Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diagnoser

Startat av gstone, 6 september 2018 kl. 00:17:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 29 juli 2019 kl. 18:17:24
Du startade ju ett ämne om Autism förra året

SKA VI ÅTER GÅ TILL ÄMNET !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

E

Citat från: gstone skrivet 18 mars 2020 kl. 15:40:16
SKA VI ÅTER GÅ TILL ÄMNET !
Du citerade fel svar eller hur

gstone

Jag gillar att ha Autism. Det är del av vem JAG ÄR  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA


Adam Larsson

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 22 september 2020 kl. 21:27:17
Det sägs att jag har högfungerande Autism men vet inte längre om det stämmer på mig.
När gjordes den bedömningen?

Adam Larsson

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 22 september 2020 kl. 21:29:23
Minns inte men det var väldigt många år sen.
Var det när du var barn? För i såna fall kan det mycket väl bara fel

Adam Larsson


MOA

Citat från: Adam Larsson skrivet 22 september 2020 kl. 21:33:50
Ja då var det antagligen inte autism
När jag var barn bedömde dom att jag hade Autism men de blev Asperger när jag blev äldre

Adam Larsson

Citat från: MOA skrivet 22 september 2020 kl. 21:40:58
När jag var barn bedömde dom att jag hade Autism men de blev Asperger när jag blev äldre
Du vet att du fortfarande är ett barn och inte är så gammal

MOA

Citat från: Adam Larsson skrivet 22 september 2020 kl. 21:42:03
Du vet att du fortfarande är ett barn och inte är så gammal
Vadå?Dom kom på Autismen när jag bara va 5 år men vi kom på Asperger när jag va 12

Soscla

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 22 september 2020 kl. 21:27:17
Det sägs att jag har högfungerande Autism men vet inte längre om det stämmer på mig.

Du kan ju testa igen? Eller jag vet inte hur såna där utredningar går till, man kanske inte bara valsar in nånstans och beställer utredningar till höger och vänster...
It's so fluffy I'm gonna die!

Goliat

Citat från: Soscla skrivet 22 september 2020 kl. 23:22:56
Du kan ju testa igen? Eller jag vet inte hur såna där utredningar går till, man kanske inte bara valsar in nånstans och beställer utredningar till höger och vänster...

Diagnoser kan förändras med tiden och det kan vända totalt. Man gör utredning men så länge man själv vet vad man har för begränsningar och att man klarar sig i vardagen och vardagliga livet så brukar det inte vara större problem. Däremot ska man känna sig trygg i sin diagnos och få den hjälp man behöver om man behöver den. Sedan spelar det inte så stor roll så länge det funkar, iaf vad min tanke är i ämnet.

Jag har dock inte autism eller liknande utan lider av något helt annat som är psykiskt, men det har kommit på grund av mångårig trauma och något som egentligen alla kan få/lida av någon gång i livet eller hela livet ut (som tyvärr är i min situation) Så kan bara svara på hur diagnoser kan förändras, för jag har gått från två olika diagnoser beroende på vem som hållit i utredning m.m.

MOA

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 25 september 2020 kl. 07:18:05
Diagnoser kan förändras med tiden och det kan vända totalt. Man gör utredning men så länge man själv vet vad man har för begränsningar och att man klarar sig i vardagen och vardagliga livet så brukar det inte vara större problem. Däremot ska man känna sig trygg i sin diagnos och få den hjälp man behöver om man behöver den. Sedan spelar det inte så stor roll så länge det funkar, iaf vad min tanke är i ämnet.

Jag har dock inte autism eller liknande utan lider av något helt annat som är psykiskt, men det har kommit på grund av mångårig trauma och något som egentligen alla kan få/lida av någon gång i livet eller hela livet ut (som tyvärr är i min situation) Så kan bara svara på hur diagnoser kan förändras, för jag har gått från två olika diagnoser beroende på vem som hållit i utredning m.m.
E de PTSD?

Grimner

Jag är diagnostiserad med Aspergers Syndrom och Högfungerande Autism (som då ansågs vara separata diagnoser) samt ADHD och Tourettes Syndrom.
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Goliat

Citat från: MOA skrivet 25 september 2020 kl. 23:42:25
E de PTSD?

En form av PTSD ja, C-PTSD till och med. Men det går att leva med som tur är. Bara jobbigt i perioder. Därför har faktiskt ljud o film blivit en räddning att avleda och fokusera på. :)