Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Den lilla sjöjungfrun (2023)

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2022 kl. 14:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag tyckte ändå "Snicksnacket" var rätt rolig skrattade mycket under den.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Triton hade en sång men det var bort klippt.

Undrar om han hade fått samma skådespelare vid sång ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 27 maj 2023 kl. 18:41:16Tyvär kan jag ju inte tvinga dig :(

Men får väl bli din förlust.
Att hoppa över en Disney-nyinspelning på bio är aldrig en förlust för mig.  ;)

Disneyfantasten

Förresten när tror ni filmen släpps på DVD & Bluray?

Lite underligt förresten att filmen fått censuren 7 år, man kan ju tycka att den precis som Djungelboken, Skönheten och Odjuret, Aladdin och Lejonkungen borde ha fått 11-årsgräns eftersom den liksom dessa är betydligt mörkare än den tecknade...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 maj 2023 kl. 13:17:29Att hoppa över en Disney-nyinspelning på bio är aldrig en förlust för mig.  ;)
Men det kan du ju faktiskt inte veta innan du har sett den - du är väl inte synsk, så att du kan se in i framtiden vad du kommer att tycka om filmen...?

Jag var som sagt också lite skeptisk innan, men det här är med god marginal den bästa spelfilms-nyfilmatiseringen från Disney och i mina ögon ännu bättre än originalfilmen. :)

Faktiskt så bra att jag lär vilja se om filmen flera gånger, så den här kommer jag inte nöja mig med att se på Disney+ i framtiden, utan kommer att köpa på Blu-Ray så fort den släpps.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 maj 2023 kl. 13:19:29Förresten när tror ni filmen släpps på DVD & Bluray?
Före jul känns väl i alla fall som ett rimligt antagande, då Disney lär vilja utnyttja julhandeln för att tjäna mer pengar.

Vanligtvis brukar ju mycket släppas inom 3 - 4 månader, men ser man på framgången i andra länder är det nog troligt att Den lilla sjöjungfrun kommer gå ganska bra på bio i Sverige också - och då brukar det ju dröja längre. Avatar: The Way of Water (som Disney distribuerar) hade ju exempelvis biopremiär i december, och kommer släppas på DVD/Blu-Ray först den 29 juni (och släpps på Disney+ den 7 juni). Men riktigt så framgångsrik tror jag inte att Den lilla sjöjungfrun kommer bli...

Så min bästa gissning är runt början/mitten av november, för att utnyttja den stundande julhandeln. Känner jag Disney rätt lär den förmodligen släppas på Disney+ några veckor före den släpps på DVD/Blu-Ray.

Disneyfantasten

#231
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 maj 2023 kl. 13:32:31Men det kan du ju faktiskt inte veta innan du har sett den - du är väl inte synsk, så att du kan se in i framtiden vad du kommer att tycka om filmen...?

Jag var som sagt också lite skeptisk innan, men det här är med god marginal den bästa spelfilms-nyfilmatiseringen från Disney och i mina ögon ännu bättre än originalfilmen. :)

Faktiskt så bra att jag lär vilja se om filmen flera gånger, så den här kommer jag inte nöja mig med att se på Disney+ i framtiden, utan kommer att köpa på Blu-Ray så fort den släpps.
Före jul känns väl i alla fall som ett rimligt antagande, då Disney lär vilja utnyttja julhandeln för att tjäna mer pengar.

Vanligtvis brukar ju mycket släppas inom 3 - 4 månader, men ser man på framgången i andra länder är det nog troligt att Den lilla sjöjungfrun kommer gå ganska bra på bio i Sverige också - och då brukar det ju dröja längre. Avatar: The Way of Water (som Disney distribuerar) hade ju exempelvis biopremiär i december, och kommer släppas på DVD/Blu-Ray först den 29 juni (och släpps på Disney+ den 7 juni). Men riktigt så framgångsrik tror jag inte att Den lilla sjöjungfrun kommer bli...

Så min bästa gissning är runt början/mitten av november, för att utnyttja den stundande julhandeln. Känner jag Disney rätt lär den förmodligen släppas på Disney+ några veckor före den släpps på DVD/Blu-Ray.
Men jag har sett bilder och trailers till den och läst om den och tycker redan nu att den verkar hemsk och en av de mest överskattade filmerna från 2023 hittills, dessutom så är den över 2 timmar lång...

Och som sagt INGEN Disney-nyinspelning kommer NÅGONSIN att överträffa den tecknade för min del. (däremot kanske med spelfilmsversioner av småbarnprogram, till exempel har jag fortfarande inte sett Dora and The Lost City of Gold men tycker redan nu att den är avsevärt bättre än den tecknade TV-serien)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 maj 2023 kl. 13:38:10Men jag har sett bilder och trailers till den och läst om den och tycker redan nu att den verkar hemsk och en av de mest överskattade filmerna från 2023 hittills, dessutom så är den över 2 timmar lång...

Och som sagt INGEN Disney-nyinspelning kommer NÅGONSIN att överträffa den tecknade för min del. (däremot kanske med spelfilmsversioner av småbarnprogram, till exempel har jag fortfarande inte sett Dora and The Lost City of Gold men tycker redan nu att den är avsevärt bättre än den tecknade TV-serien)
Du inte ska se filmen och inte gilllar den. Berhöver du inte posta i den här tråden.


Du gör bara mig sur ;)

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 maj 2023 kl. 13:32:31Men det kan du ju faktiskt inte veta innan du har sett den - du är väl inte synsk, så att du kan se in i framtiden vad du kommer att tycka om filmen...?

Jag var som sagt också lite skeptisk innan, men det här är med god marginal den bästa spelfilms-nyfilmatiseringen från Disney och i mina ögon ännu bättre än originalfilmen. :)
Jag älskar filmen.

Men om man troer att man inte gillar kankse det är dumt att slösa pengar på att se den..

Själv gillade ja ju sominte vet filmen jätte mycket.

Det kankse inre Dismeyfantasten kommer göra ;)



Alla är juinte rika.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 maj 2023 kl. 13:32:31Men det kan du ju faktiskt inte veta innan du har sett den - du är väl inte synsk, så att du kan se in i framtiden vad du kommer att tycka om filmen...?

Jag var som sagt också lite skeptisk innan, men det här är med god marginal den bästa spelfilms-nyfilmatiseringen från Disney och i mina ögon ännu bättre än originalfilmen. :)

Faktiskt så bra att jag lär vilja se om filmen flera gånger, så den här kommer jag inte nöja mig med att se på Disney+ i framtiden, utan kommer att köpa på Blu-Ray så fort den släpps.
Före jul känns väl i alla fall som ett rimligt antagande, då Disney lär vilja utnyttja julhandeln för att tjäna mer pengar.
Jag ska också köpa denpå blu-ray.

Men ävenomjag älskade har jag inte för vana att se om filmer på bio :D



Tror bara jag set omtyp tre filmer på bio någonsin.


Och vid två av dom tillfälerna var det för att gick med en annan/andra personer.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 29 maj 2023 kl. 15:25:32Du gör bara mig sur ;)
Du kanske borde läsa detta;

(citat lånat från Oscar Isaksson)

besviken har man all rätt att bli men du få inte låta det konsumera dig och styra.

Är det verkligen värt att lägga ner energi och fokus på något som är bortom din kontroll, vad ger det dig i långa loppet att irritera dig på något, löser sig något lättare för du väljer att bryta ner dig själv över det?

Jag vet att alla med autism är olika men att det finns tydliga gemensamma nämnare.
I ditt fall borde du rannsaka dig själv och komma till botten med dig själv och hitta egna verktyg som för dig själv framåt och som ger dig ett inre lugn oavsett situation, och det ska komma ifrån dig själv ingen eller inget annat utifrån.

bara släppa det, gå vidare för att må bättre.

Kort sagt är det du själv som tar ansvar för ditt humör, inte jag, det bästa du kan göra är att helt enkelt andas djupt och räkna till tio.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 maj 2023 kl. 13:19:29Lite underligt förresten att filmen fått censuren 7 år, man kan ju tycka att den precis som Djungelboken, Skönheten och Odjuret, Aladdin och Lejonkungen borde ha fått 11-årsgräns eftersom den liksom dessa är betydligt mörkare än den tecknade...
Jag tycker nog att 7-årsgränsen känns rättvis och rimlig i det här fallet. Visst finns det några spännande scener som lär vara läskig för barn, men det är långt mellan gångerna och det är nog inte mer än 2 - 3 otäcka scener i hela filmen. Annars är det mest ett ganska stillsamt och berörande drama. Den är mer djupsint än den tecknade, och riktar sig överlag till en äldre målgrupp, men jag skulle nog överlag inte beskriva den som särskilt mycket mörkare. Det går inte alls att jämföra med Djungelboken, som har en helt annan mörkare stämning och en helt annan stil.

Statens Medieråd bedömer ju hårdare om det är ihållande spänning, än om det är lugnare partier emellan så man får chans att återhämta sig, och i det här fallet finns det nog nästan två timmar med lugna partier och max 10 minuter med mer otäcka scener. Det är med andra ord en liten procentuell andel som vore otäck för barn, så det vore orimligt att ge filmen 11-årsgräns för det.

Man får komma ihåg att åldersgränser enligt svensk lagstiftning sätts utifrån den ålder där filmen inte vållar skada för barns välbefinnande; inte utifrån någon rekommenderad åldersgräns för vilken ålder man bör vara för att se filmen - därav att ganska många renodlade vuxenfilmer blir helt barntillåtna i Sverige. Så fastän filmen definitivt vänder sig till personer äldre än 7 år i första hand, så finns det i mina ögon inte tillräckligt med läskiga/spännande scener för att motivera en högre åldersgräns än så.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 maj 2023 kl. 13:38:10Men jag har sett bilder och trailers till den och läst om den och tycker redan nu att den verkar hemsk och en av de mest överskattade filmerna från 2023 hittills, dessutom så är den över 2 timmar lång...
Trailerna gör verkligen inte filmen rättvisa, i mina ögon. Du väljer förstås själv om du vill se den, men inbilla dig inte att filmen är jämförbar med trailern, för det vore missvisande.

Jag tyckte själv att trailern var ganska dålig, medan filmen i sig är mycket bra. Därav förstås inte sagt att alla kommer att hålla med mig, men man ska inte förlita sig på trailers vad gäller att bedöma en film som helhet.

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 maj 2023 kl. 15:58:41Man får komma ihåg att åldersgränser enligt svensk lagstiftning sätts utifrån den ålder där filmen inte vållar skada för barns välbefinnande; inte utifrån någon rekommenderad åldersgräns för vilken ålder man bör vara för att se filmen - därav att ganska många renodlade vuxenfilmer blir helt barntillåtna i Sverige. 

Exempelvis Air som har åldersgränsen R i USA för genomgående ovårdat språk, men som i Sverige är helt och hållet barntillåten då vi inte tar lika hårt på svordomar som amerikanerna.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 maj 2023 kl. 15:33:02Du kanske borde läsa detta;

(citat lånat från Oscar Isaksson)

besviken har man all rätt att bli men du få inte låta det konsumera dig och styra.

Är det verkligen värt att lägga ner energi och fokus på något som är bortom din kontroll, vad ger det dig i långa loppet att irritera dig på något, löser sig något lättare för du väljer att bryta ner dig själv över det?

Jag vet att alla med autism är olika men att det finns tydliga gemensamma nämnare.
I ditt fall borde du rannsaka dig själv och komma till botten med dig själv och hitta egna verktyg som för dig själv framåt och som ger dig ett inre lugn oavsett situation, och det ska komma ifrån dig själv ingen eller inget annat utifrån.

bara släppa det, gå vidare för att må bättre.

Kort sagt är det du själv som tar ansvar för ditt humör, inte jag, det bästa du kan göra är att helt enkelt andas djupt och räkna till tio.
Jag menar mest att du sprider negativa vibbar och tar ner stämningen om du förstå.

Det känns lite tråkigt att läsa dåliga saker om filmen i tråden.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 maj 2023 kl. 15:58:41Jag tycker nog att 7-årsgränsen känns rättvis och rimlig i det här fallet. Visst finns det några spännande scener som lär vara läskig för barn, men det är långt mellan gångerna och det är nog inte mer än 2 - 3 otäcka scener i hela filmen. Annars är det mest ett ganska stillsamt och berörande drama. Den är mer djupsint än den tecknade, och riktar sig överlag till en äldre målgrupp, men jag skulle nog överlag inte beskriva den som särskilt mycket mörkare. Det går inte alls att jämföra med Djungelboken, som har en helt annan mörkare stämning och en helt annan stil.

Statens Medieråd bedömer ju hårdare om det är ihållande spänning, än om det är lugnare partier emellan så man får chans att återhämta sig, och i det här fallet finns det nog nästan två timmar med lugna partier och max 10 minuter med mer otäcka scener. Det är med andra ord en liten procentuell andel som vore otäck för barn, så det vore orimligt att ge filmen 11-årsgräns för det.

Man får komma ihåg att åldersgränser enligt svensk lagstiftning sätts utifrån den ålder där filmen inte vållar skada för barns välbefinnande; inte utifrån någon rekommenderad åldersgräns för vilken ålder man bör vara för att se filmen - därav att ganska många renodlade vuxenfilmer blir helt barntillåtna i Sverige. Så fastän filmen definitivt vänder sig till personer äldre än 7 år i första hand, så finns det i mina ögon inte tillräckligt med läskiga/spännande scener för att motivera en högre åldersgräns än så.
Trailerna gör verkligen inte filmen rättvisa, i mina ögon. Du väljer förstås själv om du vill se den, men inbilla dig inte att filmen är jämförbar med trailern, för det vore missvisande.

Jag tyckte själv att trailern var ganska dålig, medan filmen i sig är mycket bra. Därav förstås inte sagt att alla kommer att hålla med mig, men man ska inte förlita sig på trailers vad gäller att bedöma en film som helhet.
Mamma tyckte dock stor Ursula var rätt hemsk ;)

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.