Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

TonyTonka

Tillägg till creditslistan om Den Lilla Sjöjungfrun - Serien (Disneys tecknade tv-serie alltså)

Urchin - Samuel Elers-Svensson (bekräftat av honom själv)
Hummer-Dummer - Roger Storm
Räkan - Bertil Engh

Alla tre är vanligt förekommande figurer i serien.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Det verkar inte som creditlistan för Epic finns i Svenska röster och credits ?

Experten

Angående Epic så fattar jag inte hur man kunde få Snail att bli Igel...

ddubbning

Så bra att creditlistan finns utlagd nu!

Daniel Hofverberg

Ja, tyvärr är det någon bugg med skriptet som styr creditsavdelningen, så att det inte alltid får effekt när jag lägger ut creditlistor. Det var det som hände med Epic, så att den inte kom ut fastän jag lade ut den i torsdags. När jag försökte igen igår kväll verkade det fungera bättre.

Citat från: Experten skrivet 26 maj 2013 kl. 08:09:45
Angående Epic så fattar jag inte hur man kunde få Snail att bli Igel...
Sa de verkligen det? Var det inte bara Mary Katherine som (felaktigt) kallade Mub för igel i den svenska versionen...?

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2013 kl. 17:42:39
Ja, tyvärr är det någon bugg med skriptet som styr creditsavdelningen, så att det inte alltid får effekt när jag lägger ut creditlistor. Det var det som hände med Epic, så att den inte kom ut fastän jag lade ut den i torsdags. När jag försökte igen igår kväll verkade det fungera bättre.

Jaha, så mystiskt! Bra att det fungerar bättre nu.

Experten


TonyTonka

Här kommer rösterna i omdubben av 1985 års Dennis som används bl.a vid visningar på Fox Kids och Tv3 samt på dvd-utgåvorna.

Dennis - Lucas Krüger
Farbror Nilsson - Johan Wahlström
Alice Mitchell - Vendela Duclos
Henry Mitchell - Dick Eriksson
Jojje - Mia Hansson
Maggan - Vendela Duclos
Tant Nilsson - Mia Hansson
PeeBee - Niklas Lind

Övriga Röster:
Hans Wahlgren (?)
Hasse Jonsson
Johan Wahlström
Dick Eriksson
Mia Hansson
mf.l

Sedan finns det en mörk kille som spelas av Dick Eriksson och en tjej med långt svart hår som spelas av Jasmine Heikura.

Lucas Krüger och Vendela Duclos har själva bekräftat sina rollfigurer, PeeBees är jag osäker på, men Niklas listar iaf Dennis som en av de serierna han varit med och dubbat i på sin hemsida, och då jag inte kommer ihåg någon annan rollfigur som han kan tänkas spela tror jag att han gör PeeBee. Dick Eriksson och Johan Wahlström är svåra att ta miste på och Mia Hansson visste Erika här på forumet.

Jag vet att studiocredits behövs för att dubbningen ska kunna läggas ut på sajten, men jag vet tyvärr inte vilka som regisserat, vilka som var tekniker och så vidare, kanske någon annan vet?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: TonyTonka skrivet  9 juni 2013 kl. 21:44:35
Här kommer rösterna i omdubben av 1985 års Dennis som används bl.a vid visningar på Fox Kids och Tv3 samt på dvd-utgåvorna.

Dennis - Lucas Krüger
Farbror Nilsson - Johan Wahlström
Alice Mitchell - Vendela Duclos
Henry Mitchell - Dick Eriksson
Jojje - Mia Hansson
Maggan - Vendela Duclos
Tant Nilsson - Mia Hansson
PeeBee - Niklas Lind

Övriga Röster:
Hans Wahlgren (?)
Hasse Jonsson
Johan Wahlström
Dick Eriksson
Mia Hansson
mf.l

Sedan finns det en mörk kille som spelas av Dick Eriksson och en tjej med långt svart hår som spelas av Jasmine Heikura.

Lucas Krüger och Vendela Duclos har själva bekräftat sina rollfigurer, PeeBees är jag osäker på, men Niklas listar iaf Dennis som en av de serierna han varit med och dubbat i på sin hemsida, och då jag inte kommer ihåg någon annan rollfigur som han kan tänkas spela tror jag att han gör PeeBee. Dick Eriksson och Johan Wahlström är svåra att ta miste på och Mia Hansson visste Erika här på forumet.

Jag vet att studiocredits behövs för att dubbningen ska kunna läggas ut på sajten, men jag vet tyvärr inte vilka som regisserat, vilka som var tekniker och så vidare, kanske någon annan vet?

Nu har Niklas Lind bekräftat att det var han som spelade PeeBee i Dennis  :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Experten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2013 kl. 17:42:39
Sa de verkligen det? Var det inte bara Mary Katherine som (felaktigt) kallade Mub för igel i den svenska versionen...?
Engelska versionen: Talking snails.
Svenska versionen: Pratande iglar.

Daniel Hofverberg

Det låter onekligen lite märkligt, men man måste nog ändå veta sammanhanget och hela dialogen innan man kan bedöma översättningen.

Eriksson

"Pratande iglar" låter som en usel översättning av "Talking snails", inte minst därför att "talking" i detta fall skall översättas med "talande", inte "pratande".
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Experten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juni 2013 kl. 18:50:51
Det låter onekligen lite märkligt, men man måste nog ändå veta sammanhanget och hela dialogen innan man kan bedöma översättningen.
Jag tog bara lite kort sammanfattning och jag har faktiskt sett filmen.

Experten

Och om man slår upp iglar på engelska så blir det leeches.
Snail har faktiskt två olika versioner: en utan skal och en med skal.
Tog inte så jättetydligt men ändå.

Experten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juni 2013 kl. 18:50:51
Det låter onekligen lite märkligt, men man måste nog ändå veta sammanhanget och hela dialogen innan man kan bedöma översättningen.
Jag tror översättaren försöker rimma Igel med Snigel.
Ja, det är min teori iallafall...