Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kommande tävlingar på Dubbningshemsidan (Feedback önskas!)

Startat av Daniel Hofverberg, 12 oktober 2017 kl. 01:55:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2018 kl. 11:21:02
Jag är rädd att jag totalt glömt bort den tävlingen...  :-[ Det har varit så stressigt med allt jag ligger efter med sen jag kom hem från Spanien att jag ärligt talat inte haft en tanke på tävlingarna. Jag tar bort den nu.

Då kan du ju även passa på att ta bort meddelandet om att du är på semester i Spanien! :)

(Personligen brukar jag undvika att publicera on-line att jag är bortrest på semester. Det får vara tills jag kommer hem igen. Det finns folk med oärliga avsikter som bevakar forum på nätet, och när de ser att någon är bortrest tar de det som en "inbjudan" att bryta sig in...)

Daniel Hofverberg

Den texten hade jag totalt förträngt, tack för att du påminde mig. :) Nu är den borta.

Daniel Hofverberg

Det har tagit tid att få ordning på programmeringen, men nu är äntligen nästa tävling klar. :) Den här gången handlar det om Marvels Deadpool 2, som släpptes på DVD och Blu-Ray förra veckan, och precis som de senaste tävlingarna är det även nu ett spel ni ska spela för att vinna - varken mer eller mindre.
http://www.dubbningshemsidan.se/deadpool-tavling.php

Lycka till!

Och innan någon hinner påpeka det: jag inser att kopplingen mellan spelen man ska spela och respektive film blir mer och mer långsökt för varje tävling som kommer... ;) Men det är tyvärr inte så lätt att hitta åt passande spel, som dels finns tillgänglig i HTML5-version (spelbar direkt i webbläsaren) och dels har släppts som open-source...

saintetienne

Hej
I slutet av September skrev du att du skulle försöka rätta någon tävling under kommande vecka.
Har inte sett något om någon tävling ännu (förstår att det är svårt med tävlingar där man ska motivera) så
behöver du hjälp med de tidiga tävlingarna som inte är rättade så kan jag hjälp dig (för det var innan jag hittade denna sidan) så jag är inte själv med och deltar där.
Skicka ett svar här så kan jag maila dig min epost adress som jag också använder när jag varit med och tävlat.

De tävlingar med spelen borde vara lätt att kolla för det är bara att kolla highscore listan och se vem som fått högst poäng.
Ser fram emot nya tävlingar (men gärna efter att de som är orättade är rättade).

Richardo

Är det meningen att tävlingen ska vara kvar eller glömde du bara bort den?

Daniel Hofverberg

Jag har velat avvakta in i det sista, för att se antal tävlingsbidrag under söndagskvällen, men glömde bort att kolla igår.

Nu står det i alla fall klart att det än så länge bara är 3 personer som har skickat in tävlingsbidrag till Flappy Bird-tävlingen. :(

Det innebär att jag är så illa tvungen att förlänga tävlingen. I juridisk mening klassas det nämligen inte som en tävling om alla vinner, så därför måste det tillkomma fler tävlingsbidrag för att jag ska kunna utse vinnare utan att bryta mot lagen...

Richardo

Det som är olyckligt är att engangemanget till spel är avtagit. Undrar vad nästa moment kommer bli?

Hur går det med den uppkommande tävlingen?

Daniel Hofverberg

Det är onekligen väldigt olyckligt och märkligt varför de tidigare tävlingarna med spelupplägg lockat så många deltagare, för att nu plötsligt störtdyka till nästan ingenting... :( Man kan onekligen fråga sig varför - har folk tröttnat på att spela spel eller är det just Flappy Bird som ingen tycker om längre...?

Tyvärr ligger jag efter med allting efter Spanien-resan, men har häromdagen precis hittat åt ett passande spel till nästa tävling. Men i och med den senaste utvecklingen är ju frågan om jag ska fortsätta med spelupplägget och anpassa det spelet för tävlingsbruk, eller om jag bör skrota det och istället hitta på något annat till nästa tävling (exempelvis gå tillbaka till klassiska utslagsfrågor eller dylikt)...?

Richardo

Förmodlingen spel i allmänheten. Flappy Bird är ju ett arkadspel, som de övriga med motsvarig svårighetsgrad. Varför har jag ingen aning.

Kanske gå över till de övriga, med tanke på att spel kräver mer programming i jämförelse?



Varsågod

#324
Flappy bird är inget arkadspel utan ett appspel utvecklat för telefoner.

Jag själv har inget tålamod med den sortens frustration som uppstår när jag spelar det, och tycker inte det är någon vits att skicka in ett resultat i storleksordningen 5 poäng, vilket är ungefär så långt jag orkat stå ut med spelkontrollen i spelet.
(När jag nått ett subjektivt sett hyfsat resultat i tidigare tävlingar, har jag låtit bli att skicka in de flesta av försöken som inte varit putsningar av tidigare noteringar.)

Jag skickade inte heller in något resultat till Pac-Mantävlingen, då en högsta notering på 3-400 000 bara någon dag efter att spelet publicerats avskräckte mig såtillvida att det inte finns någon chans för mig att ens potentiellt komma i närheten utan en betydlig investering av både tid och engagemang. Man får väl som bäst omkring 15-20.000 poäng per runda i Pac-Man, så det skulle ta en god stund även om man spelade "optimalt" för varje enskild bana.

Dubby-Doo

Först och främst tycker jag inte att Flappy Bird har varit lika roligt som de tidigare spelen. Dessutom anser jag personligen att collision-detecioning har kännts lite off, fast det är kanske bara jag. Ofta när jag tyckte jag varit igenom hindret så föll fågeln rakt ner i alla fall. Efter en halvtimmes spelande var mitt bästa resultat 1 poäng.
Dessutom har jag redan filmen. :) Det har dock inte hindrat mig från att delta i tidgare tävlingar som Maze Runner, 3 Billboards memory och andra spel jag tyckt varit roliga.
Den, förhoppningsvis, tillfälliga nergången beror nog mer på själva spelvalet än att folk tröttnat på spel. Även om Flappy Bird var en stor mobil-hit.
Avslutningsvis kan jag säga att för den juridiska sakens skull är jag villig att registrera ett resultat. :)

saintetienne

Kan bara instämma att flappy birds (var svårare och som många sagt det är nog gjort mer för surfplatta än dator).
Jag skicka in på 5 poäng tror jag det var eventuellt 3 minns inte  ... har försökt ett antal gånger till men inte lyckats komma över 3 igen och då skickar jag inte in.

De andra spelen har varit lättare att komma in i. Man har haft mer tid på sig här kommer hinder och man får börja om.
Både Tetris , Memory och Pac-man har varit mer för datorer (så jag tror de som haft bra resultat på flappy-birds har surf-platta).



Daniel Hofverberg

Citat från: Varsågod skrivet 29 oktober 2018 kl. 12:49:17
Jag själv har inget tålamod med den sortens frustration som uppstår när jag spelar det, och tycker inte det är någon vits att skicka in ett resultat i storleksordningen 5 poäng, vilket är ungefär så långt jag orkat stå ut med spelkontrollen i spelet.
(När jag nått ett subjektivt sett hyfsat resultat i tidigare tävlingar, har jag låtit bli att skicka in de flesta av försöken som inte varit putsningar av tidigare noteringar.)
Jag tycker också att spelet var väldigt svårt, och jag lyckas inte heller få mer än runt 5 poäng. Jag har dock inte spelat det ursprungliga mobilspelet, så jag vet inte om det var lättare, svårare eller likvärdigt.

Det lustiga är dock att om inget händer innan veckan är över, så skulle du troligtvis vinna om du skickade in tävlingsresultat på 5 poäng... Trots allt är ju det väsentliga inte vad det bästa resultatet ligger på, utan bara att man hamnar bland de tre bästa (så som det såg ut igår kväll, alltså att få mer poäng än det sämsta inskickade resultatet).

Citat från: Varsågod skrivet 29 oktober 2018 kl. 12:49:17
Jag skickade inte heller in något resultat till Pac-Mantävlingen, då en högsta notering på 3-400 000 bara någon dag efter att spelet publicerats avskräckte mig såtillvida att det inte finns någon chans för mig att ens potentiellt komma i närheten utan en betydlig investering av både tid och engagemang. Man får väl som bäst omkring 15-20.000 poäng per runda i Pac-Man, så det skulle ta en god stund även om man spelade "optimalt" för varje enskild bana.
Det är värt att poängtera att den högsta noteringen som visas för båda tävlingarna är tagen direkt från databasen, utan kontroll om det förekommit fusk eller dylikt - alltså är det inte säkert att tävlingsresultatet som har den högsta noteringen (som visas i spelen) faktiskt kommer att godkännas, efter att jag gjort kontroll om fusk och validitet.

Men jag undrar om det kanske är här skon klämmer, som har bidragit till det låga antalet tävlingsbidrag...? Mitt beslut att vid den aktuella tävlingen och Pac-Man publicera det högsta aktuella resultatet i spelet har kanske fått motsatt effekt än vad jag hade tänkt mig - d.v.s. att poängen har verkat så ouppnåelig att många helt enkelt struntat i att skicka in tävlingsbidrag...

Dubby-Doo

Jag kan förstå att riktigt bra resultat kan vara avskräckande. När det gällde Tetris såg jag det däremot själv som en sporre. Tillexempel, om jag inte sett att någon gjort 32000, skulle jag kanske vara glad och nöjd med 18000. Istället kämpade jag vidare tills jag fick mer än 32000. Fast det är förstås inte alla som har tid, möjlighet och lust att lägga den tid det tar.

Det är svårt att veta vilken variant som är bäst. Oavsett vad du väljer, ser jag fram emot nästa spel. :)

Varsågod

Jag tycker tävlingarna bjuder mer spänning när man inte vet hur resultatet står sig.
Jag slog också 32 000 utan några större problem med lite övning, men om högsta poängen istället varit 132 000 hade jag nog inte fortsatt spela.

Flappy Bird hann man ju inte ens börja spela innan det blev för svårt, då omedgörligheten är inbyggd i spelets mekanik. Då tröttnar man lätt relativt snabbt oavsett hur tålmodig man är.