Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hittade en film jag letat efter sedan 90-talet!

Startat av Goliat, 8 mars 2022 kl. 07:47:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Det här är helt sjukt så jag måste bara berätta.

Såg en film när jag var runt 7-8 år som jag inte kunde sluta tänka på, jag minns inte så mycket om filmen men det här mindes jag:

1. En kvinnlig android bor hos en familj, kanske en manlig android med.
2. De är kära och jagas i slutet av filmen.
3. Den kvinnliga androiden dör.
4. Androiden förs bort av sin familj.
5. Det är en antingen datanisse eller liknande som lyckades göra backup av henne (det här minns jag extremt tydlig då jag fick en skratt-attack), för backupen var på 1 diskett. (Visste ju hur lite man fick plats på det, hur skulle hennes minne få plats, lol)
6. Minns att det stod "battries not included".

Jag har letat o letat. La ut en förfrågan på något forum för flertal år sedan, med tiden hade jag nästan gett upp.

När jag sökt fick jag upp en annan film som heter batteries included, så gav upp, tänkte att jag kanske blandat ihop namnet.

Så idag... Av en konstig händelse så råkade jag ramla in på nån sida som sökte efter en film med android-robotar i öknen (inget svar i tråden med rätt film dock) och jag fick tillbaka ett någorlunda minne, att de inte var riktigt mänskliga så jag sökte på "Not Quite Human Movies" och ser man på....jag hade förväntat mig gå igenom sidor och trådar men det dök upp en filmtrilogi med namnet. Och efter spolat till slutet av e av de tre visade sig att det var filmen jag letat efter! Snart 30 års sökande.

Det är lite märkligt, den verkar enbart släppts på VHS, inte hittat svensk utgåva men vi hade typ 3 kanaler och den har IFS gått på tv3 och Filmnet under 2000-talets början under olika namn. Men jag hade ingen tillgång till tv då, så måste ha lånat på VHS, kanske bara bortglömd?

Edit: De nämner battries not included och det står även på amerikanska omslaget. Så det var inte långt ifrån, så nära...

Daniel Hofverberg

Jag kommer väl ihåg de tre filmerna i serien Nästan mänsklig (som den ursprungliga svenska titeln var), och alla tre var riktigt bra och välgjorda Disney-filmer. Vilken av de tre filmerna var det du tänkte på?

Såvitt jag vet har ingen av de tre filmerna släppts på vare sig VHS eller DVD i Sverige, utan har bara sänts på TV. Först på FilmNet med start 1994 (under titeln Nästan mänsklig), därefter på Kanal 5 1997 under titeln Mänsklig som få och slutligen under tidigt 2000-tal på TV3 och Z-TV under titlarna Chip - robotpojken, Chip - robotpojken på college och Chip - robotpojken klarar knipan.

Jag har ett vagt minne av att åtminstone den första filmen ska ha sänts på Disney Channel också, men jag hittar inga belägg för det i Kungliga Bibliotekets tidningsdatabas - möjligtvis kanske den sändes under ytterligare någon annan titel där, så att det är därför jag inte hittar åt den...?

Tyvärr verkar de här filmerna inte ens ha släppts på DVD i USA (bara på VHS), och finns heller inte på Disney+. :(

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 mars 2022 kl. 13:05:08
Jag kommer väl ihåg de tre filmerna i serien Nästan mänsklig (som den ursprungliga svenska titeln var), och alla tre var riktigt bra och välgjorda Disney-filmer. Vilken av de tre filmerna var det du tänkte på?

Såvitt jag vet har ingen av de tre filmerna släppts på vare sig VHS eller DVD i Sverige, utan har bara sänts på TV. Först på FilmNet med start 1994 (under titeln Nästan mänsklig), därefter på Kanal 5 1997 under titeln Mänsklig som få och slutligen under tidigt 2000-tal på TV3 och Z-TV under titlarna Chip - robotpojken, Chip - robotpojken på college och Chip - robotpojken klarar knipan.

Jag har ett vagt minne av att åtminstone den första filmen ska ha sänts på Disney Channel också, men jag hittar inga belägg för det i Kungliga Bibliotekets tidningsdatabas - möjligtvis kanske den sändes under ytterligare någon annan titel där, så att det är därför jag inte hittar åt den...?

Tyvärr verkar de här filmerna inte ens ha släppts på DVD i USA (bara på VHS), och finns heller inte på Disney+. :(

Det är mycket trist, borde komma till Disney+ någon gång, den är som du säger rätt välgjord, visst märks det att den inte är från idag, men för tiden den är gjord är den rätt bra.
Det som är lite märkligt är att den verkar vara relativt dåligt dokumenterad, speciellt i Sverige (förutom kb's tjänster).

Det var 2:a filmen och just den här scenen
YouTube.