Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ruby - Havsmonstret (Ruby Gillman, Teenage Kraken, 2023)

Startat av gstone, 22 juli 2022 kl. 18:26:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Dreamworks ska göra en ny film Meet The Gillmans


Filmen handlar om tonårs tjejen Ruby som bor i en stad vi sjön i Florida, Som alla tonåringar skäms hon över sin familj. Bara i det här fallet har Ruby extra anledning att vara generad; eftersom hon kommer från en familj av ... havsmonster.

Dreamworks håller på att rollsätta en roll har blivt erbjuden Lana Condor och diskuterat med Rachel Zegler och Brittany O'Grady.

fört Agatha mamman  i familjen har Laura Dern erbjudits rollen. Regina King är på kortlistan för henne och Uma Thurman har haft diskussioner för rollen med.

För Pappan. Är Dreamworks intresserade av Michael Sheen och Ty Burrell.

Filmen kommer börja production i år.
https://thegww.com/exclusive-dreamworks-animation-sets-meet-the-gillmans-for-2022/
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Filmen har nu fått namnet Ruby Gillman, Teenage Kraken och den kommer ut den 30:e Juni.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Tror ni den här filmen kommer till Sverige ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 16 mars 2023 kl. 17:19:42Tror ni den här filmen kommer till Sverige ?
Ja, hos UIP finns det en "Untitled Dreamworks Animation Film" satt för samma datum som just Ruby Gillman, Teenage Kraken nu tilldelats. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Nu har jag läst att filmen kommer heta Ruby - Havsmonstret i Sverige.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

  Här är affischen Poster - RUBY - HAVSMONSTRET

Står dock inget om hur vidare den ska dubbas.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 20 mars 2023 kl. 21:10:01Här är affischen Poster - RUBY - HAVSMONSTRET

Står dock inget om hur vidare den ska dubbas.
Den lär ju dubbas. Det finns ju än så länge inte ett enda Dreamworks Animation-projekt som inte har dubbats, särskilt inget som har släppts på bio. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Undrar om Ruby – Havsmonstret kommer dubbas ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Idag kom en ny trailler.

Hoppas den också kommer på svensk.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 23 maj 2023 kl. 20:50:12Idag kom en ny trailler.

Hoppas den också kommer på svensk.
Ser verkligen fram emot denna. Absolut är taggad. Det är jag.  ;D ;D

gstone

Tror nu den här gilmen kommer ut på Fysisk media ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Borde vi inte flytta den här tråden ?

Nu när en trailer dubbats.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 25 maj 2023 kl. 22:09:04Tror nu den här gilmen kommer ut på Fysisk media ?
Den borde ju göra det, enda fallet på sistone där Universal inte gett ut en biofilm fysiskt är ju She Said.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 25 maj 2023 kl. 22:10:13Den borde ju göra det, enda fallet på sistone där Universal inte gett ut en biofilm fysiskt är ju She Said.
Och den är ju varken animerad eller en familjfilm.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Vist är det lusigt att Dreamworks gör den här filmen bara några år efter att Pixar gör Luca ;D

Men är nog bara en slump.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Tror ni den här filmen får en bra dubbning ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 29 maj 2023 kl. 21:00:01Tror ni den här filmen får en bra dubbning ?
Absolut. Ser fram emot den filmen med och Elementärt kommer med få en bra dubbning hoppas jag.  ;D ;D

gstone

#18
Citat från: Elios skrivet 30 maj 2023 kl. 17:32:27Absolut. Ser fram emot den filmen med och Elementärt kommer med få en bra dubbning hoppas jag.  ;D ;D
Jag ser ockå framemot båd :D
Ännu så länge är det här min favorit karatär !

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 30 maj 2023 kl. 18:16:30Jag ser ockå framemot båd :D
Ännu så länge är det här min favorit karatär !
Ska bli kul och se vem som spelar henne.  ;D ;D :P :P

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Det är intresant att den svenska dubbningen avänder dom tidiga namen för mamman och farbron.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Verkar vara en intressant film, ska försöka se den på bio. :)

gstone

Du har överiga röster i filmen avsöljats :D

  Lea Heed, Melker Duberg, Alexander Kantsjö, Charlotte Ardai Jennefors, Nadja Halid, Oliver Lohk, Doreen Månsson, Linda Åslund, Shebly Niavarani, Sofie Hamilton, Jonas Bane, Anton Forsdik, Isabelle Zikai, Jonas Jakobsen Liljehammar, Laura Jonstoij Berg, Vincent Macéus m. fl.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 11:25:42Du har överiga röster i filmen avsöljats :D

  Lea Heed, Melker Duberg, Alexander Kantsjö, Charlotte Ardai Jennefors, Nadja Halid, Oliver Lohk, Doreen Månsson, Linda Åslund, Shebly Niavarani, Sofie Hamilton, Jonas Bane, Anton Forsdik, Isabelle Zikai, Jonas Jakobsen Liljehammar, Laura Jonstoij Berg, Vincent Macéus m. fl.
Doreen Månsson, så fint att se henne i ännu en dubbning, det känns som att hon medverkar i så få dubbningar.

gstone

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 11:25:42Du har överiga röster i filmen avsöljats :D

  Lea Heed, Melker Duberg, Alexander Kantsjö, Charlotte Ardai Jennefors, Nadja Halid, Oliver Lohk, Doreen Månsson, Linda Åslund, Shebly Niavarani, Sofie Hamilton, Jonas Bane, Anton Forsdik, Isabelle Zikai, Jonas Jakobsen Liljehammar, Laura Jonstoij Berg, Vincent Macéus m. fl.
Man kan ju anta att Anton Forsdik är Anton Samuelsson Forsdik.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2023 kl. 11:25:42Du har överiga röster i filmen avsöljats :D

  Lea Heed, Melker Duberg, Alexander Kantsjö, Charlotte Ardai Jennefors, Nadja Halid, Oliver Lohk, Doreen Månsson, Linda Åslund, Shebly Niavarani, Sofie Hamilton, Jonas Bane, Anton Forsdik, Isabelle Zikai, Jonas Jakobsen Liljehammar, Laura Jonstoij Berg, Vincent Macéus m. fl.
Isabelle Zikai,  , Anton Forsdik och Nadja Halid var alla också med i Across The SpiderVers.

Båda är ju eurotroll så det är inte så konsigt :) ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Hoppas kommer finnas något sett att få veta vem som dubbar Nicole Byer  på svenska ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Efter att jag sett filmen skulle jag gärna vilja veta vem som dubbade Janice på svenska.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 28 juni 2023 kl. 12:54:38Idag har filmen premiär !
Men fortfarande har jag inte fått creditlista från UIP... :(

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 28 juni 2023 kl. 12:54:38Idag har filmen premiär !
Fast det är ju ändå den 30 juni som filmen har premiär, idag är det den 28 juni alltså 2 dagar kvar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juni 2023 kl. 14:53:24Fast det är ju ändå den 30 juni som filmen har premiär, idag är det den 28 juni alltså 2 dagar kvar.
Jo, det är faktiskt idag (28 juni) som filmen har premiär. Men på en del orter väntar de till fredag eller lördag, just för att animerade filmer vanligtvis förpassas till matinétider; och sådana är inte så eftertraktade under vardagar.

Här i Skellefteå är det dock imorgon (torsdag) som filmen har premiär, men jag kommer troligtvis att se den under helgen.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2023 kl. 14:52:06Men fortfarande har jag inte fått creditlista från UIP... :(
Mycket av infon finns redan på näter :D

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Nu har jag äntligen fått creditlista, så jag skriver av den nu så kommer den upp vid nästa uppdatering av sajten - troligtvis imorgon, men skulle jag hinna kan det bli redan ikväll. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2023 kl. 20:51:12Nu har jag äntligen fått creditlista, så jag skriver av den nu så kommer den upp vid nästa uppdatering av sajten - troligtvis imorgon, men skulle jag hinna kan det bli redan ikväll. :)
Jag ska se den på söndag.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 juni 2023 kl. 12:16:46Jag ska se den på söndag.
Jag siktar också in mig på att gå och se filmen på söndag, i och med att det är festival i Skellefteå t.o.m. lördag (Skellefteå Summertime) som eventuellt kan vara intressant att gå på.

Tyvärr visas dock Ruby - Havsmonstret enbart klockan 14:00 i Skellefteå (torsdag - söndag, inga andra dagar), och endast i dubbad form. Jag föredrar egentligen att gå på bio på aftnar, och framförallt är 14:00 i tidigaste laget när man bor en dryg mil från biografen... :(

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juni 2023 kl. 22:37:49Tyvärr visas dock Ruby - Havsmonstret enbart klockan 14:00 i Skellefteå (torsdag - söndag, inga andra dagar), och endast i dubbad form. Jag föredrar egentligen att gå på bio på aftnar, och framförallt är 14:00 i tidigaste laget när man bor en dryg mil från biografen... :(
Menar du odubbade ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 juni 2023 kl. 22:42:22Menar du odubbade ?
Nej, den visas enbart dubbad. Jag vet inte om den går i originalversion på andra orter...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juni 2023 kl. 22:43:46Nej, den visas enbart dubbad. Jag vet inte om den går i originalversion på andra orter...?
Vill du inte se den dubbad ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juni 2023 kl. 22:43:46Nej, den visas enbart dubbad. Jag vet inte om den går i originalversion på andra orter...?
Inte här i Malmö i alla fall, varken på Filmstadens biografer eller Nordisk Film Bios visas den med engelsk tal.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 juni 2023 kl. 22:47:55Inte här i Malmö i alla fall, varken på Filmstadens biografer eller Nordisk Film Bios visas den med engelsk tal.
Jag har nu kollat och den verkar bara gå dubbade i Stockholm med( där jag bor ;) )
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juni 2023 kl. 22:43:46Nej, den visas enbart dubbad. Jag vet inte om den går i originalversion på andra orter...?
Nej, jag tror bara att den går dubbad. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 30 juni 2023 kl. 00:13:47Nej, jag tror bara att den går dubbad.
Okej, då är det i alla fall inget unikt för Skellefteå. Men jag gissar att åtminstone en del andra orter lär ha bättre tider än enbart 14:00...

gstone

Eurotroll berättade en till av rösterna för mig men bara för att vara på den säkera sidan bättar jag inget mer ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

RC

Citat från: gstone skrivet 30 juni 2023 kl. 21:17:25Eurotroll berättade en till av rösterna för mig men bara för att vara på den säkera sidan bättar jag inget mer ;D
Om de är villiga att gå ut med informationen till dig så är det nog inga problem att dela med forumet och det skulle ju komplettera rollistan.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Nu har jag också sett filmen. Helt klart bra och underhållande, men kanske inte jätteoriginell. Inte någon av de bästa filmerna jag sett i år, men definitivt sevärd och välgjord.

Bra dubbning, och trevligt att få höra Suzanne Reuter i en dubbning igen; det var ju inte direkt igår... Jag störde mig på lite väl många engelska "låneord" i översättningen, men det är möjligt att de är vedertagna även om jag inte använder mig av dem eller hört särskilt många i Sverige som använt sig av dem.

Den här filmen verkar enbart gå med inbränd svensk text på bio i Sverige, men den här gången är det riktig textning för hörselskadade som följer dubbningens dialog. Men det verkar ha blivit någon kommunikationsmiss när det gäller titeln, då den svenska titeln enligt textremsan är "Ruby Gillman, tonårskrake"; men samtidigt står det i den svenska bildversion "Ruby - Havsmonstret" som titel...
(Den svenska textningen var gjord av Martina Nordkvist på Svensk Medietext)

I likhet med flera andra filmer från UIP hade för övrigt även denna den märkliga egenheten att de i början av eftertexterna tycks ha tagit bort originalrösterna, men utan att ersätta dem med någonting - som resulterar i att runt 30 - 40 sekunder in i sluttexterna blir det uppehåll med eftertexter i 30 sekunder medan de visar stiliserade bilder på rollfigurerna; som jag starkt misstänker skulle ha visats skådespelarna under tiden som... Svenska dubbcredits visas först efter alla sluttexter.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juli 2023 kl. 21:26:17Nu har jag också sett filmen. Helt klart bra och underhållande, men kanske inte jätteoriginell. Inte någon av de bästa filmerna jag sett i år, men definitivt sevärd och välgjord.

Bra dubbning, och trevligt att få höra Suzanne Reuter i en dubbning igen; det var ju inte direkt igår... Jag störde mig på lite väl många engelska "låneord" i översättningen, men det är möjligt att de är vedertagna även om jag inte använder mig av dem eller hört särskilt många i Sverige som använt sig av dem.

Den här filmen verkar enbart gå med inbränd svensk text på bio i Sverige, men den här gången är det riktig textning för hörselskadade som följer dubbningens dialog. Men det verkar ha blivit någon kommunikationsmiss när det gäller titeln, då den svenska titeln enligt textremsan är "Ruby Gillman, tonårskrake"; men samtidigt står det i den svenska bildversion "Ruby - Havsmonstret" som titel...
(Den svenska textningen var gjord av Martina Nordkvist på Svensk Medietext)

I likhet med flera andra filmer från UIP hade för övrigt även denna den märkliga egenheten att de i början av eftertexterna tycks ha tagit bort originalrösterna, men utan att ersätta dem med någonting - som resulterar i att runt 30 - 40 sekunder in i sluttexterna blir det uppehåll med eftertexter i 30 sekunder medan de visar stiliserade bilder på rollfigurerna; som jag starkt misstänker skulle ha visats skådespelarna under tiden som... Svenska dubbcredits visas först efter alla sluttexter.
Jag märkte också att det var många engelska "låneord" .

Men jag måste hävda att det så väldigt många ugdomar partar idag.

Om om jag minns rätt var det mäst dom yngre karartärerna som avände engelska ord
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juli 2023 kl. 21:26:17Jag störde mig på lite väl många engelska "låneord" i översättningen, men det är möjligt att de är vedertagna även om jag inte använder mig av dem eller hört särskilt många i Sverige som använt sig av dem.
Är det något specifikt du tänker på?

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2023 kl. 21:32:45Är det något specifikt du tänker på?
Jag märkte der också.

"Storyen" är ett som jag kom ihåg ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2023 kl. 21:32:45Är det något specifikt du tänker på?
Det förekom några till också, men ett som jag reagerade på var power couple - som sagt mycket möjligt att det är vedertaget i svenskan nuförtiden, men det är inget jag hört i alla fall.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  2 juli 2023 kl. 21:34:14Jag märkte der också.

"Storyen" är ett som jag kom ihåg ;)
Storyen har jag aldrig hört däremot storyn.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juli 2023 kl. 21:35:01Det förekom några till också, men ett som jag reagerade på var power couple - som sagt mycket möjligt att det är vedertaget i svenskan nuförtiden, men det är inget jag hört i alla fall.

Power couple är vedertaget bland de yngre.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Nästan alla ungdomar i sverige talar med engelska låneorsd idag ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juli 2023 kl. 21:26:17Nu har jag också sett filmen. Helt klart bra och underhållande, men kanske inte jätteoriginell. Inte någon av de bästa filmerna jag sett i år, men definitivt sevärd och välgjord.

Bra dubbning, och trevligt att få höra Suzanne Reuter i en dubbning igen; det var ju inte direkt igår... Jag störde mig på lite väl många engelska "låneord" i översättningen, men det är möjligt att de är vedertagna även om jag inte använder mig av dem eller hört särskilt många i Sverige som använt sig av dem.

Den här filmen verkar enbart gå med inbränd svensk text på bio i Sverige, men den här gången är det riktig textning för hörselskadade som följer dubbningens dialog. Men det verkar ha blivit någon kommunikationsmiss när det gäller titeln, då den svenska titeln enligt textremsan är "Ruby Gillman, tonårskrake"; men samtidigt står det i den svenska bildversion "Ruby - Havsmonstret" som titel...
(Den svenska textningen var gjord av Martina Nordkvist på Svensk Medietext)

I likhet med flera andra filmer från UIP hade för övrigt även denna den märkliga egenheten att de i början av eftertexterna tycks ha tagit bort originalrösterna, men utan att ersätta dem med någonting - som resulterar i att runt 30 - 40 sekunder in i sluttexterna blir det uppehåll med eftertexter i 30 sekunder medan de visar stiliserade bilder på rollfigurerna; som jag starkt misstänker skulle ha visats skådespelarna under tiden som... Svenska dubbcredits visas först efter alla sluttexter.
Om ni blev sura på att det var för många engelska låneord i den här filmen kommer ni bli galna på Mutant Mayhem den ännu fler ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 september 2023 kl. 21:26:42Filmen släpps på DVD och Blu-ray 13 november.
Trevligt! Det är förvisso något senare än jag hade hoppats på, men i dessa tider får man ju vara tacksam att en film överhuvudtaget släpps fysiskt. :)

Skokaka

#62
Nåja, nu har jag äntligen sett filmen och den levde upp till mina förväntningar... Som tyvärr var rätt låga. :(

Spoiler
Detta är, tillsammans med Bee Movie, de två enda Dreamworks filmerna som jag inte gillar. Visst, animationen är inte dålig, dock så tycker jag att animationen är bättre i de andra nuvarande Dreamworks filmerna som vi har... Och rollbesättningen är okej. Storyn kändes intressant först, men det blir en besvikelse senare... Dock så handlar det om en tonåring, så självklart försöker filmen att vara... Modern?... Och... Matte, seriöst? ::) Men hur som helst...

Vad jag störde mig mest på var hur Chelsea och sjöjungfrur porträtterades. Denna filmen påstår att sjöjungfrur är onda, "pure evil" helt enkelt. Visst, jag vet. Det här med "det är insidan som räknas" och "skenet kan bedra" är ju väl moraliskt rätt och jag följer ju dessa... Men i detta fallet så struntar jag i det helt enkelt. Behövde Chelsea se så fin ut? Att hon är skurken var ärligt talat för förutsägbart... Hon kunde lika gärna ha reformerats, men nej... Då hon ser ut som Ariel, men detta är DreamWorks vi snackar om, de är ju rivaler med Disney, så självklart gjorde de väl henne raka motsatsen till Ariel för att trolla med Disney... Jag hoppas just även att hon var inte ärlig när hon sa att hon är en holländare, men jag skulle inte ens bli förvånad om hon var det... Jag hatar verkligen faktumet att hon och Ruby inte hade en sund relation... Varför händer det som så att när jag vill att en skurk reformeras så gör de det inte, medan när jag inte vill att en skurk reformeras så gör de det ändå?...

Hade jag gjort filmen så kunde jag lika gärna ha ändrat det utav någon av dessa:
A: Chelsea ÄR Nerissas dotter och lurade Ruby först, men senare byter sida och är emot sin egna mamma, ja, de vore olika karaktärer, helt enkelt. Eller så har filmen en annan plot twist skurk om hon inte har sin mamma...
B: Chelsea ÄR skurken, men reformeras i slutet och blir vän med Ruby på riktigt.
C: Chelsea är Rubys nya vän på riktigt.
D: Chelsea blir Rubys flickvän.
Eller E: De två är bästa vänner ända sedan barndomen.

Kalla mig galen, men om jag fick välja mellan denna filmen eller Den lilla sjöjungfrun (2023) (Som jag inte har sett) så väljer jag den andra. Åtminstone behandlar den andra filmen inte sjöjungfrur som onda! Nåja, alla krakens är visst inte likadana, men inte heller borde alla sjöjungfrur vara onda! Förresten, onda sjöjungfrur kallas för sirener, alltså att de inte är ens riktiga sjöjungfrur... Av att döma hur Chelsea reagerade när Ruby berättade för henne hur hon känner över att vara annorlunda så ser Chelsea ut som att hon förstår Ruby. Om hennes ansiktsuttryck inte är en riktig reaktion, då vet jag inte vad det är... Chelsea är inte ens elak, hon är fin och missförstådd. Nåja, åtminstone så slutade det inte helt olyckligt för henne... Jag tycker i hela fall att Chelsea och Nerissa borde vara två olika karaktärer, och Nerissa borde då vara Chelseas mamma och filmens sanna skurk... Jag hade dock hellre gjort Connor till plot twist skurken. Inte för att jag har något emot honom, inte alls. Förutom att han är irriterande! Men jag parar ej ihop honom med Ruby, punkt slut! Fast om han var någon som Ruby va' först kär i men senare visade sig va' ond så skulle han nog ha varit för lik Prins Hans från Frost. Dreamworks är ju bättre än så, eftersom de gör inte plot twist skurkar oftast och deras skurkar verkar helt ondare... Nåja, filmen kunde åtminstone bli bättre om den gjorde detta istället för hur den faktiskt blev...

Jag föredrar dock hur deras andra två nuvarande filmer gjorde med skurkarna där. Visst, att Professor Marmelad var skurken är nog också rätt förutsägbart, många gissade detta och det blev så... Förresten, om man har läst böckerna så... Ja, då vet man vem han är... Dock så tyckte jag att detta funkade bättre i Tuffa gänget, även om det inte var helt... Originellt att marsvinet var skurken, så att säga... Och i Mästerkatten 2, du vet... Folk trodde visst att antingen Guldlock och de tre björnarna eller Döden var skurkarna/skurken av filmen... Dock så visade sig att Guldlock och björnarna var bara missförstådda, och förresten så var Mästerkatten kriminell fast en hjälte (Ungefär som Robin Hood) så de ville fånga honom visst för att bli belönade. Dessutom så hjälpte de hjältarna i slutet att besegra den riktiga skurken. Och Döden är ett utav de coolaste skurkarna i Dreamworks och förmodligen den mest läskigaste skurken de har gjort... Dock så visade sig att han är mer "neutral ond" eftersom han skonade Mästerkatten i slutet och han är ju bokstavligen Döden, så han bara gjorde sitt jobb. Den riktiga skurken är ju Jack Horner. Och HAN är däremot ett oförbätterlig monster, vilket krypet till och med pekade ut. Här gjorde de mycket bra med vem filmens sanna skurk var, enligt mig...

Slutsats: 4/10 (Medioker) Jag har sett värre men ändå bättre... Åtminstone så fick den väl inte så bra betyg...
[close]