Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Röster till skådespelare.

Startat av Elios, 15 december 2019 kl. 01:54:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Tänkte gå igenom lite så att vissa skådespelare som blir dubbade har ibland en och samma röst flera gånger dom dubbas.
Går igenom några av Hollywoods största namn och kolla vilka som har dubbat dom här i Sverige:

Sylvester Stallone:

Spy Kids 3D: Game Over-Göran Berlander
Antz-Adam Fietz
Zookeeper-Adam Fietz

Kommentar: Min favorit skådespelare alla kategorier har dubbats flest gånger av Adam Fietz. Nu har jag bara för mig att det är Adam som spelar lejonet i Zookeeper vilket det lät som när jag lyssnade igenom den för några år sedan.
Sly har ju även lånat ut sin röst i nya Ratchet and the Clank men vet inte om den har dubbats och isåfall vem som gjorde rösten där!?
Skriv om ni vet.  ;D

Arnold Schwarzenegger:

Kommentar: Han har inte behövt dubbats någon gång. Men har hört att han lånade ut sin röst i en enda replik i Dr Doklittle 2.
En liten Off-Topic dock är att både han och Sylvester Stallone dubbades av samma skådespelare i Tyskland iallafall den första The Expendables Men att man aldrig kunde höra att det var samma person utan det han förstärkte rösten perfekt där. Har dock ingen aning om det dubbades av samma i dom andra filmerna med dem.
En som verkligen skulle kunna dubba honom är ju Fredrik Dolk eller Hasse Jonsson.
Men det var väl förresten någon annan som gjorde hans amerikanska röst i en version av honom i Simpsons-Filmen?

John Travolta:

Bolt-Rennie Mirro

Kommentar: Tydligen så är det bara han som jag så sent som iförrgår lade till som profilbild på mitt Ps4 Rennie Mirro dubbat honom.
Lite tråkigt så då jag tycker han har en underbar röst man skulle kunna dubba mer utav.

Matthew McConaughey:

Kubo och de två strängarna:-Björn Bengtsson? (Källa: Wikipedia)
Sing-Morgan Alling

Kommentar: Har faktiskt ingen aning om vem han spelade i Kubo men med största sannolikhet är det Björn Bengtsson men den stod inte på hemsidan så där får man hänvisa till Wikipedia.

Samuel L. Jackson:

Superhjältarna-Rafael Edholm
Star Wars: The Clone Wars-Fredrik Hiller
Star Wars: Episod 1 - Det mörka hotet- Rafael Edholm
Astro Boy ?
Zambezia ?
Turbo-Ison Glasgow
Superhjältarna 2-Rafael Edholm


Kommentar: Han har gett ut sin röst ofantligt många gånger. Och det är ju härligt kul.
Jag vet inte riktigt vilken som gör hans röst i Astro Boy men han spelar där en robot vid namn Zog. Som för övrigt verkligen liknar Baymax.
Sen är han med i någon djungelfilm som heter Zambazia men har ingen aning om vem som kan ha gjort rösten till honom där men det lutar åt från en sida jag hittade så gör följande röster: Freddy Åsblom, David Lenneman, Björn Bengtsson, Stephan Karlsén, Sharon Dyall, Claes Ljungmark, Jakob Stadell
Om någon har sätt den får ni gärna berätta vem som gör hans röst där. Han spelar ugglan Tendai i den filmen. Och jag tror det är David Lenneman för han brukar dubba Samuel L. Jackson likande röster. Så som Chef i Total Drama Island. (Som för övrigt liknar Samuel L. Jackson på pricken.)
Rafael Edholm har verkligen älskat att dubba honom. Men är deras röster, alltså går dem verkligen hand i hand så att säga!?  ???

Sen har han med hett ut sin röst i följande filmer:
Fluke. The Farce Of The Penguins. Afro Samurai.
Afro Samurai: Resurrection. Quantum Quest. African Cats.
Är det någon av dessa som har dubbats till svenska så säg till.
Ska med vara med i den kommande animerade Blazing Samurai Som kommer 2021.

Han har även gett ut sin röst till polisen Tenpenny i Gta:San Andreas.

Sean Connery:

Kommentar: Det ända jag hittar är några filmer som Sir Billi och Dragonheart samt några andra från 60-70 talet där han har lånat ut sin röst.
Väldigt ikonisk. Men har någon av dem dubbats till svenska tvivlar jag på!?
En röst som skulle kunna passa att dubba till honom är ju Claes Ljungmark eller Bert Åke Varg då dem är ju i samma ålder. Även Ingemar Carlehed går ju bra eller varför inte Göran Berlander, särskilt i den Sir Billi. Hehe! XD

Robin Williams:

FernGully - den sista regnskogen-Johan Rabeus
Aladdin-Dan Ekborg
Aladdin Och Rövarnas Konung-Dan Ekborg
Flubber-Dan Ekborg
Robotar-Robert Gustafsson
Natt På Muséet-Roger Storm
Happy Feet-Erik Ahrnbom/Max Lorentz (Enligt Wikipedia)
Allas Hjälte ?
Svampbob Fyrkant-Säkert dubbad av Mattias Knave (En cameo roll i ett avsnitt där han spelar sig själv.)
Natt På Muséet 2-Roger Storm
Happy Feet 2-Pablo Cepeda/Denise Perning
Natt På Muséet 3-Roger Storm

Kommentar: Han var verkligen bra på att imitera folk och det kunde vi inte minst se i Aladdin. Dan Ekborg levererar verkligen bra roller till honom som Anden Genie samt som Professor Philip Brainard i Flubber. En riktigt legend men även Roger Storm har dubbat honom i Natt På Muséet trilogin men han kommer inte upp i samma nivå som Dan Ekborg om du nu frågar mig om det. Hehe! Det står för övrigt på Imdb att han ska ha varit med i ett avsnitt av Svampbob Fyrkant och skulle hemskt gärna vilja veta vem som gjorde rösten åt honom där. Mattias Knave var bara en vild chansning där.
Sen gjorde han röster till lite diverse roller i några filmer jag hittade som heter:
Dear America-Breven Från Vietnam. Ge mig ett par vingar som funkar.
Skruv gärna här om ni vet vem som dubbade han i Allas Hjälte.

Jim Carrey:

Grinchen-Andreas Nilsson
Lemony Snickets berättelse om syskonen Baudelaires olycksaliga liv ?
Horton-Robert Gustafsson
Poppers Pingviner-Andreas Nilsson
Sonic The Hedgehog _Inte Avslöjat Ännu_ (Jonas Kruse i trailern iallafall.)

Kommentar: Väldigt rolig i övrigt. Men mest dubbats som vi ser av Andreas Nilsson. Har för mig att den filmen med Lemony Snickets har dubbats men kom ej ihåg rösterna då det var evigheter sedan jag såg den på svenska isåfall.
Han gjorde ju även rösten i den animerade versionen av En julsaga Som Ebenezer Scrooge.

John Nettles:

Kommentar: Vår allas egna Kommisarie Barnaby i Morden i Midsomer samt i Bergerac Har alltid varit omtyckt av mig. Men dubbat har han aldrig eller blivit dubbad själv. Men en röst som skulle passa honom bra är nog Roger Storm eller Ingemar Carlehed.

Will Smith:

Hajar som Hajar-Daniel "Papa-Dee" Wahlgren
Aladdin (Den Nya)-Karl Dyall
Spies In Disguise _Inte offentlig gjorts än_

Kommentar: Skön kille och ska bli spännande att se vem som kommer dubba honom i den nya filmen Spies In Disguise som påminner en hel del om Inspector Gadget.  ;D

Al Pacino:

Kommentar: Han skulle ha lånat ut sin röst i Dumma Mej 2 men hoppade av för här för mig att det var något bråk med någon i produktionen. Iallafall så tror jag att det var Claes Ljungmark som skulle ha dubbat honom då. Kanske även Gunnar Ernblad.  ;D
Annars känns Andreas Nilsson ganska bra att dubba honom. Särskilt som Tony Montana i Scarface.  ;D

To Be Continued...

gstone

Jag tycker Magnus Mark borde dubbat Peter B. Parker / Spider-Man i Spider-Man: Into the Spider-Verse.

För han passar bra att dubba Jake Johnson enligt mig.

Inga Ålenius tycker passar bra att dubba Julie Kavner på svenska och om du behövde dubba Katherine Helmond som tyvärr nyligen gick bort till svenska tycker jag alltid  Lena Söderholm var bästa valet.

Åke Lagergren var också dem bästa svenska röst man kunde hitta till David Ogden Stiers tyvär gick Lagergren bort redan på 90-talet.

Tycker också Leif Liijeroth var bäst på att dubba Tony Jay och Kim Anderzon borde alltid dubbat Carol Channing. Tyvär alla fyra nu döda  :'(


Ulf Brunberg är dem bästa svenska rösten till Richard Kind tycker jag  :D

Och Clara Wikiholm borde ALLTID dubba Edie McClurg mem det kan nog blir för dyrt tyvärr.

Cecillia Milocco borde också var konstant svensk röst till Vicki Lewis för hon passar som himla bra till det !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Görel Crona är i mitt  tycke den bästa  möjliga person  att dubba Nicole Sullivan till svenska !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Malin Berghagen tycker jag passar särskilt bra att dubba Sandra Oh från Grey's Anatomy

Varje gång något behöver dubbas där Sandra Oh tycker jag man borde anlita Malin !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

Citat från: Elios skrivet 15 december 2019 kl. 01:54:27

Sly har ju även lånat ut sin röst i nya Ratchet and the Clank men vet inte om den har dubbats och isåfall vem som gjorde rösten där!?
Skriv om ni vet.  ;D



Enligt Wikipedia är det Andreas Rothlin-Svensson. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2019 kl. 17:38:47
Enligt Wikipedia är det Andreas Rothlin-Svensson. :)

Hmm. Han är ju expert på att dubba Johnny Depp ju!  :o

Alexander

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2019 kl. 17:38:47
Enligt Wikipedia är det Andreas Rothlin-Svensson. :)

Rollista för Ratchet och Clank (2016) finns att kolla på min blogg Dubbox

Elios

Citat från: Alexander skrivet 30 december 2019 kl. 19:18:24
Rollista för Ratchet och Clank (2016) finns att kolla på min blogg Dubbox

Där har du skrivit in många filmer ser jag.  ;D

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 28 december 2019 kl. 15:31:43
Jag tycker Magnus Mark borde dubbat Peter B. Parker / Spider-Man i Spider-Man: Into the Spider-Verse.

För han passar bra att dubba Jake Johnson enligt mig.

Inga Ålenius tycker passar bra att dubba Julie Kavner på svenska och om du behövde dubba Katherine Helmond som tyvärr nyligen gick bort till svenska tycker jag alltid  Lena Söderholm var bästa valet.

Åke Lagergren var också dem bästa svenska röst man kunde hitta till David Ogden Stiers tyvär gick Lagergren bort redan på 90-talet.

Tycker också Leif Liijeroth var bäst på att dubba Tony Jay och Kim Anderzon borde alltid dubbat Carol Channing. Tyvär alla fyra nu döda  :'(


Ulf Brunberg är dem bästa svenska rösten till Richard Kind tycker jag  :D

Och Clara Wikiholm borde ALLTID dubba Edie McClurg mem det kan nog blir för dyrt tyvärr.

Cecillia Milocco borde också var konstant svensk röst till Vicki Lewis för hon passar som himla bra till det !

Du har ett väldigt bra gehör, dina exempel är oftast väldigt spot on!
Samt att du har en väldigt god kännedom om vilka utmärkta skådespelare, sångare vi har här i landet i landet.

En fröjd att läsa för mig som gillar casting.

Elios

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 december 2019 kl. 21:30:42
Du har ett väldigt bra gehör, dina exempel är oftast väldigt spot on!
Samt att du har en väldigt god kännedom om vilka utmärkta skådespelare, sångare vi har här i landet i landet.

En fröjd att läsa för mig som gillar casting.

Har du funderat någon gång på att skapa en egen casting i något sammanhang?^^

Oscar Isaksson

Citat från: Elios skrivet 30 december 2019 kl. 21:49:31
Har du funderat någon gång på att skapa en egen casting i något sammanhang?^^

Menar du på skoj eller i yrkeslivet? För visst har jag det!  ;D
Jag älskar att casta, vare sig det är i amatör eller professionella sammanhang. Särskilt nu när jag ger mig i filmdistributionsbranschen.  :D
Det ger en riktig kick och något av det roligaste för mig som producent i hela processen, för det är ett riktigt detektivgöra och vissa gånger liknar det mer en skattjakt, för att hitta de perfekta rösterna för jobbet. Men många gånger tycker jag att det bara blir svågerpolitik och man tar de som man känner eller vet att de kan jobbet. Sen finns det skådespelare som jag väldigt gärna men måste då hitta väldigt specifika röstroller som de kan ta sig an.

gstone

Eva Röse är mycket bra på att dubba Queen Latifah om hon gör några filmer röster i framtiden eller är med i en live action film som behöver dubbas tycker definitivt Röse borde dubba hennes roll !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Lennart Jähkel tycker är den bästa att dubba Ed O'Neill i Sverige och 
Morgan Alling är utan tvekan den bästa på att dubba Paul Giamatti på Svenska !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag tycker Ulf Källvik passar ganska bra att dubba animerad roller gjorde i originalet av röstskådespelaren Terry McGovern !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet  8 januari 2020 kl. 13:00:35
Lennart Jähkel tycker är den bästa att dubba Ed O'Neill i Sverige och 
Morgan Alling är utan tvekan den bästa på att dubba Paul Giamatti på Svenska !

Det kan jag hålla med om med Paul Giamatti men även Johan Hedenberg passar honom bra.