Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

gästboken på hemsidan?

Startat av clash, 12 oktober 2005 kl. 08:34:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clash

Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Det visste jag faktiskt inte om. Mycket märkligt, ser ut som att någon fil måste ha försvunnit...

Jag ska kolla det när jag kommer hem från jobbet, och försöka få allt att funka igen ikväll. Tack för att du sa till.  :)

clash

va så lite, tänkte att du hade tagit bort den med fliit...
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Nej, tar jag bort något avsiktligt så skriver jag alltid ut meddelande om det (som exempelvis vid spamproblemen förra veckan, då jag stängde ner enkäten och kompletteringsformulären på Skådespelarindex)...

Daniel Hofverberg

Okej, nu funkar gästboken igen.  :)

Jag är fortfarande inte riktigt säker på vad som hände. Av någon anledning, så hade ett antal CGI-skript försvunnit från servern - förutom gästboken, så gällde det bland annat formulärhanteringen till användarenkäten, m.fl. Antingen har servern blivit hackad, eller också har någon övernitisk tekniker på webbhotellet tagit bort skript de ansett orsakat spam (utan att upplysa om det), och råkat ta med något skript för mycket... Eftersom det verkar rätt poänglöst att hacka en sida och sen bara ta bort ett par skript, så skulle jag personligen gissa på den sistnämnda kategorin.

Utifall att det fanns säkerhetshål i den befintliga, så har jag i alla fall uppgraderat till en ny version av gästboksskriptet nu också. Där har det bland annat kommit till stöd för smilies när användare skriver i gästboken, vilket jag tror att folk kommer att uppskatta. Överdriv bara inte användandet av funktionen...!

På grund av större och större problem med spam på sistone, har jag dock tills vidare valt att stänga av möjligheten för användare att lägga till länkar till sina egna hemsidor. Jag är ledsen för det, men det har blivit nödvändigt i och med all spam som inträffat på sistone - trots allt vill knappast någon läsa 10000 inlägg med reklam i gästboken... De flesta som postar spam gör det för att få reklam för sina egna hemsidor (och högre page ranks i sökmotorerna), så därför bör borttagningen av adresser avsevärt minska spam-problemet.

En annan förändring är att e-post-adresser till de användare som valt att ta med sina adresser när de skriver inlägg, numera kommer att döljas med (at) istället för @ och (dot) istället för . - detta för att minimera risken att robotar kan plocka upp era adresser och använda dessa för att skicka spam.

Erika

Just nu verkar någon/några ha väldigt roligt i gästboken.  ::)

PAAATE

Hahaha, inte för att jag är en av de som skriver, men nog fan har jag väldigt roligt när jag läser det, i alla fall! XD
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Jo, jag har inte kunnat undgå att lägga märke till de här inläggen, som nog närmast måste klassas som spam...  ::)

Jag har kollat IP-adresserna, och de flesta inlägg har postats från olika IP-adresser, så vi kan nog gissa på att det handlar om olika personer. Alla inlägg utom tre har jag kunnat spåra till kunder hos Comhem. De återstående tre kommer från Bredbandsbolaget (1 inlägg) och Telia (2 inlägg). Åtminstone Comhem och Bredbandsbolaget handlar ju om bredband, och de brukar ju inte få nya IP-adresser vid varje uppkoppling - så det verkar komma från olika hushåll. Kan vi gissa på några olika grannar som bestämt sig för att ha kul i gästboken...?

Jag har tagit bort ett antal av inläggen i alla fall. De inlägg som kan tänkas vara allvarligt menade har jag behållit tills vidare.

Elios

Såg att det hade diskuterats lite här om att den kanske ska plockas bort här. För vill man ju fråga något eller skriva något kunde man lika gärna bra göra det här. Men tänker är det inte bara bra om den finns för allmänheten och bara har en naturlig fråga och inte ska behöva starta ett ämne om en liten sak bara!?^^