Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Sabelöga

Inbillar jag mej eller låter det inte som att Mies mamma har en annan röst vid 10:40 in i repliken "Nej, det är ingenting sånt"?

https://www.tv4play.se/program/kometernas-jul/del-18-säsong-1/13778823
Houba !

Erika

#991
Ännu en gång har creditlistan till Kometernas jul ändrats, och listar nu två till rollfigurer och några nya skådespelare bland övriga röster.

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 19 december 2022 kl. 03:50:23Ännu en gång har creditlistan till Kometernas jul ändrats, och listar nu två till rollfigurer och några nya skådespelare bland övriga röster.
Byggs listan bara på utan att någon som varit med tidigare tas bort?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 december 2022 kl. 06:29:00Byggs listan bara på utan att någon som varit med tidigare tas bort?
Ja, det ser så ut. Anmärkningsvärt är ju exempelvis att Mie och Johannes som barn finns crediterade i varenda avsnitt, trots att vi i de allra flesta avsnitt bara får höra (och se) de äldre versionerna av Mie och Johannes.

Och Buster, som dykt upp på creditlistan, är väl bara med i ett enda avsnitt; om inte mitt minne sviker mig...?
(Men har i och för sig en ganska viktig roll i just det avsnittet)

Min bästa gissning är att TV4 av tekniska skäl har velat begränsa sig till så få ändringar av dubbcreditsen som möjligt, så att de därför bara lägger till nytillkomna rollfigurer men inte tar bort något.

Steffan Rudvall

Jakten på tidskristallen som inte är tillgänglig i Sverige finns nu på YLE.

https://arenan.yle.fi/1-50788805

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 december 2022 kl. 21:59:53Jakten på tidskristallen som inte är tillgänglig i Sverige finns nu på YLE.

https://arenan.yle.fi/1-50788805
Tyvärr geoblockerad till Finland, dock. Men som jag nämnt tidigare behöver man inte VPN om man istället laddar hem serien med yle-dl, utan VPN behövs bara för att titta online.

Att installera yle-dl är dock inte helt okomplicerat, men om man följer Anders M Olssons guide tidigare i den här tråden så bör det fungera ganska bra.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 december 2022 kl. 21:59:53Jakten på tidskristallen som inte är tillgänglig i Sverige finns nu på YLE.

https://arenan.yle.fi/1-50788805
Ja, Erika nämnde det redan i november:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=144610

Men det skadar inte med en påminnelse. Av någon anledning är Jakten på tidskristallen en av bara två nyare svenska julkalendrar som aldrig har getts ut på DVD, så enda chansen att "äga" den är att tanka ner avsnitten, såvida man inte spelade in den när den sändes. När det gäller Tusen år till julafton vet vi att avsaknaden av DVD-utgåva beror på rättighetsproblem, men varför Jakten på tidskristallen aldrig har kommit på DVD är ett mysterium.

Det gäller att passa på medan tillfälle ges. Den kommer bara att ligga kvar på YLE Arenan en månad till. Vem vet om och när den kommer nästa gång?

Jakten på tidskristallen är kanske inte världens bästa julkalender, men idén är inte alls dålig och den har en del snygga miljöer som ögongodis. Det som jag framför allt tycker drar ner betyget är Eva Rydbergs hysteriska rollfigur, professor Styregaard.

Disneyfantasten

I dagens avsnitt så blev alla tillfångatagna igen, jag tycker sämre och sämre om den där räven!

Imorgon sänds sista avsnittet och då hoppas jag att den där räven får sig en läxa som hon sent ska glömma!

Sabelöga

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2022 kl. 14:20:16I dagens avsnitt så blev alla tillfångatagna igen, jag tycker sämre och sämre om den där räven!

Imorgon sänds sista avsnittet och då hoppas jag att den där räven får sig en läxa som hon sent ska glömma!
Räv?
Houba !

Disneyfantasten


Sabelöga

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2022 kl. 16:23:32Ja, du vet, Hertiginnan Agustina, har du sett kalendern?
Jo, jag har sett kalendern, varför kallar du henne för räv?
Houba !

Steffan Rudvall

Citat från: Sabelöga skrivet 23 december 2022 kl. 18:20:03Jo, jag har sett kalendern, varför kallar du henne för räv?
Antagligen för att rävar brukar vara listiga...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 december 2022 kl. 18:27:56Antagligen för att rävar brukar vara listiga...

Precis, just det hon gjorde var nästan ett övergränsfall om ni förstår vad jag menar!

Jag menade alltså inte bokstavligt, utan att hon verkligen lurar i folket en utomordentlig lögn!

Sabelöga

Jag kopplade inte mellan djuret och den bildliga betydelsen, men då vet jag vad du menar. 👍
Houba !

Fred

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2022 kl. 18:47:44Precis, just det hon gjorde var nästan ett övergränsfall om ni förstår vad jag menar!

Jag menade alltså inte bokstavligt, utan att hon verkligen lurar i folket en utomordentlig lögn!
Även om jag förstår vad du menade så blir det en smula otydligt när du refererar till henne som "räv".