Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Idol

Startat av E, 10 september 2018 kl. 15:47:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Vilken Idol-deltagare gillar ni mest

Jag gillar dessa:

Chris Kläfford
Martin Almgren
Markus Fagervall
Agnes Carlsson
Lisa Ajax
Nathalie Brydolf
Rebecka Karlsson

Det finns fler jag gillar men jag skrev bara några stycken

Adam

Jag gillar Erik Grönwall, Jay Smith, Martin Almgren och Chris Kläfford.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

E

Vem hejar ni på i årets Idol. Själv hejar jag på William Segerdahl och Nathalie. Dom andra är bra också men jag hejar mest på dom 2

Daniel Hofverberg

Av årets Idol-deltagare är mina favoriter Tua och Nathalie. Men Kadiatou är också väldigt bra, och Sebastian har som regel också varit bra.

Jag var också väldigt förtjust i Ida, men av någon outgrundlig anledning åkte hon ju ut redan under kvalveckan...

E

Jag fattar inte hur Nathalie kunde åka ut :'( >:( Hon var bäst

Daniel Hofverberg

Jag förstår inte heller hur Nathalie kunde åka ut. Visserligen tyckte jag nog att Sebastian var strået vassare i fredagens program, men Nathalie var ju långt ifrån sämst och gjorde en stabil och bra insats.

Det är för mig helt obegripligt hur hon kunde åka ut... :(

Jag var faktiskt mer orolig för att Kadiatou (som jag också är mycket förtjust i) skulle åka ut i fredags, då jag tyckte hon var något svagare än vanligt och dessutom inte hade vare sig en optimal låt eller optimal duettpartner, men jag hade inte en tanke på att Nathalie skulle åka ut som var bättre än både Kadiatou och flera andra i veckans program.

Hade det funnits någon rättvisa hade det helt klart varit William Strid som åkte ut i fredags, som var överlägset sämst i veckans program - han brukar vara bättre än så här, men har varit ovanligt svag de senaste två veckorna (och med all rätt hängt löst).

Dock bör jag tillägga att jag inte är helt förtjust i duetter som tema, då det lätt har en förkärlek att slå fel.

E

#6
Om jag ska vara ärlig så var jag inte särskilt förtjust i Sebastian. Nathalie var däremot begåvad och hon kunde ju sjunga alla musikgenrer :) Det känns som att dom som tittar på Idol är småflickor som röstar på dom som är snyggast. Senast en tjej vann Idol var 2014 och det är också senaste året som en tjej vann Melodifestivalen. Jag hoppas att en tjej vinner nästa Idol och även nästa Mello men det kommer säkert vara killar som vinner om och om igen >:( Är det nån här som vet varför tjejerna numera för mindre makt i nästan alla tv-tävlingar

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 mars 2019 kl. 11:14:58
Om jag ska vara ärlig så var jag inte särskilt förtjust i Sebastian. Nathallie var däremot begåvad och hon kunde ju sjunga alla musikgenrer :) Det känns som att dom som tittar på Idol är småflickor som röstar på dom som är snyggast. Senast en tjej vann Idol var 2014 och det är dessutom senaste året som en tjej vann Melodifestivalen. Jag hoppas att en tjej vinner nästa Idol och även nästa Mello men det kommer säkert vara killar som vinner om och om igen >:( Är det nån här som vet varför tjejerna numera för mindre makt i nästan alla tv-tävlingar

Håller med. Har varit så på senare år. Det har även varit så i Let's Dance. Men även i typ Mästarnas Mästare. Fast där är det ju typ den som är smidigast och starkast i just dem tävlingarna där dem ju spelar inviduellt. I dem andra är det ju vi individer som ringer och röstar eller så ja en jury förstås som nästan alltid är katastrofal förutom kanske de senaste åren tycker jag faktiskt när vi skickat någon till Esc så har Sverige alltid slutat på en bra plats de senaste 8 åren. Varav det nog behövdes då vi de 4 åren innan alltid slutade bland dem 5-7 sista. Den lägsta platsen är med Robin Stjernberg på plats 13 just år 2013 i Malmö. Men då har ju bara en kvinnlig artist vunnit två gånger. Medan i Idol har en kvinnlig artist vunnit en gång sedan Idol kom tillbaka 2013. I Let's Dance så har två kvinnor bara vunnit de senaste nio åren (varav en tycker jag är fusk för Marie Serneholt SKULLE ha vunnit 2015) så ja man kan ju iallafall undra vad de svenska folket håller på med egentligen. Juryn har ingen större makt i både Let's Dance och Idol och där får man ALLTID se dem, medan i Melodifestivalen får vi inte alls se dem och ändå så får dem mer makt. Nu fattar jag ju att där är det så många så därför tar man ju inte in alla men dem får ju tänka över saken lite med köns rollerna kanske!?

Men för några år sedan tyckte jag det var tvärtom då de vann en kvinnlig artist Melodifestivalen 3 år i rad. Och bara det tyckte jag var mycket nog. Undrar hur alla kvinnor tänker så som samhällena ser ut idag??  :-\
Det ända vi kan hoppas på är att det vinner någon kvinna nästa år eller så.  ???

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 mars 2019 kl. 11:14:58
Om jag ska vara ärlig så var jag inte särskilt förtjust i Sebastian. Nathallie var däremot begåvad och hon kunde ju sjunga alla musikgenrer :) Det känns som att dom som tittar på Idol är småflickor som röstar på dom som är snyggast. Senast en tjej vann Idol var 2014 och det är dessutom senaste året som en tjej vann Melodifestivalen. Jag hoppas att en tjej vinner nästa Idol och även nästa Mello men det kommer säkert vara killar som vinner om och om igen >:( Är det nån här som vet varför tjejerna numera för mindre makt i nästan alla tv-tävlingar

Vilken Sebastian är det du pratar om?

E

#9
Citat från: Elios skrivet 31 mars 2019 kl. 17:50:27
Medan i Idol har en kvinnlig artist vunnit en gång sedan Idol kom tillbaka 2013.
Det är faktiskt 10 killar som har vunnit och bara 4 tjejer har vunnit :(

Elios

Jag tycker som så att det borde ha vunnit en tjej förra året. Nej folket bör tänka till faktiskt. Jag vet inte mycket om den här Nathalie Brynolf men av det jag sätt med henne tycker jag faktiskt att hon verkar väldigt bra.  ;D Så hon kommer nog med ha potential att bli stor ska du få se.  ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 mars 2019 kl. 18:48:33
Det är faktiskt 10 killar som har vunnit och bara 4 tjejer har vunnit. Önskar nån visste varför dom inte får så många röster :(
Det är onekligen väldigt olyckligt att det ska bli en sådan snedfördelning. :(

Men traditionellt sett så brukar manliga tittare vara mer angelägna att rösta på kvinnliga deltagare och vice versa, och när nu både Idol och Melodifestivalen har fler kvinnliga tittare så blir det tyvärr lätt så...

Jag vet inte varför, men historiskt sett har det tyvärr varit så att kvinnor måste vara bättre än män för att gemene man ska se dem som lika bra; och att döma av resultatet i Idol på sistone verkar det ju tyvärr som att sådana gamla stereotyper och fördomar fortfarande lever kvar...

Citat från: Elios skrivet 31 mars 2019 kl. 17:50:27
Men även i typ Mästarnas Mästare. Fast där är det ju typ den som är smidigast och starkast i just dem tävlingarna där dem ju spelar inviduellt.
I Superstars 2019 på Kanal 5 (som ju inte är helt olikt Mästarnas mästare) blev det däremot i år glädjande nog en kvinna som vann; närmare bestämt den forna simhopparen Anna Lindberg - såvitt jag kommer ihåg är det första gången någonsin som en kvinna vunnit Superstars; eller åtminstone sedan TV3 (och senare Kanal 5) tog över programkonceptet i slutet av 1990-talet (Superstars sändes första gången på SVT på 1970-talet, och hur det var på den tiden har jag ingen aning om...).

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 mars 2019 kl. 21:23:06
Det är onekligen väldigt olyckligt att det ska bli en sådan snedfördelning. :(

Men traditionellt sett så brukar manliga tittare vara mer angelägna att rösta på kvinnliga deltagare och vice versa, och när nu både Idol och Melodifestivalen har fler kvinnliga tittare så blir det tyvärr lätt så...

Jag vet inte varför, men historiskt sett har det tyvärr varit så att kvinnor måste vara bättre än män för att gemene man ska se dem som lika bra; och att döma av resultatet i Idol på sistone verkar det ju tyvärr som att sådana gamla stereotyper och fördomar fortfarande lever kvar...
I Superstars 2019 på Kanal 5 (som ju inte är helt olikt Mästarnas mästare) blev det däremot i år glädjande nog en kvinna som vann; närmare bestämt den forna simhopparen Anna Lindberg - såvitt jag kommer ihåg är det första gången någonsin som en kvinna vunnit Superstars; eller åtminstone sedan TV3 (och senare Kanal 5) tog över programkonceptet i slutet av 1990-talet (Superstars sändes första gången på SVT på 1970-talet, och hur det var på den tiden har jag ingen aning om...).

Hade jag ingen aning om men det är ju trevligt så men vad gäller idrott och så är det väl inte en chans att en kvinna ska kunna hoppa över de längder eller höjder en man kan??

Daniel Hofverberg

#13
Citat från: Elios skrivet 31 mars 2019 kl. 23:57:23
Hade jag ingen aning om men det är ju trevligt så men vad gäller idrott och så är det väl inte en chans att en kvinna ska kunna hoppa över de längder eller höjder en man kan??
Förmodligen sant, men de allra flesta grenar i Superstars (och förmodligen i Mästarnas mästare också, även fast jag inte sett den) är inte av sådan karaktär att det handlar om att hoppa vissa längder eller höjder. I och för sig vill jag minnas att det minst ett år har varit med höjdhopp som gren, men det var flera år sedan och förmodligen på TV3:s tid (innan Kanal 5 tog över programmet) - och rör det sig bara om enstaka grenar lär det ju inte göra någon avgörande skillnad, då poängen för en enskild gren är ganska försumbar i det stora hela. Huvudsakligen handlar det mer om kondition, uthållighet, pricksäkerhet och dylikt, och således grenar som kvinnor åtminstone teoretiskt sett bör klara lika bra som män.

I de fåtal fall genom åren som det i Superstars förekommit grenar såsom exempelvis tyngdlyftning eller bänkpress (eller annat som är beroende av ren styrka), så har vikten anpassats för varje deltagare till en procentuell andel av ens egen kroppsvikt (eller liknande system), så att ingen ska få en tydlig fördel där.

Intressant att notera är att till finalen i årets Superstars var det en man och tre kvinnor; och en sådan fördelning har heller (mig veterligen) aldrig förekommit tidigare.

E

I Eurovision däremot brukar det dock vara lite blandat, för dom senaste åren har en tjej vunnit varannat år

2015: kille
2016: tjej
2017: kille
2018: tjej