Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  1 december 2021 kl. 15:23:42
Jag reagerade också på att speakerrösten sa Julönskningen istället för Drömmarnas jul, tror också TV4/C More bestämde sig sent för vad julkalendern skulle heta på svenska...
Ja, antingen har C More bestämt den svenska titeln när dubbningen redan påbörjats (eller avslutats), eller också har de missat att kommunicera med dubbningsstudion vad serien skulle heta så att de istället översatt det på eget bevåg. Julönskningen är ju definitivt en ganska rak översättning av Juleønsket, så det är ju logiskt att dubböversättaren valde den titeln.

Ganska bra dubbning, även om jag nog ändå tycker att Tinkas juläventyr hade en ännu bättre svensk dubb. Men dock svårt att jämföra utan tillgång till originalversionen, då det "danska" ljudspåret på C More som sagt inte innehåller originalversionen utan M&E-spåret... ???

Känner du igen vem som sjunger ledmotivet under introt och eftertexterna? Det verkar vara det enda som inte crediterats i den officiella creditlistan, så vågar man gissa att det betyder att det är någon av de namngivna skådespelarna i listan...?

Serien verkar i alla fall lovande, och helt klart värt att fortsätta se. :)

Citat från: Erika skrivet  1 december 2021 kl. 15:23:42
Håller också med om TV4 och C More borde visa Drömmarnas jul linjärt, har full förståelse för att man kanske inte "vågade" med de tidigare (dubbade) julkalendrarna av diverse olika anledningar... Men nu när tidningarna t.o.m. tipsar om TV4 (Play) och C More också har en julkalender så kanske det är på tiden att man börjar tänka om? Nu är det för sent, men inför nästa år borde man kosta på sig att visa julkalendern både digitalt och linjärt.
Jo, TV4 borde verkligen visa julkalendrar även linjärt - det vore ett bra första steg mot att ta upp konkurrensen mot SVT, som i alltför många år fått fria händer då alla andra TV-kanaler i det närmaste helt lämnat walk-over i hela december månad...

Det är som sagt stor skillnad mot Danmark, där ju TV2 Danmark (som närmast motsvarar TV4 i Sverige) producerat egna julkalendrar i flera decennier och turas om mot DR. Om danskarna kan, så borde väl TV4 också kunna...


Fast ännu värre än när serier inte sänds linjärt är när man börjar sända en serie linjärt men sen slutar med det innan serierna är slut, vilket av någon outgrundlig anledning är ganska vanligt på TV4. I måndags började exempelvis TV4 att sända den kanadensiska dramaserien Nurses, men där tydligen endast det första avsnittet ska sändas på TV medan resterande avsnitt endast visas på TV4 Play. Väldigt oförskämt mot de som inte har tillgång till Internet, eller åtminstone inte har utrustning för att kunna få upp innehåll från TV4 Play på TV:n (istället för bara på datorskärmen, där de flesta inte vill se på serier)... :( Det minsta man kan begära är väl att serier som börjar sändas linjärt också sänds klart, så att inte folk blir "strandsatta" utan att kunna se hur en serie slutar...

Lilla My

Är väldigt ledsen över att Öppet Arkiv inte har fler äldre kalendrar att glo på i år.

Steffan Rudvall

Citat från: Erika skrivet  1 december 2021 kl. 04:17:27
Såg också En hederlig jul med Knyckertz (SVT:s julkalender i år) verkar vara geoblockad (det står "Kan bara ses i Sverige"), måste vara första gången det händer (bortsett från julkalendrarna som finns i Öppet arkiv)?
Inte nu längre.

Anders M Olsson

Efter lucköppningen till SVTs julkalender följer sen samma totalt meningslösa programpunkt som i fjol och för två år sen - Julköket.

I år har Markus Granseth sällskap av en ny gäst varje dag i stället för Erik Ekstrand. Deras skämt är kanske roligt att se ett par gånger, men att upprepa det år efter år, varje dag från den 1 december fram till och med julafton tyder på en total avsaknad av självkritik.

moviefan

Gillar ni årets kalender ? 

Steffan Rudvall


Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 december 2021 kl. 15:02:31
Efter lucköppningen till SVTs julkalender följer sen samma totalt meningslösa programpunkt som i fjol och för två år sen - Julköket.

I år har Markus Granseth sällskap av en ny gäst varje dag i stället för Erik Ekstrand. Deras skämt är kanske roligt att se ett par gånger, men att upprepa det år efter år, varje dag från den 1 december fram till och med julafton tyder på en total avsaknad av självkritik.
Fast konceptet är äldre de förekom för flera år sedan i Bolibompa då med Nina Helmqvist och Markus Granseth.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 december 2021 kl. 15:02:31
Efter lucköppningen till SVTs julkalender följer sen samma totalt meningslösa programpunkt som i fjol och för två år sen - Julköket.

I år har Markus Granseth sällskap av en ny gäst varje dag i stället för Erik Ekstrand. Deras skämt är kanske roligt att se ett par gånger, men att upprepa det år efter år, varje dag från den 1 december fram till och med julafton tyder på en total avsaknad av självkritik.
Jag instämmer fullständigt. Det är helt obegripligt att man för tredje året i rad har samma meningslösa Julköket som del av lucköppningen - och till råga på allt varenda avsnitt varje år, så totalt kommer man alltså upp i 72 avsnitt...! :o
(Okej, nu är det inte julafton än, men allt tyder väl tyvärr på att de kommer fortsätta mjölka det här konceptet efter alla avsnitt av julkalendern ända fram till jul även i år)

Första gången var väl det här skämtet ganska kul, och även den andra gången gick an. Men efter det ser jag ingen som helst anledning till att utsätta sig för det, då det roliga liksom försvinner när man mjölkar samma skämt gång på gång på gång. Så det som första gången var roligt blir man nu tredje året i rad nästan självmordsbenägen av... :(

Då tycker jag det är trevligare att se på julkalendern på SVT1 istället för SVT Barn. Där klipper de nämligen lucköppningen just efter att själva luckan har öppnats, så man slipper utsätta sig för det meningslösa Julköket. :)

moviefan

Vilka kalendrar har ni på dvd ?  Jag har Selmas Saga, jag gillar den för den mysiga julstämningen samt att den handlar om äventyr med lite magi.  De som är med spelar bra också, Efraim är lite rolig.

Jirr

Citat från: moviefan skrivet  4 december 2021 kl. 19:59:53
Vilka kalendrar har ni på dvd ?  Jag har Selmas Saga, jag gillar den för den mysiga julstämningen samt att den handlar om äventyr med lite magi.  De som är med spelar bra också, Efraim är lite rolig.

Nästan alla av SVTs som har getts ut på DVD och även någon finsk, norsk och dansk.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 december 2021 kl. 18:08:45
Första gången var väl det här skämtet ganska kul, och även den andra gången gick an. Men efter det ser jag ingen som helst anledning till att utsätta sig för det, då det roliga liksom försvinner när man mjölkar samma skämt gång på gång på gång. Så det som första gången var roligt blir man nu tredje året i rad nästan självmordsbenägen av... :(

Och enligt Steffan var konceptet gammalt redan för två år sen. Eftertexten anger Idéstorm som producent. Brist-på-idéer-Storm hade passat dem bättre som firmanamn. Tydligen är det Marcus Granseths bolag som han äger tillsammans med ytterligare någon eller några andra.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 december 2021 kl. 18:08:45
Då tycker jag det är trevligare att se på julkalendern på SVT1 istället för SVT Barn. Där klipper de nämligen lucköppningen just efter att själva luckan har öppnats, så man slipper utsätta sig för det meningslösa Julköket. :)

Själv brukar jag se julkalendern på webben, och där är själva avsnittet och lucköppningen separerade som två olika programpunkter. Jag skulle i.o.f.s. kunna skippa lucköppningen helt, för så intressant är den inte om man inte själv har en papperskalender. Nu har jag tyvärr drabbats av avbrott på internetförbindelsen sen några dagar, så jag kan inte se några avsnitt alls på webben, utan är hänvisad till det som sänds i de linjära kanalerna. (Jag kör just nu via mobiltelefonen med begränsad bandbredd och datakvot.)

Fred

Citat från: moviefan skrivet  4 december 2021 kl. 19:59:53
Vilka kalendrar har ni på dvd ?  Jag har Selmas Saga, jag gillar den för den mysiga julstämningen samt att den handlar om äventyr med lite magi.  De som är med spelar bra också, Efraim är lite rolig.

Trolltider, Mysteriet på Greveholm, Pelle Svanslös, Julens Hjältar och Dieselråttor & Sjömansmöss.

Lilla My

Citat från: moviefan skrivet  4 december 2021 kl. 19:59:53
Vilka kalendrar har ni på dvd ?  Jag har Selmas Saga, jag gillar den för den mysiga julstämningen samt att den handlar om äventyr med lite magi.  De som är med spelar bra också, Efraim är lite rolig.

Jag skulle samla på alla kalendrar som kom på DVD för en herrans många år sedan, men då de bytte utseende på omslagen så tappade jag lusten helt. Eftersom de fortfarande inte kan bestämma sig hur omslagen ska se ut är jag glad att jag gav upp, då jag i sådana fall skulle haft en "samling" med tre olike utseenden just nu.

(Dock samlar jag de fortfarande, fast digitalt  ;) - https://docs.google.com/document/d/1nwWn5MUDTqKYXQSDk7APINj3Izgpme7FQz9cgB5Ou8w/edit?usp=sharing )

Adam

Citat från: moviefan skrivet  4 december 2021 kl. 10:13:46
Gillar ni årets kalender ?

Tyvärr inte alls lika mycket som förra årets.
Antar väl att den är ganska ok, men långt ifrån samma höga klass som Mirakel, som i jämförelse var ett rent mästerverk med sitt koncept, handling, skådespelare, spänning och allt annat.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Sabelöga

Citat från: Adam skrivet  7 december 2021 kl. 17:37:11
Tyvärr inte alls lika mycket som förra årets.
Antar väl att den är ganska ok, men långt ifrån samma höga klass som Mirakel, som i jämförelse var ett rent mästerverk med sitt koncept, handling, skådespelare, spänning och allt annat.
Absolut, men den är ändå mysig och välgjord  :)
Houba !