Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Peter Pan & Lena (Peter Pan & Wendy - 2023)

Startat av Zebastian, 28 februari 2023 kl. 21:35:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 30 april 2023 kl. 12:58:09Vilka är Fabienne Glader, Melinda Sefane och Sello Sey Weitzberg ?
Melinda Sefane är musikalartist och barnskådespelerska, som bland annat medverkat i Sound of Music på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Jag gissar att hon bör vara i tonåren, men är åtminstone yngre än 16 år.

Fabienne Glader är studerande, barnskådespelare och musiker, och bör vara runt 15-årsåldern (hon verkar i alla fall inte ha fyllt 16 än, då hon inte går att hitta åt på sajter som återger folkbokföringsregistret). Så i första hand lär hon förstås studera, även om hon varit med i ganska många dubbningar under senare år.

Sello Sey Weitzberg känner jag däremot inte till, och jag hittar inga spår av honom före Peter och & Lena - men åtminstone i den tecknade filmen ser väl Nidde inte ut att vara äldre än max 10 år, så jag kan inte tänka mig att Sello kan vara mycket äldre än så. Så knappast tonåring än i alla fall.

gstone

Ska Peter Pan låta nonchalant eller har bara  Folke Inghammar bistande inlevsle ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 maj 2023 kl. 10:21:19Melinda Sefane är musikalartist och barnskådespelerska, som bland annat medverkat i Sound of Music på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Jag gissar att hon bör vara i tonåren, men är åtminstone yngre än 16 år.

Fabienne Glader är studerande, barnskådespelare och musiker, och bör vara runt 15-årsåldern (hon verkar i alla fall inte ha fyllt 16 än, då hon inte går att hitta åt på sajter som återger folkbokföringsregistret). Så i första hand lär hon förstås studera, även om hon varit med i ganska många dubbningar under senare år.

Sello Sey Weitzberg känner jag däremot inte till, och jag hittar inga spår av honom före Peter och & Lena - men åtminstone i den tecknade filmen ser väl Nidde inte ut att vara äldre än max 10 år, så jag kan inte tänka mig att Sello kan vara mycket äldre än så. Så knappast tonåring än i alla fall.
Tack.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Sa även  Mikaela Ardai Jennefors  Tigerliljas repliker i Cree ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Tänk om Myrra Malmberg  hade dubbat Mary Darling :D

Det hade ju passat bra som referens till oginalet.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 april 2023 kl. 21:17:42Såvitt jag kan avgöra stämmer Wikipedias lista med eftertexterna på Disney+, förutom att de verkar ha missat den andra skärmbilden med fler rollfigurer.

På Disney+ står också John angiven i den här formen:
"John - Sello Sey Weitzberg
 John - Axel Adelöw"

D.v.s. med rollfigurens namn två gånger. Då ju Sello Sey Weitzberg också spelar Nidde känns det lite märkligt om han även skulle spela John utöver Axel Adelöw, så jag undrar om det har blivit någon felaktig creditering där...? Möjligen kanske kan han ha mörkat för Axel Adelöw vid saknade repliker, om det nu är så att han är den huvudsakliga skådespelaren, men i vanliga fall brukar ju sådant inte crediteras.

Jag är dock inte säker på hur vare sig Sello Sey Weitzberg eller Axel Adelöw låter, så jag kan tyvärr inte bedöma med någon form av visshet vem av dem som spelar rollen; eller om det mot förmodan verkligen är båda två. Men ingen annan creditlista på Disney+ verkar ha två skådespelare för John, så varför skulle Sverige skilja sig åt från resten av världen...?

Om Axel är född 2009 (vilket det står på Wikipedia) är han ju runt 14 år, så kanske kom han i målbrottet innan inspelningen var klar?

Axel Adelöw spelade ju för övrigt huvudrollen i 2021 års julkalender om familjen Knyckertz, och gjorde rösten till Lampis förra året i spelfilmsversionen av Pinocchio från Disney.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 12 maj 2023 kl. 11:06:59Om Axel är född 2009 (vilket det står på Wikipedia) är han ju runt 14 år, så kanske kom han i målbrottet innan inspelningen var klar?
Det är väl inte helt omöjligt, men dubbningar av långfilmer brukar ju inte ta så lång tid så sannolikheten att det skulle ske mitt under en inspelning lär vara väldigt liten. Jag skulle gissa att det max tar en månad att spela in en sådan här dubbning, så hur stor är chansen att han hamnat i målbrottet under den månaden som man inte såg några tendenser till före det...?
(Vid långvariga TV-serier händer ju sådant relativt ofta, men jag har aldrig varit med om att det inträffat under en långfilmsdubb - däremot ibland i originalversioner, i och med att sådana spelas in under mycket längre tid än dubbningar)

Men du har rätt att man borde kunna jämföra Axel Adelöws röst från andra sammanhang, för att lista ut om det är han hela eller delar av tiden. Hans röst borde ju inte ha förändrats så mycket gentemot Pinocchio något halvår tidigare, och heller inte mycket jämfört med julkalendern. Men då måste man först se hela Peter Pan och Lena, för att se om man hör några tecken till att rösten ändras under filmens gång...

Sello Sey Weitzberg spelar ju Nidde i samma film - osäker hur han ser ut i den här filmen, men det borde väl gå att hitta åt honom och jämföra med Johns röst.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 12 maj 2023 kl. 11:06:59Om Axel är född 2009 (vilket det står på Wikipedia) är han ju runt 14 år, så kanske kom han i målbrottet innan inspelningen var klar?

Axel Adelöw spelade ju för övrigt huvudrollen i 2021 års julkalender om familjen Knyckertz, och gjorde rösten till Lampis förra året i spelfilmsversionen av Pinocchio från Disney.
Glöm inte Boun i Raya och Den Sista Draken;)

gstone

Ja* har nu insett att den här nog inte är lika bra som jag trodde även om jag gillar visa saker med den.

Främst Krok och Smes nya röster och att Tigerlilja fick mer att göra och dialog.

Kroks nya bakgrundshistoria är lite konstigt och väldigt långt från J M Barrie boken och det känns lite färglös.

Saknar också sångerna.


Det är ändå överhettad enligt mig men fult som bra är den inte som jag trodde.

Dock är jag svårt att tänka någon kalla filmen för kopia av den animerad Peter Pan.


Den här filmen är inte särkilt mycket gemensamt med den gamla Disney filmen.

Till exempel är Kapten Krok i stort sätt en helt seriös skurk utan någon av den komik som den animerad versionen hade.

Mycket av handlingen är väldigt olik och en del motivationen skiljer sig med.

Tinglimg är till exempel inte det minsta svartsjuk på Lena och det är ingen scen i Sjöjungfrun lagunen.

Det är också mer av en action film.

Och lite mer pyckologisk främst i sin inriktning till Peter och Krok. 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.