Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Den lilla sjöjungfrun (2023)

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2022 kl. 14:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Disney's remake av Den lilla sjöjungfrun har biopremiär i maj.


gstone

Det här den film nästa år jag ser framemot näst mest ! :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 september 2022 kl. 17:38:08Det här den film nästa år jag ser framemot näst mest ! :D

Och om man bortser Star Wars och Marvels så är detta tillsammans med Peter Pqn & Wendy (2023) i vanlig ordning en av de filmer som har premiär nästa år som jag ser mist framemot.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 september 2022 kl. 18:33:04Och om man bortser Star Wars och Marvels så är detta tillsammans med Peter Pqn & Wendy (2023) i vanlig ordning en av de filmer som har premiär nästa år som jag ser mist framemot.
Förlåt för att jag frågar, men ska de vara mest eller minst? Jag antar att det är minst men vill vara säker.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 september 2022 kl. 18:36:18Förlåt för att jag frågar, men ska de vara mest eller minst? Jag antar att det är minst men vill vara säker.

Helt riktigt, jag menar minst.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 september 2022 kl. 18:33:04Och om man bortser Star Wars och Marvels så är detta tillsammans med Peter Pqn & Wendy (2023) i vanlig ordning en av de filmer som har premiär nästa år som jag ser mist framemot.
Peter Pan*

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 september 2022 kl. 18:33:04Och om man bortser Star Wars och Marvels så är detta tillsammans med Peter Pqn & Wendy (2023) i vanlig ordning en av de filmer som har premiär nästa år som jag ser mist framemot.
Jag håller med. Det är tragiskt att Disney inte har något bättre att komma med än att dammsuga hela sin katalog av klassiska tecknade filmer och göra nyinspelningar av dem en efter en. Om de nu har så otroligt gott om pengar att de kan slänga ut hundratals miljoner dollar på de här filmerna, då skulle pengarna göra mycket bättre nytta om de satsades på nya fräscha idéer.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 16 september 2022 kl. 18:44:11Peter Pan*

Lätt hänt att råka trycka på fel bokstav av misstag när man skriver fort.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 september 2022 kl. 18:45:36Jag håller med. Det är tragiskt att Disney inte har något bättre att komma med än att dammsuga hela sin katalog av klassiska tecknade filmer och göra nyinspelningar av dem en efter en. Om de nu har så otroligt gott om pengar att de kan slänga ut hundratals miljoner dollar på de här filmerna, då skulle pengarna göra mycket bättre nytta om de satsades på nya fräscha idéer.
Jag är benägen att hålla med - märkligt att Disney inte verkar ge sig förrän de gjort remakes av alla deras klassiska tecknade långfilmer...

Nu hade de ju turen att Aladdin och framförallt Lejonkungen blev publiksuccéer och även hyfsade framgångar bland filmkritiker, men den turen lär ju inte hålla i sig hur länge som helst...

Gustav Jonsson

Är det bara jag som hör att hon uttalar wish väldigt konstigt när hon sjunger?

Disneyfantasten

De tecknade känns uppenbarligen mer tidslösa medans många av spelfilms-versionerna från 2010 & 2020-talen redan känns utdaterade - no doubt about it!

En film lär iallafall för närvarande INTE få en live-action adaption, nämligen Pocahontas, då Alan Menken själv utsagt att det vore svårt i och med moderna känsligheter.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2022 kl. 20:44:08Jag är benägen att hålla med - märkligt att Disney inte verkar ge sig förrän de gjort remakes av alla deras klassiska tecknade långfilmer...

Nu hade de ju turen att Aladdin och framförallt Lejonkungen blev publiksuccéer och även hyfsade framgångar bland filmkritiker, men den turen lär ju inte hålla i sig hur länge som helst...

Att 2019-års Lejonkungen tjänat in mest betyder dock inte att den är bra, tvärtom; det är en av de absolut värsta, här är en video som förklarar utförligt;


https://m.youtube.com/watch?v=btNL1q-yU7E

Endast två stycken är bra; 101 Dalmatiner (1996) & 102 Dalmatiner (2000), så man kunde ha stannat vid 102 Dalmatiner! (det som gör de två Dalmatiner-spelfilmerna filmerna bättre än de som gjorts på 2010 & 2020-talen är att dessa två är nästan helt bestående av verkliga miljöer, visserligen använder dessa två lite datorteknik för att inte utsätta djuren för skada, men till skillnad från 2016-års Djungelboken och 2019-års Lejonkungen så förlitar de sig inte på datorn för att göra allt)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 september 2022 kl. 20:59:49Att 2019-års Lejonkungen tjänat in mest betyder dock inte att den är bra, tvärtom; det är en av de absolut värsta, här är en video som förklarar utförligt;
Huruvida filmen är bra eller dålig är förstås som alltid en smaksak. Det är hursomhelst ovidkommande, för det enda Disney (eller andra filmbolag) bryr sig om är förstås hur mycket pengar filmen spelat in. Och nu blev ju Lejonkungen en enorm succé, och har överlag även fått ganska bra kritik av professionella filmkritiker världen över - men det hade ju lika gärna kunnat bli en flopp, när nu filmen i stort sett är en ren nyfilmatisering scen för scen av originalfilmen, nästan helt utan avvikelser.

Det kan med andra ord vara lika mycket slump som skicklighet att filmen blev en succé, och en sådan tur lär ju inte hålla i sig hur länge som helst... Med andra ord, om Disney fortsätter i samma takt lär det bara vara en tidsfråga innan någon av filmerna floppar rejält och inte ens spelar in produktionskostnaden.

Jag tyckte i alla fall om 2019 års Lejonkungen, som visserligen var lite för lik originalet men ändå bra och underhållande. En av de bättre remakes under senare år, trots sina brister. :)


Men jag tycker det känns lite egendomligt att ämna till att göra en spelfilmsversion av Den lilla sjöjungfrun, då filmen i mina ögon är av sådan karaktär att en spelfilmsversion inte gärna bör kunna erbjuda så mycket mer än en tecknad version kan. Och främsta skälet till att göra en spelfilmsremake av en tecknad film bör ju ändå vara för att en spelfilm kan erbjuda något mer än en animerad version kan genom sättet att berätta - vilket man absolut kan tänka sig för vissa av Disneys tecknade klassiker, men just den här känns väl lite mer tveksam.

moviefan

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 september 2022 kl. 18:45:36Jag håller med. Det är tragiskt att Disney inte har något bättre att komma med än att dammsuga hela sin katalog av klassiska tecknade filmer och göra nyinspelningar av dem en efter en. Om de nu har så otroligt gott om pengar att de kan slänga ut hundratals miljoner dollar på de här filmerna, då skulle pengarna göra mycket bättre nytta om de satsades på nya fräscha idéer.

Håller med, det är bättre om de kunde lägga energi på nytt, istället för att göra om sina klassiker. Vissa av live action filmerna är bra. Jag gillar Aladdin 2019 samt Berättelsen om Askungen.   Övriga live action från Disney är En Prinsessas Dagbok, som jag gillar.

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet 19 september 2022 kl. 12:31:25Håller med, det är bättre om de kunde lägga energi på nytt, istället för att göra om sina klassiker. Vissa av live action filmerna är bra. Jag gillar Aladdin 2019 samt Berättelsen om Askungen.  Övriga live action från Disney är En Prinsessas Dagbok, som jag gillar.
Aladdin såg jag på en stor biograf i Oslo med plats för 500 personer. Det var bara jag och två till i salongen, ett ungt par som gick en halvtimme innan filmen var slut. Till slut var det bara jag kvar. Det behöver väl inte påpekas att den publiken inte var speciellt entusiastisk...  ;)

Jag är inte heller någon stor beundrare av Berättelsen om Askungen. Det är förvånande att en duktig och internationellt känd regissör som Kenneth Branagh lånar sig till sånt. Han borde veta bättre, tycker man. Om man nu ska se en Askunge-film kan jag i stället rekommendera förra årets norska biosuccé Tre nøtter til Askepott som inte bara är en mycket bättre film, utan dessutom demonstrerar att man inte behöver Disneys astronomiska budget.
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=118298

En prinsessas dagbok är väl en originalfilm som baserar sig direkt på en bok, inte en nyinspelning av någon tidigare film? Det är precis sånt som jag tycker Disney borde syssla med istället för att tugga om gamla idéer.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 september 2022 kl. 13:14:42Aladdin såg jag på en stor biograf i Oslo med plats för 500 personer. Det var bara jag och två till i salongen, ett ungt par som gick en halvtimme innan filmen var slut. Till slut var det bara jag kvar. Det behöver väl inte påpekas att den publiken inte var speciellt entusiastisk...  ;)
Ungefär raka motsatsen som min erfarenhet. Jag såg Aladdin i en fullsatt salong i Skellefteå, i den största salongen som rymmer strax under 200 personer (efter att alla föreställningar i veckor före det var fullsatta) - och alla verkade väldigt entusiastiska.