Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Den lilla sjöjungfrun (2023)

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2022 kl. 14:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 september 2022 kl. 13:14:42Aladdin såg jag på en stor biograf i Oslo med plats för 500 personer. Det var bara jag och två till i salongen, ett ungt par som gick en halvtimme innan filmen var slut. Till slut var det bara jag kvar. Det behöver väl inte påpekas att den publiken inte var speciellt entusiastisk...  ;)

Såg Aladdin på Filmstaden Storgatan i Malmö och där var salong 1 med 277 platser fullsatt.

Erika

Har faktiskt inte heller förstått tjusningen med Berättelsen om Askungen, finns gott om andra Askungen-filmer (och även andra sagofantasyfilmer) som är bättre än den.

Det börjar bli ett tag sedan, men vill minnas att biosalongen (131 platser) var inte fullsatt när jag var och såg Aladdin. Tror vi var 30-40 personer, och ingen var direkt entusiastisk.

Vad beträffar kommande Den lilla sjöjungfrun, så verkar den inte speciellt intressant vilket kan bero på att den animerade har aldrig riktigt tillhört någon av mina favoriter (föredrar även andra filmatiseringar av sagan). 

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet 20 september 2022 kl. 12:43:52Har faktiskt inte heller förstått tjusningen med Berättelsen om Askungen, finns gott om andra Askungen-filmer (och även andra sagofantasyfilmer) som är bättre än den.
Skulle man kunna fråga vilka Askungen-filmer och andra sagofantasyfilmer som du syftar på?

Jag tycker visserligen också att Berättelsen om Askungen inte är något sådär stort mästerverk, men så dålig tycker jag inte att den är, faktum är att både den och Dumbo (2019) är de minst dåliga bland de som hade premiär på 2010 & 2020-talen, till skillnad från många andra nyfilmatiseringar på den tiden så känns den inte som någon direkt upprepning av Disneys tecknade Askungen utan karaktärerna och handlingen skiljer sig så pass mycket att den inte känns som någon nämnvärd förolämpning mot Disney, den är sin egna grej istället för att kopiera allting från den tecknade och sångerna från den tecknade är heller inte med utan den har nya sånger, så den är inte helt hatbar eller av dålig look som många av de andra som släppts på den tiden, och vad beträffar Dumbo (2019) så skiljer den sig så mycket från sin tecknade motsvarighet från 1941 att den inte känns som någon direkt upprepning på den tecknade.

Om man ska nämna några skräckexempel på fruktansvärt dåliga Disney-spelfilms-nyinspelningar från 2010 & 2020-talen så skulle inte Berättelsen om Askungen ens komma i närheten i mina ögon/öron...

Då är Djungelboken (2016) & Lejonkungen (2019) många gånger sämre, då båda fokuserar alldeles för mycket på CGI-teknik som är allt annat än vacker, 2019-års Lejonkungen är dessutom en scen-för-scen kopia at den tecknade från 1994, Timon och Pumbaa känns mer komiska i den tecknade från 1994 men i 2019-års film känns de irriterande, Scar känns som en riktigt bra skurk i 1994-års film men i 2019-års film känns han inte alls lika ondskefull utan bara tråkig, även om 1994-års Mufasa tillrättavisar Simba så får man ändå känslan av att han älskar sin son, den känslan var helt borta i 2019-års Mufasa, och så vidare. I 2016-års Djungelboken är storyn riktigt hemskt skriven, karaktärerna är platta, har skev moral och är otroligt icke-dimensionella, och filmen är vid många punkter förvirrande.

Disneyfantasten

Nåja, detta ska egentligen handla om 2023-års Den Lilla Sjöjungfrun, tycker att den i vanlig ordning verkar vara en försämrad kopia av den tecknade att döma av trailern, av det jag läst kommer den förhoppningsvis inte alls att vara en scen-för-scen kopia av den tecknade till skillnad från Skönheten och Odjuret och Lejonkungen, utan den ser ut att bli lite mer lik 2019-års Aladdin, som blandades att vara lik den tecknade med att ha i sig nya element.

Erika

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 september 2022 kl. 14:10:31Skulle man kunna fråga vilka Askungen-filmer och andra sagofantasyfilmer som du syftar på?

Bl. a. Askungen och de tre nötterna (1973), Glasskon och rosen (1976), Hey Cinderella! (1969), Popelka (1969), För evigt - en askungesaga (1998) och Aschenputtel (2010). Andra (som inte är baserade på Askungen utan på andra sagor) är t. ex. Panna a netvor (1978), Flickan och odjuret (1946), Rübezahls Schatz (2017), S čerty nejsou žerty (1985), Anděl Páně (2005) och Malá mořská víla (1976).

Dock är detta enbart min åsikt. :)
 
Kan dock hålla med om Berättelsen om Askungen är helt okej för vad den är, och den är (lite) bättre än vissa av Disneys spelfilmsfilmatiseringar av de animerade klassikerna. Tycker mest att det tröttsamt att den framhävs som något speciellt, när den är mest bara okej (enligt mig, ska påpekas) på sin höjd.
 
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 september 2022 kl. 14:38:39Nåja, detta ska egentligen handla om 2023-års Den Lilla Sjöjungfrun, tycker att den i vanlig ordning verkar vara en försämrad kopia av den tecknade att döma av trailern, av det jag läst kommer den förhoppningsvis inte alls att vara en scen-för-scen kopia av den tecknade till skillnad från Skönheten och Odjuret och Lejonkungen, utan den ser ut att bli lite mer lik 2019-års Aladdin, som blandades att vara lik den tecknade med att ha i sig nya element.

Nu är detta bara en slags teaser, men det såg väl mest okej ut. Inget som direkt stack ut eller så. Får se när vi får en riktig trailer.

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 20 september 2022 kl. 14:59:38Kan dock hålla med om Berättelsen om Askungen är helt okej för vad den är, och den är (lite) bättre än vissa av Disneys spelfilmsfilmatiseringar av de animerade klassikerna. Tycker mest att det tröttsamt att den framhävs som något speciellt, när den är mest bara okej (enligt mig, ska påpekas) på sin höjd.
Jo, jag håller med om att den är okej. Men med tanke på att den kostade 95 miljoner dollar att göra skulle man kunna förvänta sig lite mer än bara okej. Det har gjorts oerhört många filmer som är mycket bättre för bråkdelen av den budgeten.

moviefan


moviefan


Erika

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 september 2022 kl. 08:27:34Jo, jag håller med om att den är okej. Men med tanke på att den kostade 95 miljoner dollar att göra skulle man kunna förvänta sig lite mer än bara okej. Det har gjorts oerhört många filmer som är mycket bättre för bråkdelen av den budgeten.

 :o

Hade ingen aning om att den kostade så mycket att göra...! Ja, då borde den vara mer än okej! Jag har sett flera europeiska sagofantasyfilmer (varav flertalet är gjorda för tv för en billig peng) som varit otroligt mycket bättre (enligt mig) än Berättelsen om Askungen


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jaag tycker jättemycket om Lejonkungen(2019) personligen.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 september 2022 kl. 08:27:34Det har gjorts oerhört många filmer som är mycket bättre för bråkdelen av den budgeten.
Nej det har det inte.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.