Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skönheten & Odjuret

Startat av TonyTonka, 30 augusti 2013 kl. 20:53:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag såg Skönheten och Odjuret alldeles nyss, och jag tänkte på en sak, är Odjurets röst elektriskt bearbetad för att få den att låta så mörk, eller lyckas Tommy Körberg få till den rösten helt själv? Jag undrar också om han spelar Odjuret även som prins.

Jag undrar också om någon känner till rösterna till de tre bimbetterna (tjejerna som är kära i Gaston), jag tror att en av deras röster kan tillhöra Irene Lindh, men jag är mycket osäker.

För övrigt måste jag säga att filmen har en helt otroligt bra dubbning, Anders Nyström som Maurice kanske inte låter helt lik orginalrösten, men Anders Nyström är ändå en fullträff i rollen, mycket bättre än orginalet till och med, och Claes Malmberg är också grymt bra som LeFoue

Och inte minst Sofia Källgren som Belle!
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JRL

Håller med, tycker att det är en otroligt bra dubbning. Doreen Denning slutade verkligen med flaggan i topp.

Vad gäller odjurets röst tror jag att man har spelat in den med något ökad hastighet på bandspelaren, så att det går lite för långsamt när man spelar upp bandet i normal hastighet. På det viset får man rösten lite mörkare. (På den tiden gjordes alla inspelningar analogt på rullband. Så gör man inte längre när man dubbar, men komiskt nog spelar de fortfarande in på rullband när de spelar in originalrösterna.)

Är ganska säker på att det även är Tommy som gör rösten till prinsen. Han har ju faktiskt ganska ljus röst egentligen.

moviefan

Sofia Källgren, är mycket passande som Belle. Likaså Odette i Svanprinsessan. Belles Magiska Värld, är också hyffsat bra. Men långfilmen är bäst, såklart.  Tycker hela dubbningen, är mycket lyckad.

Erik Friman

Här klippet på när de dubbade Skönheten och odjuret och med Doreen Denning i regi.

https://www.youtube.com/watch?v=WHA8WXgR5cw

Disneyfantasten

Citat från: Erik Friman skrivet 20 april 2021 kl. 12:58:23
Här klippet på när de dubbade Skönheten och odjuret och med Doreen Denning i regi.

https://www.youtube.com/watch?v=WHA8WXgR5cw

Du, vet du händelsevis vilka som är körsångare och övriga röster i filmen?

moviefan


https://www.youtube.com/watch?v=utr1CXUEZs0

Svenska musik videon till duett sången är nästan likadan som den engelska. Är de inspelade på samma ställe ?

Steffan Rudvall

Citat från: moviefan skrivet 28 augusti 2021 kl. 16:37:20

https://www.youtube.com/watch?v=utr1CXUEZs0

Svenska musik videon till duett sången är nästan likadan som den engelska. Är de inspelade på samma ställe ?
Jag har för mig att alla länders pop versioner är inspelade i samma studio.

gstone

Vill någon veta vem som spelade spisen och bagaren ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 28 augusti 2021 kl. 18:29:53
Vill någon veta vem som spelade spisen och bagaren ?
Ingen bryr sig om dina historier...

MOA

Citat från: gstone skrivet 28 augusti 2021 kl. 18:29:53
Vill någon veta vem som spelade spisen och bagaren ?
De har vi redan ett ämne om

gstone

Jag såg Skönheten och Odjuret på scen.

Där spellade  Sofie Gunnarsson  Belle  och  Fred Johanson  Odjuret.

John Martin Bengtsson var Gaston.

Det var en väldigt bra föreställning :)

Marianne Mörck  var också berättarrösten i början.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 26 mars 2023 kl. 20:19:01Jag såg Skönheten och Odjuret på scen.

Där spellade  Sofie Gunnarsson  Belle  och  Fred Johanson  Odjuret.

John Martin Bengtsson var Gaston.

Det var en väldigt bra föreställning :)

Marianne Mörck  var också berättarrösten i början.
På vilken teater var det!?^^

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 27 mars 2023 kl. 22:07:40På vilken teater var det!?^^
Malmö Opera är min spontana tanke men det var väl något år sedan... skådespelarna han nämner stämmer dock in.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 mars 2023 kl. 22:15:17Malmö Opera är min spontana tanke men det var väl något år sedan... skådespelarna han nämner stämmer dock in.
Trodde han bor i Stockholm och att dem visade den där nu. :o

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.