle bli mycket tacksam om du gjorde det ;-)

Daniel Hofverberg

Citat från: Experten skrivet 20 april 2012 kl. 18:26:16
Svar till Daniel Hofverberg: Kan inte du göra en topp 20 lista över de bästa dubbningsinsatserna, jag fick inspiration när jag såg nostalginordens topp 20 videor på youtube.
Skulle bli mycket tacksam om du gjorde det ;-)
Nja, jag skulle nog inte klara av att rangordna vem som är bättre än någon annan, och dessutom har jag svårt att kunna peka på enskilda dubbningsinsatser. Jag har många favoriter bland skådespelare, men i de allra flesta fall kan jag inte peka på enskilda rollprestationer på det sättet.

Men om jag måste peka ut en enskild favoritinsats så måste det i så fall bli Tatiana Angelini i originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna 1938. Hon var helt makalös vid både sång och dialog, och det kan nog ärligt talat inte bli speciellt mycket bättre. Eller för att citera Walt Disney: Hon var bättre än den amerikanska originalrösten.

Jag har också alltid varit väldigt förtjust i Steve Kratz som Scooby-Doo, Andreas Nilsson som Kalle Anka, den numera bortgångna Sven-Erik Vikström som Musse Pigg och Hans Lindgren som Långben.

Därutöver kan jag nog inte peka på enskilda dubbningsinsatser i någon större utsträckning, men några av mina favoriter bland dubbningsskådisar är i alla fall (utan inbördes ordning): Andreas Nilsson, Steve Kratz, Per Sandborgh, Staffan Hallerstam, Louise Raeder, Elina Raeder, Annica Smedius, Annelie Berg Bhagavan, Joakim Jennefors, Charlotte Ardai Jennefors, Mikaela Ardai Jennefors, Linda Åslund, Peter Sjöquist, Mattias Knave, Malin Berghagen, Tommy Nilsson, Hans Lindgren, Gunnar Ernblad, Bert-Åke Varg, Molly Sandén, Emma Lewin, Maria Rydberg, Mikaela Tidermark, Amanda Renberg, Ellen Fjaestad, Dan Ekborg, Peter Jöback, Johan Hedenberg, m.fl. Och säkerligen en rad andra som jag för tillfället har glömt bort. Kort sagt; jag har ganska många favoriter...

JRL

Det är ingen som slår Andreas Nilsson, men Steve Kratz är en av dem som är nära :)

Experten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2012 kl. 16:22:32
Nja, jag skulle nog inte klara av att rangordna vem som är bättre än någon annan, och dessutom har jag svårt att kunna peka på enskilda dubbningsinsatser. Jag har många favoriter bland skådespelare, men i de allra flesta fall kan jag inte peka på enskilda rollprestationer på det sättet.

Men om jag måste peka ut en enskild favoritinsats så måste det i så fall bli Tatiana Angelini i originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna 1938. Hon var helt makalös vid både sång och dialog, och det kan nog ärligt talat inte bli speciellt mycket bättre. Eller för att citera Walt Disney: Hon var bättre än den amerikanska originalrösten.

Jag har också alltid varit väldigt förtjust i Steve Kratz som Scooby-Doo, Andreas Nilsson som Kalle Anka, den numera bortgångna Sven-Erik Vikström som Musse Pigg och Hans Lindgren som Långben.

Därutöver kan jag nog inte peka på enskilda dubbningsinsatser i någon större utsträckning, men några av mina favoriter bland dubbningsskådisar är i alla fall (utan inbördes ordning): Andreas Nilsson, Steve Kratz, Per Sandborgh, Staffan Hallerstam, Louise Raeder, Elina Raeder, Annica Smedius, Annelie Berg Bhagavan, Joakim Jennefors, Charlotte Ardai Jennefors, Mikaela Ardai Jennefors, Linda Åslund, Peter Sjöquist, Mattias Knave, Malin Berghagen, Tommy Nilsson, Hans Lindgren, Gunnar Ernblad, Bert-Åke Varg, Molly Sandén, Emma Lewin, Maria Rydberg, Mikaela Tidermark, Amanda Renberg, Ellen Fjaestad, Dan Ekborg, Peter Jöback, Johan Hedenberg, m.fl. Och säkerligen en rad andra som jag för tillfället har glömt bort. Kort sagt; jag har ganska många favoriter...
Jag menar så här: En viss perssons dubbningsinsats ???

Anders M Olsson

Sydsvenskan har en artikel om Steve Kratz som fyller 55 år idag den 26 september!

https://www.sydsvenskan.se/2016-09-26/fick-en-tuff-lektion-i-sjalvkannedom

Anders

Tycker han är en av de absolut bästa dubbarna när det gäller att förställa rösten. Han har ett väldigt brett utbud av olika röster, och det är svårt att höra några likheter mellan många av hans karaktärer.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erik Friman

#14
Steve Kratz firar dessutom 30 år som röstskådespelare. Eftersom han brukar använda dialekter för sina dubbningar så har han även arbetat som dialektcoach.
http://www.gp.se/nöje/film/därför-pratar-pumbaa-i-lejonkungen-den-charmiga-dialekten-1.3851725

Om han då var aktiv röstskådis sedan 1986, hade han inte gjort några enstaka dubbningar under tidigare år? Som ex. tidigare ämne om filmen Puff den förtrollande draken som Steve skulle ha varit med i och som första gången visades i SVT 1979.
http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=2299.msg19113#msg19113