Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vem är bäst som Patrik Stjärna?

Startat av Skokaka, 19 maj 2022 kl. 18:08:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vem är bäst som Patrik Stjärna?

Tommy Nilsson
14 (100%)
Björn Bengtsson
0 (0%)
Anders Öjebo
0 (0%)
Rösten i Plankton's Robotic Revenge
0 (0%)
Sixten Haag Carlsson
0 (0%)

Antal personer som röstat: 14

Skokaka

Vem är bäst som Patrik Stjärna? Motivera gärna!

Själv så väljer jag, utan tvekan, Tommy Nilsson. Han har varit Patrik ganska länge och gör en fantastisk insats.

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet 19 maj 2022 kl. 18:08:57
Vem är bäst som Patrik Stjärna? Motivera gärna!

Själv så väljer jag, utan tvekan, Tommy Nilsson. Han har varit Patrik ganska länge och gör en fantastisk insats.
Tommy Nilsson är den första och bästa men Bengtsson är en bra efterträdare även om Nilsson självklart skulle vara att föredra.

MOA

Tommy Nilsson för han e den enda jag hört

E

Tommy får min röst. Men han är inte lika bra som Bill Fagerbakke

Adam

Har inte hört de övriga svenska rösterna utanför Tommy Nilsson, så för mig får det bli Tommy.

Jag tycker för övrigt att han framstår som lite roligare att lyssna på än originalets Bill Fagerbakke. Bill må tala med någorlunda starkare inlevelse, men den djupare tonen i Tommys röst plus hans något mer underdrivna delivery tillför bara rollfiguren en lite charmigare, dvs mera "vettlös" karaktär, känner jag. (Då Patrik Stjärna nästan hela tiden förekommer som vettlös och korkad i serien och filmerna.)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Skokaka

Det var dock själv länge sen jag har sett avsnitt på Svenska, men dubbar Tommy Nilsson fortfarande Patrik? Eftersom Björn Bengtsson tog över rollen i Svamp på rymmen där han verkar ganska okej enligt mig, men tog han över rollen i originalserien också?

När det gäller de andra rösterna så är jag säker på att Anders Öjebo gjorde rösten i en trailer till Äventyr på torra land då hans röst är lätt att känna igen. Har han också varit Patrik i ett annat tillfälle, förresten? ???

Jag vet inte vem det är som gjorde rösten i Plankton's Robotic Revenge tyvärr, men Sixten var i hela fall Patrik som barn i den tredje filmen. Vet inte om det är orättvist att lägga till en barnröst, men ändå...

E

Citat från: Skokaka skrivet 19 maj 2022 kl. 23:22:24
Det var dock själv länge sen jag har sett avsnitt på Svenska, men dubbar Tommy Nilsson fortfarande Patrik? Eftersom Björn Bengtsson tog över rollen i Svamp på rymmen där han verkar ganska okej enligt mig, men tog han över rollen i originalserien också?
Nu har jag inte sett dom senaste avsnitten (vet inte ens om Säsong 13 har dubbats) med svenskt tal men jag tror att Björn gör rösten till Patrick även i serien. Såg ett helt avsnitt på Nickelodeons hemsida en gång där hans röst lät som Björn

Skokaka

Citat från: E skrivet 20 maj 2022 kl. 01:02:53
Nu har jag inte sett dom senaste avsnitten (vet inte ens om Säsong 13 har dubbats) med svenskt tal men jag tror att Björn gör rösten till Patrick även i serien. Såg ett helt avsnitt på Nickelodeons hemsida en gång där hans röst lät som Björn

Först Sandy, och nu Patrik? Jag vet inte varför Pernilla och Tommy slutade att dubba dom, då båda fortfarande är i livet. Deras nya röster tycker jag är bra ändå, men jag föredrar förstås rösterna som de började med.

Och jo, Henrik sa att det var Anders Öjebo i trailern. Så jag hade rätt. Rösten är ju som sagt lätt att känna igen...

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet 20 maj 2022 kl. 18:42:08
Först Sandy, och nu Patrik? Jag vet inte varför Pernilla och Tommy slutade att dubba dom, då båda fortfarande är i livet. Deras nya röster tycker jag är bra ändå, men jag föredrar förstås rösterna som de började med.

Och jo, Henrik sa att det var Anders Öjebo i trailern. Så jag hade rätt. Rösten är ju som sagt lätt att känna igen...
Pernilla Wahlgren är lättförståeligt då Wahlgrens Värld blev en så stor grej

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 maj 2022 kl. 18:52:51
Pernilla Wahlgren är lättförståeligt då Wahlgrens Värld blev en så stor grej

Hon borde verkligen ha medverkat i minst ett antal Disney-dubbningar under perioden 1990-2004 eller åtminstone innan Wahlgrens Värld började sändas, synd tycker jag att hon endast medverkat i Bonkers som enda Disney-dubbning och inte fick några fler Disney-roller...  :( (fast hon kanske fick och tackade nej eller provspelade och underkändes, vad vet jag)

Sen undrar jag varför Tommy Nilsson slutade som Grugg i Croodarna...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 maj 2022 kl. 18:56:53

Sen undrar jag varför Tommy Nilsson slutade som Grugg i Croodarna...

Jag tror att han bara gör rollern i filmerna.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Skokaka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 maj 2022 kl. 18:52:51
Pernilla Wahlgren är lättförståeligt då Wahlgrens Värld blev en så stor grej

Jag hade en känsla att detta var anledningen... Osäker när hennes serie gjordes, dock. Jag trodde att Pernilla och Tommy tappade intresse av serien (att den har gått downhill, enligt dom) men nu vet jag varför Pernilla slutade...

Men av vilken anledning slutade Tommy Nilsson? Den andra Tommy (Blom) i hela fall dog ju, så han blev ersatt förstås. :'(

Erik Friman

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 maj 2022 kl. 18:56:53
Sen undrar jag varför Tommy Nilsson slutade som Grugg i Croodarna...
Tommy Nilsson berättade i någon intervju från Tombolan via YouTube för något år sen att han nuförtiden bara hinner ägna mer tid åt att dubba långfilmer när han är ute och turnerar än åt att dubba TV-serier.

Oskar

Tommy Nilsson gjort röstprov nyss då blir han underkänd av presenter från produktbolag som nickelodeon samarbeta med, från USA.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 20 maj 2022 kl. 19:19:57
Jag hade en känsla att detta var anledningen... Osäker när hennes serie gjordes, dock. Jag trodde att Pernilla och Tommy tappade intresse av serien (att den har gått downhill, enligt dom) men nu vet jag varför Pernilla slutade...

Men av vilken anledning slutade Tommy Nilsson? Den andra Tommy (Blom) i hela fall dog ju, så han blev ersatt förstås. :'(

Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att Tommy Blom blev sjuk innan han gick bort och därför ersattes...?

Men Kim Sulocki (Svampbob), Joakim Jennefors (Bläckvard) och Mattias Knave (Plankton) är väl kvar iallafall?

Jag har iallafall inte hört någon annan än Tommy Nilsson som dock gör rollen med bravur, är osäker på om Björn Bengtsson verkligen passar...

Citat från: Erik Friman skrivet 20 maj 2022 kl. 19:22:02
Tommy Nilsson berättade i någon intervju från Tombolan via YouTube för något år sen att han nuförtiden bara hinner ägna mer tid åt att dubba långfilmer när han är ute och turnerar än åt att dubba TV-serier.

Kan det då också ha varit därför som t.ex. Allan Svensson, Ewa Fröling och Torsten Wahlund inte repriserade sina roller i Monster På Jobbet?