Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Saker ni tycker är konstiga i en viss dubbning

Startat av Mathilda Gustafsson, 25 november 2020 kl. 22:03:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JRL

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 april 2021 kl. 13:56:38
Är det bara jag som tycker det är konstigt att varken Anders Öjebo, Liza Öhman eller Svante Thuresson är med och sjunger i kören i Lejonkungen?

Jag vet inte exakt vilka det är som sjunger, men om det gick till som vid 1996 års omdubb av Dumbo, där Örebro Kammarkör sjunger, så spelade de förmodligen in en hel kör vid ett och samma tillfälle, och då hade det kanske blivit lite komplicerat att spela in extra solister (dvs. Öjebo/Öhman/Thuresson) vid ett annat tillfälle. Alternativt så skulle de tre ha behövt repa tillsammans med kören, och det kostar pengar (Thuresson bor väl i Stockholm, så då tillkommer ju resekostnader också, om dubbningen spelades in i Karlskoga). Plus att studiotid kostar pengar (i runda slängar 1500 kronor per timme). Och att sjunga i kör är en helt annan sak än att sjunga solostämmor, så då tillkommer kostnader för repetitioner också. Det kan ha handlat om rätt många extra tusenlappar att ha med dem i kören.

Kort sagt: Rent ekonomiskt är det inte alls konstigt att de inte var med och sjöng i kören. I det fallet handlar det inte bara om vem som sjunger bäst (alla tre du nämnde har utmärkta sångröster), men man måste ta hänsyn till logistiken också. KM Studios fick en viss summa av Disney som skulle räcka för att genomföra dubbningen, och den summan skulle räcka till ganska mycket.

Disneyfantasten

#16
Citat från: JRL skrivet  5 april 2021 kl. 00:28:38
Jag vet inte exakt vilka det är som sjunger, men om det gick till som vid 1996 års omdubb av Dumbo, där Örebro Kammarkör sjunger, så spelade de förmodligen in en hel kör vid ett och samma tillfälle, och då hade det kanske blivit lite komplicerat att spela in extra solister (dvs. Öjebo/Öhman/Thuresson) vid ett annat tillfälle. Alternativt så skulle de tre ha behövt repa tillsammans med kören, och det kostar pengar (Thuresson bor väl i Stockholm, så då tillkommer ju resekostnader också, om dubbningen spelades in i Karlskoga). Plus att studiotid kostar pengar (i runda slängar 1500 kronor per timme). Och att sjunga i kör är en helt annan sak än att sjunga solostämmor, så då tillkommer kostnader för repetitioner också. Det kan ha handlat om rätt många extra tusenlappar att ha med dem i kören.

Kort sagt: Rent ekonomiskt är det inte alls konstigt att de inte var med och sjöng i kören. I det fallet handlar det inte bara om vem som sjunger bäst (alla tre du nämnde har utmärkta sångröster), men man måste ta hänsyn till logistiken också. KM Studios fick en viss summa av Disney som skulle räcka för att genomföra dubbningen, och den summan skulle räcka till ganska mycket.

Sammanlagt är det nio stycken som sjunger i kören;
- Meta Roos
- Katarina Milton Almgren
- Lotta Vig
- Diana Nunez (som även spelade Shenzi)
- Nina Alfredsson
- Börs Anders Öhman
- Johan Schinkler (som även spelade Mufasa)
- Lennart Sjöholm
- Lars Risberg

Värt att nämna att Örebro Kammarkör förutom Dumbo även var med och sjöng i Pocahontas och Ringaren i Notre Dame...

På tal om det där med körsånger, så tycker jag det är konstigt att kören i 1992-års omdubbning av Peter Pan endast crediterad som "Öjebo-kören" trots att jag definitivt tyckte mig höra KM-stammisar sjunga, bl.a. Anders Öjebo, Monica Forsberg, Bertil Engh, Liza Öhman, Christel Körner, Nina Alfredsson, Stefan Berglund, Ingemar Carlehed, m.fl.

Enligt min uppsökning ska Öjebo-kören (som grundades av Birger Öjebo 1955, därav namnet "Öjebo-kören") ha varierat mellan 15-22 medlemmar och det har varit flera olika kördirigenter där (däribland Stefan Berglund, som var kördirigent för omdubbningen av Peter Pan) och därför vore det ännu mer intressant att veta vilka körmedlemmarna var just när omdubbningen spelades in, enligt Oscar Isaksson får man nog det säkraste svaret om man kontaktar Stefan Berglund, vilket jag så småningom ska ta tag i när jag fixat en ny e-postadress...

Öjebo-körens nuvarande dirigent är iallafall enligt denna hemsida Stefan Borg; www.ojebokoren.se/om%20oss.html (dock står där massa namn som jag inte känner till och många av dem tror jag inte ens har dubbat varesig på senare tid eller på 1990-talet)

I fallet med t.ex. Aladdin och Rövarnas Konung står körsångarna iallafall angivna vid namn...

I Lejonkungen 3 Hakuna Matata så sjunger Servants och där har man satt ut dess medlemmar, man har visserligen inte gjort det i Björnbröder (där Servants också sjunger), men då bägge dessa filmer hade premiär februari och dessutom visades på julafton så kan man på goda grunder anta att bägge dessa spelades in samtidigt och att medlemmarna därmed bör ha varit exakt detsamma i bägge dessa filmers dubbningar!

Jag kan dock tycka det är konstigt att inga körmedlemmar är utsatta i varesig Den Lilla Sjöjungfrun eller Skönheten och Odjuret... (likaså Bernard och Bianca, Micke och Molle och Mästerdetektiven Basil Mus)

Och likaså är det märkligt att körmedlemmarna i omdubbningen av "Snövit och De Sju Dvärgarna" endast crediteras som "Snävättarna", jag tycker dock att det låter som Olle Persson, Svante Thuresson, Stephan Karlsén och Jan Sjödin...

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 april 2021 kl. 00:52:23
- Katarina Milton Almgren

Jag vet inte om det är intressant för er, men henne hade jag som matte- och NO-lärare i större delen av högstadiet.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

MOA

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 april 2021 kl. 11:08:54
Jag vet inte om det är intressant för er, men henne hade jag som matte- och NO-lärare i större delen av högstadiet.
Jag har aldrig hört talas om henne men ändå coolt

JRL

Citat från: MOA skrivet  5 april 2021 kl. 15:15:35
Jag har aldrig hört talas om henne men ändå coolt

Hon var även körsångerska åt Marie Fredriksson. Vilket inte är alla förunnat.

Disneyfantasten

Citat från: JRL skrivet  5 april 2021 kl. 19:36:24
Hon var även körsångerska åt Marie Fredriksson. Vilket inte är alla förunnat.

Vem i hela friden är Marie Fredriksson?  :)

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 april 2021 kl. 11:08:54
Jag vet inte om det är intressant för er, men henne hade jag som matte- och NO-lärare i större delen av högstadiet.

Det var faktiskt intressant att höra, det hade jag ingen aning om!  :)

Erika

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 april 2021 kl. 19:38:33
Vem i hela friden är Marie Fredriksson?  :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marie_Fredriksson

CitatDet var faktiskt intressant att höra, det hade jag ingen aning om!  :)

Håller med. Riktigt häftigt. :)

Disneyfantasten


MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 april 2021 kl. 19:38:33
Vem i hela friden är Marie Fredriksson?  :)

Det var faktiskt intressant att höra, det hade jag ingen aning om!  :)
Har du aldrig hört Roxette?

Disneyfantasten

Är det bara jag som tycker det är konstigt att Mikaela Ardai Jennefors, Hugo Paulsson, Mikaela Tidermark, Emelie Clausen, Peder Carlsson, Margareta Jalkéus, Magnus Rongedal, Joakim Jennefors, Charlotte Ardai Jennefors, Linnea Ek, Ida Davidsson, Amanda Davidsson, Davide Bellman och Emma Lundell står crediterade under "övriga röster" i Puhs Film om Heffaklumpen? (för mig veterligen är Nalle Puh, Tiger, Nasse, Ior, Kanin, Ru, Heffa, Kängu och Mamma Heffaklump de enda karaktärerna i filmen som har repliker även om Monica Forsberg sjunger alla bakgrunds-sånger, och vad jag kunnat hitta finns inga andra röster i originalversionen heller)

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 april 2021 kl. 11:55:02
Är det bara jag som tycker det är konstigt att Mikaela Ardai Jennefors, Hugo Paulsson, Mikaela Tidermark, Emelie Clausen, Peder Carlsson, Margareta Jalkéus, Magnus Rongedal, Joakim Jennefors, Charlotte Ardai Jennefors, Linnea Ek, Ida Davidsson, Amanda Davidsson, Davide Bellman och Emma Lundell står crediterade under "övriga röster" i Puhs Film om Heffaklumpen? (för mig veterligen är Nalle Puh, Tiger, Nasse, Ior, Kanin, Ru, Heffa, Kängu och Mamma Heffaklump de enda karaktärerna i filmen som har repliker även om Monica Forsberg sjunger alla bakgrunds-sånger, och vad jag kunnat hitta finns inga andra röster i originalversionen heller)

Om jag minns rätt finns det dubbat extramaterial på dvd-utgåvan av filmen, kanske är det där som de rösterna medverkar, även om det är lite konstigt, kanske. Annars så vet jag inte. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  8 april 2021 kl. 12:24:49
Om jag minns rätt finns det dubbat extramaterial på dvd-utgåvan av filmen, kanske är det där som de rösterna medverkar, även om det är lite konstigt, kanske. Annars så vet jag inte. ^^

Iasåfall tycker jag att de kunde ha crediterats som "kör"...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 april 2021 kl. 11:55:02
Är det bara jag som tycker det är konstigt att Mikaela Ardai Jennefors, Hugo Paulsson, Mikaela Tidermark, Emelie Clausen, Peder Carlsson, Margareta Jalkéus, Magnus Rongedal, Joakim Jennefors, Charlotte Ardai Jennefors, Linnea Ek, Ida Davidsson, Amanda Davidsson, Davide Bellman och Emma Lundell står crediterade under "övriga röster" i Puhs Film om Heffaklumpen? (för mig veterligen är Nalle Puh, Tiger, Nasse, Ior, Kanin, Ru, Heffa, Kängu och Mamma Heffaklump de enda karaktärerna i filmen som har repliker även om Monica Forsberg sjunger alla bakgrunds-sånger, och vad jag kunnat hitta finns inga andra röster i originalversionen heller)
De konstiga är att Monica Forsberg är med i en Sun Studio dubbning!

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  8 april 2021 kl. 12:37:26
De konstiga är att Monica Forsberg är med i en Sun Studio dubbning!
De är inte konstigt hon spelade fortfarande vissa av hennes roller när Sun Studio tog över Disneydubbningarna.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 april 2021 kl. 12:39:29
De är inte konstigt hon spelade fortfarande vissa av hennes roller när Sun Studio tog över Disneydubbningarna.

Precis, samma med Bertil Engh, Gunnar Uddén och Ingemar Carlehed! (åtminstone fram till 2008-2009-2010)