Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Bio till Dvd etc.

Startat av Elios, 16 december 2018 kl. 10:41:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 17 december 2018 kl. 13:46:15
Är det även med i Usa och andra länder som dem släpper liknande med julfilmer på samma veva? Hur ser det t.ex. ut i Norge eller Danmark och övriga skandinavien när det gäller sådant här släpp?  ::) ??? :P :-[ :-X
Jag kan inte påstå att jag undersökt saken alltför ingående, men såvitt jag vet brukar releaser nuförtiden samordnas mellan Sverige, Norge, Danmark och Finland; så att de flesta DVD/Blu-Ray-utgåvor släpps ungefär samtidigt i hela Skandinavien. Det kan säkert variera 1 - 2 veckor mellan olika länder, men vanligtvis inga stora avvikelser.

Det är nog huvudsakligen när det gäller DVD/BD-releaser av mindre distributörer som inte finns representerade i hela Skandinavien som det kan skilja sig åt. Exempelvis Lucky Dogs och Njutafilms/Studio S finns bara i Sverige, så att det är andra distributörer som har hand om resten av Skandinavien, så då lär det vara mer individuellt när DVD-releaser sker.

Citat från: moviefan skrivet 17 december 2018 kl. 19:31:13
Kommer Nötknäpparen och de fyra världarna släppas på dvd/bluray  i början av nästa år, eller till nästa jul ?  Den är ju också julfilm, likaså Olofs frostiga äventyr.
Det är en bra fråga hur Disney kommer att göra med Nötknäpparen och de fyra världarna, och som jag ser det är den ett gränsfall - den handlar ju om julen, men är inte så specifikt ute efter julstämning, utan är relativt allmängiltig. Det känns ungefär som 50/50 i det fallet, men personligen skulle jag gissa att den kommer att släppas på DVD och Blu-Ray runt februari, i och med att den ju inte är en traditionell julfilm utan mer fokuserar på äventyr. Men det är förstås fullt tänkbart att Disney väljer att vänta tills nästa jul; vi kan nog bara vänta och se...

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2018 kl. 20:48:14
Det är en bra fråga hur Disney kommer att göra med Nötknäpparen och de fyra världarna, och som jag ser det är den ett gränsfall - den handlar ju om julen, men är inte så specifikt ute efter julstämning, utan är relativt allmängiltig. Det känns ungefär som 50/50 i det fallet, men personligen skulle jag gissa att den kommer att släppas på DVD och Blu-Ray runt februari, i och med att den ju inte är en traditionell julfilm utan mer fokuserar på äventyr. Men det är förstås fullt tänkbart att Disney väljer att vänta tills nästa jul; vi kan nog bara vänta och se...

Platekompaniet.no oppgir 18. mars som releasedato for denne filmen.

Elios

Det ska bli intressant hur det blir med Grinchen.  ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 17 december 2018 kl. 23:31:16
Platekompaniet.no oppgir 18. mars som releasedato for denne filmen.
Trevligt, då var min gissning inte så tokig. Eftersom det är Disney som distribuerar, så borde den släppas ungefär samtidigt även i Sverige.

Citat från: Elios skrivet 18 december 2018 kl. 01:17:23
Det ska bli intressant hur det blir med Grinchen.  ;D
Grinchen är nog större risk att det kommer dröja till nästa jul (eller åtminstone höst), i och med att den ju ännu tydligare handlar just om julfirande.

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2018 kl. 01:28:00
Trevligt, då var min gissning inte så tokig. Eftersom det är Disney som distribuerar, så borde den släppas ungefär samtidigt även i Sverige.
Grinchen är nog större risk att det kommer dröja till nästa jul (eller åtminstone höst), i och med att den ju ännu tydligare handlar just om julfirande.

Polarexpressen och Skönheten och Odjuret - Den förtrollade julen, går att hitta på dvd, året runt. Det är väl detsamma som med Tomten är far till alla barnen. Eftersom att dessa titlar finns på Discshop, Ginza mfl ?

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 18 december 2018 kl. 06:25:51
Polarexpressen och Skönheten och Odjuret - Den förtrollade julen, går att hitta på dvd, året runt. Det är väl detsamma som med Tomten är far till alla barnen. Eftersom att dessa titlar finns på Discshop, Ginza mfl ?
Självklart går de att köpa året om, men det säger ju ingenting om när de faktiskt släpptes...

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2018 kl. 08:37:19
Självklart går de att köpa året om, men det säger ju ingenting om när de faktiskt släpptes...

Hade inte Polarexpressen bio premiär runt jul ? Har ett svagt minne av att jag såg den, på bio innan jul.

Elios

Denna Grinchen som går nu är det en total Reebot och har ingenting med den riktiga? Sen undrar jag hur var det när det gällde den riktiga alltså visades den på julen år 2001 eller när den nu kom och släpptes inte på video och dvd året efter?

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 21 december 2018 kl. 00:44:15
Denna Grinchen som går nu är det en total Reebot och har ingenting med den riktiga? Sen undrar jag hur var det när det gällde den riktiga alltså visades den på julen år 2001 eller när den nu kom och släpptes inte på video och dvd året efter?
Riktiga och riktiga... Både den datoranimerade Grinchen och spelfilmen Grinchen - Julen är stulen bygger på Dr. Seuss klassiska barnbok How the Grinch Stole Christmas, och har således samma grundstory. Men fler kopplingar än så finns egentligen inte, och man kan nog inte klassa det som en nyfilmatisering då den nya filmen alltså inte bygger direkt på den gamla filmen utan snarare på samma litterära förlaga.

Grinchen - Julen är stulen hade biopremiär 2000-12-01, och släpptes på DVD (och troligen även VHS) 2001-11-21 - med andra ord knappt ett år senare.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 december 2018 kl. 02:18:00
Riktiga och riktiga... Både den datoranimerade Grinchen och spelfilmen Grinchen - Julen är stulen bygger på Dr. Seuss klassiska barnbok How the Grinch Stole Christmas, och har således samma grundstory. Men fler kopplingar än så finns egentligen inte, och man kan nog inte klassa det som en nyfilmatisering då den nya filmen alltså inte bygger direkt på den gamla filmen utan snarare på samma litterära förlaga.

Grinchen - Julen är stulen hade biopremiär 2000-12-01, och släpptes på DVD (och troligen även VHS) 2001-11-21 - med andra ord knappt ett år senare.

Jag menade riktiga med riktiga människor.
Otäcknad alltså.

Elios

En annan grej som jag kom på nu är julkomedier från förra året och det är Daddys Home 2, Bad Moms 2 och lite till viss del Pitch Perfect 3. Den sista var ju inte direkt en julfilm har bara det till en början också lite som Solsidan Filmen men dem andra två är ju komedier som handlar om att dem ska fira jul och ser att Daddys Home 2 hade biopremiär den 24 November  och kom 2017 på Dvd den 9 april 2018 medans hade premiär Bad Moms 2 hade premiär den 3 november 2017 och släpptes på Dvd 9 april 2018.
Hur kommer det säg att dem inte släpptes på Dvd nu iår. Till viss del hade ju med Pitch Perfect jultema på affischen som hade taglinen Merry Pitchmas. https://www.imdb.com/title/tt4765284/mediaviewer/rm3993394432 och den hade biopremiär den 3 januari 2018 och kom på Dvd den 4 juni 2018.  ???

Elios

Fast vissa filmer som ibland bara har julen lite grann på sina filmer och som är på bio ett tag det väntar dem inte med ett år från nästa jul då?

Daniel Hofverberg

Nej, precis. De lär göra en avvägning från fall till fall, utifrån hur julinriktade filmerna är och hur lämpligt/olämpligt det skulle kännas att se filmen under våren/sommaren/hösten.

Citat från: Elios skrivet 22 december 2018 kl. 02:15:37
En annan grej som jag kom på nu är julkomedier från förra året och det är Daddys Home 2, Bad Moms 2 och lite till viss del Pitch Perfect 3. Den sista var ju inte direkt en julfilm har bara det till en början också lite som Solsidan Filmen men dem andra två är ju komedier som handlar om att dem ska fira jul och ser att Daddys Home 2 hade biopremiär den 24 November  och kom 2017 på Dvd den 9 april 2018 medans hade premiär Bad Moms 2 hade premiär den 3 november 2017 och släpptes på Dvd 9 april 2018.
Hur kommer det säg att dem inte släpptes på Dvd nu iår. Till viss del hade ju med Pitch Perfect jultema på affischen som hade taglinen Merry Pitchmas. https://www.imdb.com/title/tt4765284/mediaviewer/rm3993394432 och den hade biopremiär den 3 januari 2018 och kom på Dvd den 4 juni 2018.  ???
Jag kan inte påstå att någon av de fyra filmerna är direkta julfilmer, på så sätt att de inte huvudsakligen kretsar kring julfirande.

Jag såg Daddy's Home 2 för några månader sedan, och jag reagerade över ett par scener som är uppenbart julinriktade och som kändes lite märkliga/olustiga att se under sensommaren; men resten av filmen handlar ju inte huvudsakligen om julstämning utan om relationer. När det bara rör sig om enstaka scener finns det ju ingen anledning att vänta med DVD/Blu-Ray-release för att sammanfalla med jul.

TonyTonka

Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker det känns fel att se julfilmer på sommaren, men har märkligt nog inget problem med att se sommarfilmer på vintern, apropå lämplighet att se filmen vid en viss årstid. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2018 kl. 22:20:00
Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker det känns fel att se julfilmer på sommaren, men har märkligt nog inget problem med att se sommarfilmer på vintern, apropå lämplighet att se filmen vid en viss årstid. ^^
Det är inte bara du...