Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Familjen Valentin

Startat av Anders M Olsson, 19 juni 2018 kl. 19:31:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juli 2020 kl. 21:17:05
Eftersom att det är med i den brasilianska originalversionen så tror jag inte att det är så läskigt för barnen i Brasilien
Ехакт.
Citat från: Lilla My skrivet 12 juli 2020 kl. 21:19:07
Zeg je dat?
Natuurlijk
Houba !

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 12 juli 2020 kl. 22:01:33
Jag ser inre denna show :D
Om du inte gör det Varför postar du här?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juni 2020 kl. 01:15:37
Jag har fått samma känsla, men såvitt jag vet har det väl inte nämnts något årtal i serien och på nätet hittar jag heller inga säkra belägg för min känsla.

I första säsongens 20:e avsnitt finns två ledtrådar till när serien utspelar sig:

Dels får man se Randolfs anställningskort där det avslöjas att han är född den 1 mars 1928 och blev anställd på skolan den 4 februari 1955.

Dels får man se Randolfs mammas gravsten där man kan se att hon var född den 5 juli 1911 och dog den 3 februari 1967.

Det skulle betyda att mamman bara var 16 år när hon fick Randolf. Väldigt ungt, men inte omöjligt. Om man gissar att Randolf är c:a 40 år betyder det att serien utspelas omkring 1968. Den kan i alla fall inte utspelas före 1967 p.g.a. årtalet på gravstenen.

(Skådespelaren Luis Lobianco som spelar Randolf är född 1982, så han måste vara något yngre än sin rollfigur.)

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 juli 2020 kl. 18:17:52
I första säsongens 20:e avsnitt finns två ledtrådar till när serien utspelar sig:

Dels får man se Randolfs anställningskort där det avslöjas att han är född den 1 mars 1928 och blev anställd på skolan den 4 februari 1955.

Dels får man se Randolfs mammas gravsten där man kan se att hon var född den 5 juli 1911 och dog den 3 februari 1967.

Det skulle betyda att mamman bara var 16 år när hon fick Randolf. Väldigt ungt, men inte omöjligt. Om man gissar att Randolf är c:a 40 år betyder det att serien utspelas omkring 1968. Den kan i alla fall inte utspelas före 1967 p.g.a. årtalet på gravstenen.

(Skådespelaren Luis Lobianco som spelar Randolf är född 1982, så han måste vara något yngre än sin rollfigur.)
Så då kanske serien utspelar sig på 70-talet jag vet ju inte hur det såg ut på 70-talet i Brasilien men eftersom att Randolfs mamma dog 1968 är det ju möjligt att det är sent 60-tal eller tidigt 70-tal

Anders M Olsson

Avsnitt 22 i första säsongen innehåller den hittills längsta sekvensen som SVT har klippt bort i sina visningar. Det är c:a 1 minut 20 sekunder som saknas när Set och Karina hjälps åt att bre smörgåsar i caféet. Tyvärr förstår jag inte portugisiska, men man kan ana en spirande romans mellan de två. Jag har svårt att tro att scenen skulle ha klippts bort av censurskäl, utan snarare för att den är lite väl utdragen och långsam.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juli 2020 kl. 16:47:19
Avsnitt 22 i första säsongen innehåller den hittills längsta sekvensen som SVT har klippt bort i sina visningar. Det är c:a 1 minut 20 sekunder som saknas när Set och Karina hjälps åt att bre smörgåsar i caféet. Tyvärr förstår jag inte portugisiska, men man kan ana en spirande romans mellan de två. Jag har svårt att tro att scenen skulle ha klippts bort av censurskäl, utan snarare för att den är lite väl utdragen och långsam.
Oroväckande att flera scener här och var klippts bort på SVT. Den här scenen verkar ju dock märkligt varför man klippt bort, så frågan är om det är SVT själva eller distributören som klippt bort den här...?

Jag hade dock verkligen velat veta vad de säger i den scenen, men jag gissar att ingen på forumet förstår portugisiska...?

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 juli 2020 kl. 18:17:52
I första säsongens 20:e avsnitt finns två ledtrådar till när serien utspelar sig:

Dels får man se Randolfs anställningskort där det avslöjas att han är född den 1 mars 1928 och blev anställd på skolan den 4 februari 1955.

Dels får man se Randolfs mammas gravsten där man kan se att hon var född den 5 juli 1911 och dog den 3 februari 1967.

Det skulle betyda att mamman bara var 16 år när hon fick Randolf. Väldigt ungt, men inte omöjligt. Om man gissar att Randolf är c:a 40 år betyder det att serien utspelas omkring 1968. Den kan i alla fall inte utspelas före 1967 p.g.a. årtalet på gravstenen.

(Skådespelaren Luis Lobianco som spelar Randolf är född 1982, så han måste vara något yngre än sin rollfigur.)
Tack, de subtila ledtrådarna hade jag helt missat. :)

Vi kan väl vara helt säkra på att Randolf i alla fall inte är äldre än 50 år, och i så fall utspelar sig alltså serien någon gång mellan 1967 och 1978. Personligen skulle jag gissa på att han är max 45 år, vilket i så fall skulle innebära senast 1973.

Man har väl fått känslan av att hans mamma inte har dött jättenyligt (d.v.s. samma år som handlingen utspelas), varför det inte borde utspela sig 1967. Så mellan 1968 och 1973 bör således vara en bra gissning.

Utifrån den tidsperioden är det ju lite tveksamt hur farmor Regina, som är svårt dement och fastnat helt i det förflutna, kan komma ihåg sångtexterna till Disneys Alice i Underlandet från 1951 - den filmen borde vara för ny för att hon ska kunna minnas det tydligt, men i och för sig inte helt omöjligt...

Steffan Rudvall

Ännu ett fult klipp 20:48 i dagens avsnitt Tillbaka i tiden

Anders M Olsson

Ytterligare ett par avsnitt där scener är bortklippta vid SVTs visningar:

- I första säsongens avsnitt 24 (Räddningsuppdraget) är c:a 7 sekunder bortklippta när kidnapparen anländer till kyrkogården med Lila.

- I första säsongens sista avsnitt (26, Återkomsten) är en dryg halvminut bortklippt när Randolf förvandlas till råtta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 juli 2020 kl. 17:45:20
Ytterligare ett par avsnitt där scener är bortklippta vid SVTs visningar:

- I första säsongens avsnitt 24 (Räddningsuppdraget) är c:a 7 sekunder bortklippta när kidnapparen anländer till kyrkogården med Lila.

- I första säsongens sista avsnitt (26, Återkomsten) är en dryg halvminut bortklippt när Randolf förvandlas till råtta.
Väldigt tråkigt och irriterande med bortklippta scener. Man kan ju fråga sig om det är SVT som gjort detta, eller om det är distributören som legat bakom klippen...?

Finns det dialog i de här bortklippta scenerna, eller är det bara i avsnitt 22 som det förekommit konkret dialog som klippts bort på SVTs sändningar?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juli 2020 kl. 18:36:19
Väldigt tråkigt och irriterande med bortklippta scener. Man kan ju fråga sig om det är SVT som gjort detta, eller om det är distributören som legat bakom klippen...?

Finns det dialog i de här bortklippta scenerna, eller är det bara i avsnitt 22 som det förekommit konkret dialog som klippts bort på SVTs sändningar?

Det uttalas några enstaka ord i 7-sekunders-klippet i avsnitt 24. Klippet gör varken till eller från för handlingen, och jag kan inte se något skrämmande eller kontroversiellt i det som fallit offer för saxen.

I det längre klippet i avsnitt 26 finns ingen dialog. Jag gissar att nervösa medarbetare på SVT:s barnredaktion har beslutat att ta bort scenen för att göra avsnittet "tamare" och mindre skrämmande för mindre barn.

Anders M Olsson

Här är hela klippet från avsnitt 24. Någon som ser något kontroversiellt eller skrämmande som kan motivera redigeringen?

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 juli 2020 kl. 22:04:25
Här är hela klippet från avsnitt 24. Någon som ser något kontroversiellt eller skrämmande som kan motivera redigeringen?
Kanske det att de är på en kyrkogård SVT har ju blivit galna och klipper bort Minsta lilla skrämmande bit som oftast inte ens är skrämmande

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 juli 2020 kl. 22:05:53
Kanske det att de är på en kyrkogård SVT har ju blivit galna och klipper bort Minsta lilla skrämmande bit som oftast inte ens är skrämmande

Jo, men hela scenen på kyrkogården är nästan två minuter lång. Det som är bortklippt är bara en väldigt liten obetydlig del. De här få sekunderna gör varken till eller från för handlingen.