Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Tummelisa (Thumbelina, 1994)

Startat av Beck, 13 april 2010 kl. 15:44:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Racnar

Är ni säkra på att det är samma dubbning? Warner Brothers äger den och när Fox gav ut sin utgåva så fick de inte med dubbningen. Så hur har Disney lyckats nu?

Daniel Hofverberg

Citat från: Racnar skrivet 12 augusti 2022 kl. 01:41:34Är ni säkra på att det är samma dubbning? Warner Brothers äger den och när Fox gav ut sin utgåva så fick de inte med dubbningen. Så hur har Disney lyckats nu?
Jag har inte jämfört sida vid sida, men jag tyckte åtminstone att det lät som samma dubbning. Jag är i alla fall helt säker på att sångtexterna är samma, för de kommer jag så tydligt ihåg från biodubben.

Men du har i och för sig rätt att man nog måste jämföra lite mer ordentligt innan man kan vara 100% säker på att det är samma dubbning.

Steffan Rudvall

Avsaknaden av credits tyder på att det är den svenska dubbningen och inte nån ny. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 augusti 2022 kl. 01:49:50Avsaknaden av credits tyder på att det är den svenska dubbningen och inte nån ny.
Det var min första tanke också, även om det i och för sig inte är något definitivt bevis.

Jag ska försöka hitta åt mitt ex av VHS-utgåvan, så att jag kan jämföra sida vid sida (den första DVD-utgåvan har jag tyvärr inte lyckats få tag i), så att vi kan vara helt säkra. :)

Viktor

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 augusti 2022 kl. 01:59:07Det var min första tanke också, även om det i och för sig inte är något definitivt bevis.

Jag ska försöka hitta åt mitt ex av VHS-utgåvan, så att jag kan jämföra sida vid sida (den första DVD-utgåvan har jag tyvärr inte lyckats få tag i), så att vi kan vara helt säkra. :)
Du kan jämföra med denna verkar vara tagen från första DVD utgåvan

moviefan

Kul att Tummelisa även finns på Disney plus med svenskt tal, kanske många av dagens barn upptäcker den. Dons version är den bästa filmatiseringen av sagan enligt mig.   ;)

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 12 augusti 2022 kl. 15:59:27Kul att Tummelisa även finns på Disney plus med svenskt tal, kanske många av dagens barn upptäcker den. Dons version är den bästa filmatiseringen av sagan enligt mig.   ;)

Samma här, liksom med Disneys tecknade versioner av klassiska sagor.

moviefan

Har Tummelisa svensk bildversion på Disney + ?  VHS utgåvan hade svensk version.  

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 19 augusti 2022 kl. 15:56:12Har Tummelisa svensk bildversion på Disney + ?  VHS utgåvan hade svensk version. 
Nej, ingen svensk bildversion och inte ens några som helst nordiska dubbcredits - enbart engelsk bildversion och dubbcredits på några andra språk efter alla sluttexter (tyska, spanska, franska, italienska, portugisiska och japanska). :(

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 augusti 2022 kl. 01:59:07Det var min första tanke också, även om det i och för sig inte är något definitivt bevis.

Jag ska försöka hitta åt mitt ex av VHS-utgåvan, så att jag kan jämföra sida vid sida (den första DVD-utgåvan har jag tyvärr inte lyckats få tag i), så att vi kan vara helt säkra. :)
Har du hittat vhs utgåvan än ? 

Will Siv

Jag märkte att ljudkvaliteten på dubbnigen blev märkligt låg mitt i filmen ( när vintern kommer ), men sen blev den bättre igen ( när Tumelisa möter Herr Mullvad ).

Och är det bara jag som tycker att Paddans röst påminner om Benke Skogholt?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Adam Larsson

Hur låter dubbningen på Disney Plus? Om den senaste användes på VHS så kan det de väl inte finnas någon ljudmix i typ 5.1.

Steffan Rudvall

#44
Citat från: Adam Larsson skrivet 30 september 2023 kl. 12:27:49Hur låter dubbningen på Disney Plus? Om den senaste användes på VHS så kan det de väl inte finnas någon ljudmix i typ 5.1.
Jag tycker mig höra att det finns klara skillnader på ljudet mellan olika scener i filmen. Runt mitten av filmen börjar ljudet låta mycket mer muffled och det förblir så tills det är ungefär 25 minuter kvar av filmen.