Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bortrest under några dagar

Startat av Daniel Hofverberg, 13 augusti 2019 kl. 23:10:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Under onsdag, torsdag och fredag kommer jag vara bortrest, då jag ska på tjänsteresa till Stockholm. Förhoppningsvis kommer jag ha tillgång till Internet i någon form medan jag är där, men då det är mycket inplanerat är det osäkert om jag kommer kunna hålla koll på forumet eller svara på PM eller e-post. På sin höjd lär jag få någon timme per dygn över till sådant, så mycket kommer alltså få lov att vänta.

Förvänta er alltså inte någon snabb respons under den här veckan, men jag har inte glömt någon och kommer svara på e-postmeddelanden och PM så fort jag får tid och möjlighet. :)

Disneyfantasten


TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Fråga; vad är tjänsteresa? Vad är det för tjänsteresa i Stockholm som du ska till?  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 augusti 2019 kl. 23:37:36
Fråga; vad är tjänsteresa? Vad är det för tjänsteresa i Stockholm som du ska till?  :)
Det innebär alltså resa med jobbet; d.v.s. inte privat (nöjes)resa.

Jag ska på konferens, möten och diverse (hittills okända) aktiviteter med jobbet, plus då middagar och luncher som arbetsgivaren arrangerat; så det kommer tyvärr inte bli mycket fritid. Men jag kanske har möjlighet att titta förbi här som hastigast på kvällarna.


Elios

Du får ha det då så bra på resan. Hoppas det blir bra och hör av dig när du kan.  ;D

Sabelöga

Tja, du får ha det så trevligt här i Fjollträsk!  ;D
Houba !

Daniel Hofverberg

Tyvärr verkar WiFi fungera uruselt på hotellet här nere. Jag lyckas inte komma över 0,2 Mbit/sek, hur jag än bär mig åt... Så i princip nästan helt oanvändbart. :(

Med andra ord kommer jag nog inte kunna göra speciellt mycket på nätet medan jag befinner mig här.

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2019 kl. 22:20:38
Tyvärr verkar WiFi fungera uruselt på hotellet här nere. Jag lyckas inte komma över 0,2 Mbit/sek, hur jag än bär mig åt... Så i princip nästan helt oanvändbart. :(

Med andra ord kommer jag nog inte kunna göra speciellt mycket på nätet medan jag befinner mig här.

Har du ikke mobiltelefon som kan brukes som wifi hotspot?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2019 kl. 22:20:38
Tyvärr verkar WiFi fungera uruselt på hotellet här nere. Jag lyckas inte komma över 0,2 Mbit/sek, hur jag än bär mig åt... Så i princip nästan helt oanvändbart. :(

Med andra ord kommer jag nog inte kunna göra speciellt mycket på nätet medan jag befinner mig här.

Man tror nästan inte att sådana problem kan förekomma numera, speciellt inte i Stockholm.

Men jag har bott på flera hotell där internetförbindelsen har varit mer eller mindre oanvändbar beroende på tid på dygnet. Testa på morgonkvisten och se om det gör någon skillnad! På kvällarna när alla sitter och surfar kan det bli trångt "på linan"!

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 augusti 2019 kl. 14:16:35
Man tror nästan inte att sådana problem kan förekomma numera, speciellt inte i Stockholm.

Men jag har bott på flera hotell där internetförbindelsen har varit mer eller mindre oanvändbar beroende på tid på dygnet. Testa på morgonkvisten och se om det gör någon skillnad! På kvällarna när alla sitter och surfar kan det bli trångt "på linan"!

Särskilt trångt med på "styva linan."  ;D
Dock så kan det förekomma på vissa hotell att man får logga in på en egen kod man får men är det samma nätverk blir det ju så.  :o

Daniel Hofverberg

Här verkar tyvärr internetförbindelsen vara usel hela tiden. Eller rättare sagt fungerar det skapligt precis vid receptionen, men på rummet knappt alls; så det verkar vara väldigt begränsad räckvidd...

Citat från: TrondM skrivet 15 augusti 2019 kl. 11:17:28
Har du ikke mobiltelefon som kan brukes som wifi hotspot?
Jo, det har jag, så jag har fått lov att göra det till och från för att kunna göra något alls på nätet. Men det är ju inte optimalt, då det snabbt kan sluka mycket surf, och man har ju oftast ganska begränsad surf i mobilerna...

Daniel Hofverberg

Nu är jag äntligen hemma igen, efter en ganska turbulent flygresa från Arlanda. :)

Skönt att ha tillgång till (någorlunda) snabbt Internet igen, efter den usla Internet-förbindelsen på hotellet...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 augusti 2019 kl. 20:36:06
Nu är jag äntligen hemma igen, efter en ganska turbulent flygresa från Arlanda. :)

Skönt att ha tillgång till (någorlunda) snabbt Internet igen, efter den usla Internet-förbindelsen på hotellet...

Ursäkta att jag frågar, men är det inte lite onödigt att ta flyg till en annan plats i samma land?  ??? (det är miljövänligare att ta t.ex. tåget om man reser i större delen av Europa)

Bara välmenande ord!  :)

Daniel Hofverberg

#14
Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 augusti 2019 kl. 20:44:41
Ursäkta att jag frågar, men är det inte lite onödigt att ta flyg till en annan plats i samma land?  ??? (det är miljövänligare att ta t.ex. tåget om man reser i större delen av Europa)

Bara välmenande ord!  :)
Från Skellefteå har man ärligt talat inte så mycket till val. Skellefteå har ingen tågstation, så ska man ta sig från Skellefteå till Stockholm (en sträcka på strax under 100 mil) så innebär det att åka buss 14 mil till Umeå, därefter förflytta sig från busstationen till tågstationen, därefter tåg till Sundsvall, därefter förflytta sig till ett annat tåg och till sist åka tåg från Sundsvall till Stockholm. Beroende på tid och dag kan det krävas ytterligare byten/stopp. Under förutsättning att det inte blir onödigt långa väntetider vid bytena/stoppen tar resan mellan 9 och 14 timmar per väg (en enda gång per dag är det snabbtåg mellan Sundsvall och Stockholm, medan det övriga tider är vanliga långsamma tåg - därav det stora tidsspannet).

Det här var som sagt tjänsteresa med jobbet, och ärligt talat finns det knappast en enda arbetsgivare i världen som skulle acceptera att dryga två hela arbetsdagar går bort enbart för restiden... Då hade ju konferensen på 3 dagar tagit 5 dagar, så att företaget fått bekosta lön för två dagar som går bort enbart i resor. Det skulle förstås ingen arbetsgivare göra, så länge det finns något som helst alternativ.

Även om det hade varit privat resa, så är kombinationen buss/tåg så krånglig och tidsödande att det i de flesta fall är helt uteslutet. Det tar helt enkelt på tok för lång tid, plus att det är krångligt med byten och förflyttningar mellan busstation och tågstation.

Även om man hade bott i Umeå (som har tågstation), så hade resan ändå tagit mellan 6 och 12 timmar med tåg - en gång per dag går snabbtåg hela vägen; därav den ovanligt "korta" tiden 6 timmar. Men även sex timmar innebär ju merparten av en arbetsdag (för de som jobbar heltid), så det hade knappast varit ett acceptabelt alternativ för de allra flesta arbetsgivare. En stor skillnad från flyg, som går på ganska precis en timme...

Det här är heller på intet sätt unikt för Skellefteå - det finns många små och mellanstora orter i Sverige som inte har tågstation; inte minst i Norrland. Och även där det finns järnväg är den oftast kraftigt eftersatt och långsam, och mellan majoriteten av svenska städer och tider är snabbtåg inget annat än ett önsketänkande. Det är egentligen huvudsakligen mellan storstäder i den södra halvan av landet - framförallt Stockholm, Göteborg och Malmö - som tåg är ett rimligt och bra alternativ, som går tillräckligt snabbt för att på allvar kunna konkurrera med flyget. På övrigt håll, och framförallt vid längre sträckor, är tåg i dagsläget vanligtvis inget realistiskt alternativ. Visst hade det varit att föredra för miljön, men man måste vara realistisk...

Det här kommer säkert förändras med tiden, och tids nog kommer säkerligen tåg bli tillräckligt väl utbyggt och tillräckligt snabbt för att bli bra alternativ. Men järnvägar byggs ju inte på en dag, så det kommer tyvärr säkerligen dröja minst 10 år innan det för resor mellan majoriteten av svenska orter ska bli realistiskt och rimligt med tåg.