Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kortfilmer på Archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 12 februari 2022 kl. 17:42:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 mars 2022 kl. 16:28:56
Nej, Det finns en inbränd undertext med den svenska titeln.

Ah, såg precis det, LibreFilm visar som står i början, kan det stämma att det var så på riktiga versionen? Ser ut att vara resten från dvd'n?

Steffan Rudvall

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 mars 2022 kl. 16:11:04
Den här gången har personen lagt ut Disneys Kalle Anka möter ödet (How to Have an Accident in the Home) från 1956.

https://archive.org/details/kalle-anka-moter-odet-svensk-version
Är det någon som kan identifiera Kalle Ankas röst?

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 13 mars 2022 kl. 16:37:33
Ah, såg precis det, LibreFilm visar som står i början, kan det stämma att det var så på riktiga versionen? Ser ut att vara resten från dvd'n?

Nej, det står "LiberFilm visar", inte LibreFilm. Liber är ett bokförlag som producerar kurslitteratur, men jag visste inte att de även sysslade med film. Loggan är i alla fall korrekt som den såg ut för ett antal år sen när min mamma jobbade där.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 mars 2022 kl. 17:04:27
Nej, det står "LiberFilm visar", inte LibreFilm. Liber är ett bokförlag som producerar kurslitteratur, men jag visste inte att de även sysslade med film. Loggan är i alla fall korrekt som den såg ut för ett antal år sen när min mamma jobbade där.

Man hittar ingenting om LiberFilm på nätet.

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 13 mars 2022 kl. 17:23:07
Man hittar ingenting om LiberFilm på nätet.

Nej, men Liber finns.
https://www.liber.se/

Det är garanterat samma Liber. Loggan är samma som Liber använde för ett antal år sen. Det är inte alls säkert - eller ens troligt - att LiberFilm var något självständigt bolag, utan kanske bara en verksamhet inom Liber.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 mars 2022 kl. 16:11:04
Den här gången har personen lagt ut Disneys Kalle Anka möter ödet (How to Have an Accident in the Home) från 1956.

https://archive.org/details/kalle-anka-moter-odet-svensk-version
Trevligt! Jag vill minnas att jag såg filmen på biblioteket för flertalet år sedan i samband med min granskning av kortfilmssamlingar på bio, men det är ju alltid trevligt att ha den i sin ägo. :)

Frågan är vilka de svenska rösterna är? Det är ju dels Ödet och dels Kalle Anka i en "jätteimponerande" insats... Ödets röst tycker jag låter väldigt bekant, men jag kan inte placera in rösten här och nu. Kalle Anka är svårare att avgöra då rösten är så förställd...

Citat från: Goliat skrivet 13 mars 2022 kl. 16:37:33
Ah, såg precis det, LibreFilm visar som står i början, kan det stämma att det var så på riktiga versionen? Ser ut att vara resten från dvd'n?
Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 mars 2022 kl. 17:04:27
Nej, det står "LiberFilm visar", inte LibreFilm. Liber är ett bokförlag som producerar kurslitteratur, men jag visste inte att de även sysslade med film. Loggan är i alla fall korrekt som den såg ut för ett antal år sen när min mamma jobbade där.
Jag känner inte till Liber eller LiberFilm, men jag vill minnas att jag stött på den loggan på diverse 16 mm-filmer när jag för flertalet år sedan studerade dessa på biblioteket via Svensk Mediedatabas.

Så min gissning är att Liber mest troligt distribuerade kortfilmen på 16 mm, sannolikt i första hand för skolor, men mest troligt inte på bio.


Jag vet för övrigt inte i vilken form som Kalle Anka möter ödet faktiskt visades på bio? Ingick det i någon kortfilmssamling, eller som förspel till någon film på bio? Svensk Filmdatabas uppger ett premiärår på 1965 för kortfilmen i Sverige, och att filmen censurgranskades i februari 1965, men det framgår inte i vilken form den visades - och i Kungliga Bibliotekets tidningstjänst hittar jag inga träffar alls på vare sig den svenska titeln eller originaltiteln... :(

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 mars 2022 kl. 20:48:20
Jag vet för övrigt inte i vilken form som Kalle Anka möter ödet faktiskt visades på bio? Ingick det i någon kortfilmssamling, eller som förspel till någon film på bio? Svensk Filmdatabas uppger ett premiärår på 1965 för kortfilmen i Sverige, och att filmen censurgranskades i februari 1965, men det framgår inte i vilken form den visades - och i Kungliga Bibliotekets tidningstjänst hittar jag inga träffar alls på vare sig den svenska titeln eller originaltiteln... :(

Visades den på bio alls? Det var inte så att den kan ha visats i skola? Pratade med en gammal lärare som berättade att de visade filmer ibland för alla eleverna med projektor med olika former av säkerhet och utbildning. Hon berättade att det fanns möjlighet att beställa eller hyra olika filmer också. Tydligen så fanns det dubbade och även svenska "utbildningsvideor". De hade 16mm ljud-projektor, men hon sa också att det ibland fanns val för 8mm och större som hon trodde en del kanske hade i klassrummet istället för aula.

Hon trodde att det kanske visades något från Disney, men hon var osäker. Men det var något jag tänkte på också, det verkar ju vara utbildning, så jag funderar på om det kanske inte var så att dessa dubbades i syftet för skola och utbildning?

Men det är en teori.

Anders M Olsson

#37
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 mars 2022 kl. 20:48:20
Jag vet för övrigt inte i vilken form som Kalle Anka möter ödet faktiskt visades på bio? Ingick det i någon kortfilmssamling, eller som förspel till någon film på bio? Svensk Filmdatabas uppger ett premiärår på 1965 för kortfilmen i Sverige, och att filmen censurgranskades i februari 1965, men det framgår inte i vilken form den visades - och i Kungliga Bibliotekets tidningstjänst hittar jag inga träffar alls på vare sig den svenska titeln eller originaltiteln... :(

Uppgifterna på Svensk Filmdatabas och Statens Medieråd är något förvirrade och motsägelsesfulla.

Svensk Filmdatabas anger att filmen hade en längd på 75 meter, och det är alldeles för kort för 35mm film. Däremot skulle det kunna stämma bättre för 16mm film. Eller så är det en felskrivning, så att det egentligen ska stå 175 meter 35mm film?

16mm film behövde inte censurgranskas, eftersom censuren bara gällde filmer som skulle visas offentligt. Skolor, föreningar, fritidsgårdar, kyrkor, sjukhus, företag m.m. där man använde 16mm räknades inte som offentlig visning. Det var förstås möjligt att undantagsvis lämna in även 16mm-filmer för censurgranskning, men det var väldigt ovanligt att så gjordes.

Under tekniska fakta anges 2.35:1 (CinemaScope). Även om det var teoretiskt möjligt att köra CinemaScope även på 16mm användes det i praktiken aldrig. 16mm-filmer inspelade i Scope var till nästan 100% pan&scannade. Om man skulle köra 16mm CinemaScope behövdes ett speciellt försättsobjektiv på projektorn, och sådana hade man aldrig ute i verksamheterna. Det betydde att filmuthyraren måste skicka ett objektiv med filmen, med risk för skador, förlust, problem med gängstandarder på olika projektorer, eller att slutkunden inte begrep hur objektivet skulle användas.

Under Bolag står det Distributör i Sverige (16mm): Sparfrämjandet.

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 15 mars 2022 kl. 08:36:48
Visades den på bio alls? Det var inte så att den kan ha visats i skola? Pratade med en gammal lärare som berättade att de visade filmer ibland för alla eleverna med projektor med olika former av säkerhet och utbildning. Hon berättade att det fanns möjlighet att beställa eller hyra olika filmer också. Tydligen så fanns det dubbade och även svenska "utbildningsvideor". De hade 16mm ljud-projektor, men hon sa också att det ibland fanns val för 8mm och större som hon trodde en del kanske hade i klassrummet istället för aula.

Om den censurgranskades i 35mm måste den nästan säkert ha visats på bio. Man använde inte 35mm på skolor.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 mars 2022 kl. 11:19:03
Om den censurgranskades i 35mm måste den nästan säkert ha visats på bio. Man använde inte 35mm på skolor.

Jag skrev 16mm.  ;) Det var inte så att de censurgranskade även film för skolor också som visades under utbildning?

Anders M Olsson

#40
Citat från: Goliat skrivet 15 mars 2022 kl. 11:25:20
Jag skrev 16mm.  ;) Det var inte så att de censurgranskade även film för skolor också som visades under utbildning?

Nej, man censurgranskade normalt inte 16mm-film, men det kunde göras undantagsvis om filmägaren speciellt begärde det (och betalade vad det kostade).

Tekniska fakta på Svensk Filmdatabas anger tydligt att den måste ha censurgranskats i 35mm. Möjligen kan den ha granskats även i 16mm.
Tekniska fakta
Bildformat 2.35:1 (CinemaScope)
Ljudtyp Ljud
Ljudsystem Optisk mono
Färgtyp Färg
Färgsystem Technicolor
Bredd 35 mm
Hastighet 24


Fast när jag nu tänker efter kanske det inte alls är så att "Tekniska fakta" har något att göra med den kopia som lämnades in till censurgranskning. Det kanske bara är allmänna tekniska data på filmen, utan någon speciell koppling till svenska förhållanden?

Den angivna längden under Censur/granskning (75 meter) kan stämma med 16mm-versionen.

Daniel Hofverberg

#41
Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 mars 2022 kl. 10:54:29
Uppgifterna på Svensk Filmdatabas och Statens Medieråd är något förvirrade och motsägelsesfulla.

Svensk Filmdatabas anger att filmen hade en längd på 75 meter, och det är alldeles för kort för 35mm film. Däremot skulle det kunna stämma bättre för 16mm film. Eller så är det en felskrivning, så att det egentligen ska stå 175 meter 35mm film?

16mm film behövde inte censurgranskas, eftersom censuren bara gällde filmer som skulle visas offentligt. Skolor, föreningar, fritidsgårdar, kyrkor, sjukhus, företag m.m. där man använde 16mm räknades inte som offentlig visning. Det var förstås möjligt att undantagsvis lämna in även 16mm-filmer för censurgranskning, men det var väldigt ovanligt att så gjordes.

Under tekniska fakta anges 2.35:1 (CinemaScope). Även om det var teoretiskt möjligt att köra CinemaScope även på 16mm användes det i praktiken aldrig. 16mm-filmer inspelade i Scope var till nästan 100% pan&scannade. Om man skulle köra 16mm CinemaScope behövdes ett speciellt försättsobjektiv på projektorn, och sådana hade man aldrig ute i verksamheterna. Det betydde att filmuthyraren måste skicka ett objektiv med filmen, med risk för skador, förlust, problem med gängstandarder på olika projektorer, eller att slutkunden inte begrep hur objektivet skulle användas.

Under Bolag står det Distributör i Sverige (16mm): Sparfrämjandet.
Jag håller med att uppgifterna i Svensk Mediedatabas är motsägelsefulla - det verkar nästan som att de har blandat ihop två olika "releaser" på olika format...? Antal meter verkar som sagt orimligt för 35 mm, men att filmen har censurgranskats tyder ju på att den bör ha visats på bio - även om det var möjligt att lämna in filmer som inte skulle visas offentligt för frivillig granskning, för att säkerställa att man inte i efterhand kunnat bli åtalad för olaga våldsskildring, så förefaller det osannolikt att göra det för en tecknad kortfilm på 16 mm.

Distributören antyder ju helt klart att filmen har släppts på 16 mm, men det säger ju ingenting om att den inte också kan ha visats på bio (35 mm).

Dessutom tycker jag att dubbningen känns för välgjord för att vara dubbad speciellt för 16 mm. De 16 mm-filmer jag sett som inte har visats på bio (såsom Kalle Ankas räddningsplan, m.fl.) har nästan uteslutande haft enkla lektordubbningar med originalljudet i bakgrunden; i den utsträckning de överhuvudtaget haft svenskt tal (många 16 mm-filmer var bara på engelska utan text). Men Kalle Anka möter ödet har ju en professionell och välgjord dubbning (okej, Kalle Ankas röst är inte direkt imponerande med dagens mått mätt, men inte alls ovanligt med den tidens mått mätt).

TrondM

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 mars 2022 kl. 11:53:19Den angivna längden under Censur/granskning (75 meter) kan stämma med 16mm-versionen.

I følge wikipedia er det 40 frames per fot på 16mm film. 75 meter vil dermed si ca. 410 sekunder (06:50). Dette stemmer veldig bra med filmen på archive.org, som er 6:48

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 mars 2022 kl. 10:54:29
Under Bolag står det Distributör i Sverige (16mm): Sparfrämjandet.
En annan märklig detalj är ju just att Svensk Filmdatabas uppger Sparfrämjandet som distributör på 16 mm, men versionen på Archive.org inleds ju med "LiberFilm visar" - och man får väl förmoda att personen som lagt upp det måste ha fått LiberFilm-introt någonstans ifrån...?

Kan det vara två olika distributörer som har distribuerat filmen på 16 mm vid olika tillfällen, så att versionen från Liber är av senare årgång...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 mars 2022 kl. 14:06:00
En annan märklig detalj är ju just att Svensk Filmdatabas uppger Sparfrämjandet som distributör på 16 mm, men versionen på Archive.org inleds ju med "LiberFilm visar" - och man får väl förmoda att personen som lagt upp det måste ha fått LiberFilm-introt någonstans ifrån...?

Kan det vara två olika distributörer som har distribuerat filmen på 16 mm vid olika tillfällen, så att versionen från Liber är av senare årgång...?

Det kan mycket väl vara samma filmkopia som ursprungligen har tillhört Sparfrämjandet, men som senare har överlåtits till Liber. Att byta vinjetten är gjort på ett ögonblick med en skarvapparat och lite skarvtejp.