Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

dubbare som varit med tidagre versioner

Startat av gstone, 1 augusti 2023 kl. 18:35:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag tänkte vi kunde partar om när en röstskådspelare som varit i något tvp en tv serier eller en film även är med och dubbar i en ny version av sama sak fast i en annan roll.

Jag tänker som en cameo.

Som att Hasse Jonsson var med i live action Sonic dubben som en general av något slag.

Termen för detta är en remake cameo.

Ett orginalspråks exmpel är att Rob Paulsen  som spelade Raphael i 80-tales Ninja Turles serien var Donatello i 2012 serien.

Ett annat exmpel är att Mattias Knave var kommisare Gordon i The Batman.

Efter som det är relativet få som är röstskådspelate i sverige kankse det händer oftare här.

 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Nick Atkinson kom på tanke för mig när du nämnde Turtles. Han spelade Michelangelo i serien från 2003, och fick sedan spela Leonardo i filmen från 2007.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

gstone

Citat från: Lillefot skrivet  1 augusti 2023 kl. 19:25:29Nick Atkinson kom på tanke för mig när du nämnde Turtles. Han spelade Michelangelo i serien från 2003, och fick sedan spela Leonardo i filmen från 2007.
Det var kul  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Jan Nygren som i originaldubbningen av Bröderna Daltons Hämnd spelar en av Daltonbröderna medans han senare under hela 90-talet framförallt i säsong 2 av Lucky Luke serien spelade huvudrollen själv.

MOA

Citat från: gstone skrivet  1 augusti 2023 kl. 18:35:31Som att Hasse Jonsson var med i live action Sonic dubben som en general av något slag.
De hörde aldrig jag,könstigt nog

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  1 augusti 2023 kl. 21:08:18En kille på Youtube sa det ;)
Det stämmer nog, han är ju dessutom regissör för den dubbningen.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 augusti 2023 kl. 21:08:42Det stämmer nog, han är ju dessutom regissör för den dubbningen.
Det var mer än vad jag viste ;D

Kan det vara ett slags tack för hans många år som svensk röst till Sonic :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  1 augusti 2023 kl. 21:11:28Det var mer än vad jag viste ;D

Kan det vara ett slags tack för hans många år som svensk röst till Sonic :D
Sammanträffande skulle jag gissa men det blir ju finare om man ser det på ditt sätt.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet  1 augusti 2023 kl. 21:11:28Det var mer än vad jag viste ;D

Kan det vara ett slags tack för hans många år som svensk röst till Sonic :D
Jag tackade Hasse på bästa sättet ;D

Erika

Bert-Åke Varg som gjorde rösten till Asterix i fem av de animerade filmerna, gjorde senare rösten till Miraculix i Asterix & Obelix möter Caesar.

Steffan Rudvall

Räknas Per Sandborgh i DuckTales? Han spelar ju Sigge i gamla DuckTales och Guld-Ivar Flinthjärta i nya.

Han gjorde visserligen även Guld-Ivar Flinthjärta i ett fåtal avsnitt av den gamla tv-serien men han var ju främst Sigge i den.


Erika

Fler exempel:

Louise Raeder gjorde bl. a. rösten till Penny i Kommissarie Gadget (tv-dubben) är med i Gadget, där hon spelar Brenda.

Jan Åström spelade bl. a. Beast i X-Men (omdubben från 2000) kom senare att göra rösten till bl. a. Wolverine i X-Men: Evolution.

Claes Ljungmark gick från att ha gjort rösten till bl. a. Henry Gyrich och Bishop i X-Men (omdubben från 2000) till att få spela Professor X (och ett par till) i X-Men: Evolution.

gstone

Citat från: Erika skrivet  6 augusti 2023 kl. 16:57:19Fler exempel:

Louise Raeder gjorde bl. a. rösten till Penny i Kommissarie Gadget (tv-dubben) är med i Gadget, där hon spelar Brenda.

Jan Åström spelade bl. a. Beast i X-Men (omdubben från 2000) kom senare att göra rösten till bl. a. Wolverine i X-Men: Evolution.

Claes Ljungmark gick från att ha gjort rösten till bl. a. Henry Gyrich och Bishop i X-Men (omdubben från 2000) till att få spela Professor X (och ett par till) i X-Men: Evolution.
Tack så mycket.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.