Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: MOA skrivet 14 augusti 2022 kl. 22:20:15Irene Lindh lever nog fortfarande men ingen kan ersätta Gunnar Ernblad.Han var en sann legend från sin tid
Oh ja, Irene är i livet och fortfarande aktiv. Kanske inte lika mycket som förut, men absolut inte pensionerad från yrket. Jag menade mer att ersätta deras röstinsatser.

Och ja, Gunnar var praktiskt taget i sin egen klass bland skådespelare i Sverige. Han går inte att ersätta och ska aldrig glömmas, oavsett det faktum att han inte längre finns bland oss. Men nog om det, annars lär tråden spåra ur igen.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 14 augusti 2022 kl. 20:14:05Vi får också se den riktiga dubbningen av Hacke Hackspett,har sett den tidigare med den där dåliga rösten.Undrar vem de e
Såvitt jag vet finns det tre dubbningar av Hacke Hackspett. Det här är alltså dubben som Media Dubb gjorde för The Woody Woodpecker Show på TV3 i slutet av 1980-talet, med Irene Lindh som Hacke. Sen finns det en (sämre) VHS-dubb av okänd studio, och nu senast gjorde Eurotroll en dubbning för DVD-utgåvor med Niclas Wahlgren som Hacke.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 augusti 2022 kl. 22:03:51Den ska finnas i 4:3 men om det är original eller om filmen är gjord i Open matte vet jag inte.

https://m.imdb.com/title/tt0065106/technical?ref_=tt_spec_sm
Utifrån tidsperioden misstänker jag att filmen är gjord i Open Matte, men några belägg för det har jag inte - jag har heller inte 4:3-versionen i färskt minne, så jag har något att jämföra med här och nu.
(Och då jag håller på att packa för att resa på konferens imorgon bitti hinner jag inte kolla upp saken närmare)

Citat från: Lillefot skrivet 14 augusti 2022 kl. 21:40:09Angående dubbningen så var den bra, även om Jacob Hård och Bernt Lundqvist aldrig kommer ersätta Mats Qvistström och Kenneth Milldoff som Tintin och Haddock, för mig. Men överlag sett, utan att ha sett filmen på engelska eller franska så är den absolut godkänd.
Men Mats Qviström och Kenneth Milldoff har ju heller aldrig medverkat i Tintin - Solens tempel, utan i omdubben (som användes på både VHS och DVD) var det Bo Bergstrand som spelade Tintin och Acke Düberg som spelade Haddock. Och jag tycker att originaldubben är klart bättre än omdubben, även om antalet skådespelare är i minsta laget.

Sen hade jag föredragit Tomas Bolme som Tintin, som ju gjorde rollen i Belvision-serien för SVT och i Tintin i hajsjön ett par år senare - men enligt obekräftade uppgifter tyckte distributören att Tomas Bolme var för politiskt kontroversiell, så att de var rädda att personer med annan politisk åsikt inte skulle vilja se filmen om hans namn stod med på filmaffischerna...

TonyTonka

Citat från: Racnar skrivet 14 augusti 2022 kl. 19:03:26Den måste stoppas! Daniel och Josefin har lagt ner så mycket jobb!
Det tycker inte jag, för det finns en del ostulet material också.  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2022 kl. 22:45:49Men Mats Qviström och Kenneth Milldoff har ju heller aldrig medverkat i Tintin - Solens tempel, utan i omdubben (som användes på både VHS och DVD) var det Bo Bergstrand som spelade Tintin och Acke Düberg som spelade Haddock. Och jag tycker att originaldubben är klart bättre än omdubben, även om antalet skådespelare är i minsta laget.

Det är väl Jonas Bergström som spelar Tintin, Bo Bergstrand gör väl dupondtarna?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 14 augusti 2022 kl. 22:48:24Det är väl Jonas Bergström som spelar Tintin, Bo Bergstrand gör väl dupondtarna?  ???
Det trodde jag först också, men enligt vad Erika skrivit här på forumet så verkar det vara Bo Bergstrand - och jag litar på hennes slutsats i den frågan.

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 14 augusti 2022 kl. 22:47:07Det tycker inte jag, för det finns en del ostulet material också.  :-\
Hans reklamvideor är ju andras klipp också så det mesta är nog ändå taget från andra håll.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2022 kl. 22:45:49Men Mats Qviström och Kenneth Milldoff har ju heller aldrig medverkat i Tintin - Solens tempel, utan i omdubben (som användes på både VHS och DVD) var det Bo Bergstrand som spelade Tintin och Acke Düberg som spelade Haddock. Och jag tycker att originaldubben är klart bättre än omdubben, även om antalet skådespelare är i minsta laget.

Sen hade jag föredragit Tomas Bolme som Tintin, som ju gjorde rollen i Belvision-serien för SVT och i Tintin i hajsjön ett par år senare - men enligt obekräftade uppgifter tyckte distributören att Tomas Bolme var för politiskt kontroversiell, så att de var rädda att personer med annan politisk åsikt inte skulle vilja se filmen om hans namn stod med på filmaffischerna...
Kanske borde ha specifierat, jag menade över alla de skådespelare som har spelat karaktärerna på svenska. Inte nödvändigtvis endast de i dubbningarna för just Solens Tempel.

Sedan angående Bolme lät det tråkigt, då jag håller med dig om att han hade varit mer passande i rollen och politiska åsikter inte ska påverka skådespelarval, utan deras talang ska vara det primära. Men men, det är som det är.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 augusti 2022 kl. 22:51:27Hans reklamvideor är ju andras klipp också så det mesta är nog ändå taget från andra håll.
Det var inte dem jag menade, jag såg Casper (Egmonts vhs-utgåva av Casper and the Angels), Sonic the Hedgehog, Chipmunkarna, Caltrons vhs-utgåvor av Dennis, m.m.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2022 kl. 22:51:07Det trodde jag först också, men enligt vad Erika skrivit här på forumet så verkar det vara Bo Bergstrand - och jag litar på hennes slutsats i den frågan.

Okej, är Jonas Bergström dupondtarna då i stället? Och är Bo Bergstrand Tintin i samtliga av Esseltes vhs-filmer?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA

Citat från: MOA skrivet 14 augusti 2022 kl. 20:14:05Vi får också se den riktiga dubbningen av Hacke Hackspett,har sett den tidigare med den där dåliga rösten.Undrar vem de e
Int nog med de,videon hade så många störningar att den int går & se

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 14 augusti 2022 kl. 23:37:57Int nog med de,videon hade så många störningar att den int går & se
Vilken video syftar du på...?

Citat från: TonyTonka skrivet 14 augusti 2022 kl. 22:58:08Okej, är Jonas Bergström dupondtarna då i stället? Och är Bo Bergstrand Tintin i samtliga av Esseltes vhs-filmer?  ???
Ja, enligt Erikas identifiering är Jonas Bergström Dupond och Dupont. Jag skulle gissa att det är samma röster i alla Esselte Videos VHS-utgåvor, men jag kan inte kolla upp saken närmare här och nu.

(för imorgon bitti reser jag som sagt på konferens med jobbet i tre dagar, och det är inte säkert att jag kommer ha tillgång till Internet)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2022 kl. 23:51:11Vilken video syftar du på...?
Ja, enligt Erikas identifiering är Jonas Bergström Dupond och Dupont. Jag skulle gissa att det är samma röster i alla Esselte Videos VHS-utgåvor, men jag kan inte kolla upp saken närmare här och nu.

(för imorgon bitti reser jag som sagt på konferens med jobbet i tre dagar, och det är inte säkert att jag kommer ha tillgång till Internet)
Jag lovar,de e inge fil på din dator utan på videon som laggar skitmycket!

https://www.youtube.com/watch?v=ji2Ibx-A71w

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2022 kl. 23:51:11Ja, enligt Erikas identifiering är Jonas Bergström Dupond och Dupont. Jag skulle gissa att det är samma röster i alla Esselte Videos VHS-utgåvor, men jag kan inte kolla upp saken närmare här och nu.

(för imorgon bitti reser jag som sagt på konferens med jobbet i tre dagar, och det är inte säkert att jag kommer ha tillgång till Internet)
Jag har själv bara sett Tintin - Solens tempel (av Esselte Videos vhs-utgåvor), och åtminstone där tyckte jag att det lät som Bosse Bergstrand spelar Tintin och Jonas Bergström spelar Dupondtarna. 

Hur som helst, riktigt kul att originaldubben har nu dykt upp och snygg bildversion med! :) 

Goliat

Angående Tintin Solens Tempel har jag frågat och den ska vara gjord i Open Matte för att passa olika bioformat (som jag förstod det).

TonyTonka

Citat från: Erika skrivet 15 augusti 2022 kl. 06:17:42
Jag har själv bara sett Tintin - Solens tempel (av Esselte Videos vhs-utgåvor), och åtminstone där tyckte jag att det lät som Bosse Bergstrand spelar Tintin och Jonas Bergström spelar Dupondtarna.

Hur som helst, riktigt kul att originaldubben har nu dykt upp och snygg bildversion med! :) 

Av ren nyfikenhet, hur säker är du vad gäller identifieringen? Inte för att jag ifrågasätter, men man är ju nyfiken. :)

Sedan undrar jag (också av nyfikenhet) var du hört Bosse Bergstrand förut för att veta hur han låter? Känner bara till att han också är med i Bernard och Bianca i Australien.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet 15 augusti 2022 kl. 12:11:44Av ren nyfikenhet, hur säker är du vad gäller identifieringen? Inte för att jag ifrågasätter, men man är ju nyfiken. :)

Inte 100%, men det som gjorde att jag misstänkte att det är Bosse Bergstrand som Tintin i just den filmen var för att han bitvis lät nästan som han gjorde som Michelangelo i Media Dubbs dubbning av Teenage Mutant Hero Turtles.  

Jag har, som sagt, ännu inte sett någon av de andra Tintin-dubbningarna som samma gäng gjorde, där kan det vara annorlunda.