Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Om sökfunktionen i "Svenska röster och credits"

Startat av Anders, 26 oktober 2020 kl. 07:09:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

När man söker på ett namn i denna avdelning, är det möjligt att bara inkludera dubbningsroller (och inte producent, översättare etc.) till det namnet? Jag får nämligen fler resultat än önskat när jag söker på Lasse Svensson, som varit producent bakom hundratals serier. Jag önskar dock bara resultat där han varit medverkande röst.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

I dagsläget går tyvärr inte det, då sökfunktionen i Svenska röster och credits bara söker på ren fritext i hela dokument - sökfunktionen kan alltså inte veta i vilket sammanhang som ett namn förekommer, utan söker på all text på sidan oberoende av kontext. :(

Jag har länge haft planer på att utöka och förbättra Svenska röster och credits för att få en ordentlig sökfunktion och mer intelligens - kort sagt få avdelningen att fungera mer som IMDb och kunna söka mer ordentligt; och kanske även kunna klicka på namn i creditlistor på samma sätt som man kan på IMDb.

Utifrån hur avdelningen är upplagd tekniskt, då varje creditlista lagras som separata rena textfiler (.TXT-filer) på servern, är det dock inte så enkelt och kommer därför inte gå på nolltid att ordna. Men bara jag hittar en hållbar lösning på detta, som inte tar alltför lång tid att implementera eller som ställer till det på andra sätt, så är det fortfarande min ambition att genomföra. :)