Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Mimmi Sandén

Startat av gstone, 18 april 2023 kl. 22:24:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 april 2023 kl. 22:29:41Det enda fallet där man kan se en tydlig trend över hela världen är att rollfigurer med någon form av handikapp eller funktionsnedsättning ofta numera ska spelas av någon skådespelare med motsvarande handikapp/funktionsnedsättning - däribland exempelvis CJ i Familjen Casagrande, där Nickelodeon ursprungligen hade som krav att skådespelare med Downs syndrom ska spela rollen över hela världen. Och min brors fru, som är sjukgymnast, har berättat att hon har en kollega som nyligen blivit anlitad av en dubbningsstudio för att hitta åt en rullstolsbunden skådespelare till en kommande dubbning - vilket ju även det rimligtvis måste bero på att rollfiguren är det, då ju rullstol definitivt inte påverkar rösten minsta lilla...

Jag gissar att det är för att det på senare år börjat bli lite känsligt med skådespelare som "låtsas" ha något slags handikapp, så att det även vid röstskådespeleri har börjat spela en större roll med sådant.
Det är en karatärer med Down syndrome med i Peter Pan & Lena !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 april 2023 kl. 22:29:41Det enda fallet där man kan se en tydlig trend över hela världen är att rollfigurer med någon form av handikapp eller funktionsnedsättning ofta numera ska spelas av någon skådespelare med motsvarande handikapp/funktionsnedsättning - däribland exempelvis CJ i Familjen Casagrande, där Nickelodeon ursprungligen hade som krav att skådespelare med Downs syndrom ska spela rollen över hela världen. Och min brors fru, som är sjukgymnast, har berättat att hon har en kollega som nyligen blivit anlitad av en dubbningsstudio för att hitta åt en rullstolsbunden skådespelare till en kommande dubbning - vilket ju även det rimligtvis måste bero på att rollfiguren är det, då ju rullstol definitivt inte påverkar rösten minsta lilla...

Jag gissar att det är för att det på senare år börjat bli lite känsligt med skådespelare som "låtsas" ha något slags handikapp, så att det även vid röstskådespeleri har börjat spela en större roll med sådant.
Gäller det även vid Autismspektrumtillstånd ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 april 2023 kl. 23:00:15Gäller det även vid Autismspektrumtillstånd ?
Det borde rimligtvis göra det, men jag kan inte minnas någon sådan rollfigur i någon större film de senaste åren.

Citat från: gstone skrivet 19 april 2023 kl. 22:56:08Det är en karatärer med Down syndrome med i Peter Pan & Lena !
Då ska det bli intressant att se om den principen även gäller i den dubbningen...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 april 2023 kl. 23:15:02Det borde rimligtvis göra det, men jag kan inte minnas någon sådan rollfigur i någon större film de senaste åren.

Säsong två av både Spöket och Molly McGee  och Familjen Proud: Stoltare och starkare har det ! June Chen | The Ghost and Molly McGee Wiki | Fandom Boy with autism voices BeBe in 'The Proud Family: Louder & Prouder'
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Här är två karattärer till med Autism från Disney Loop Review: Is there a Place for Neurodiversity at Disney? - Autistic &  Unapologetic
    Sean (Fancy Nancy) by WillM3luvTrains on DeviantArt
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 april 2023 kl. 23:15:02Det borde rimligtvis göra det, men jag kan inte minnas någon sådan rollfigur i någon större film de senaste åren.

Det här är inte från Disney men vi har ju Bruno the Brake Car från Thomas och vännerna. Mattel Introduces Bruno the Brake Car, First Autistic Character in Iconic  Thomas & Friends Franchise
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Vad gör allt detta i Mimmi Sandén om jag får fråga?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 20 april 2023 kl. 13:51:22Vad gör allt detta i Mimmi Sandén om jag får fråga?
För att du ska ha något att fråga om, förstås... ;)

gstone

Citat från: MOA skrivet 20 april 2023 kl. 13:51:22Vad gör allt detta i Mimmi Sandén om jag får fråga?
Ursäkta.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Var Anna i Frozen Mimmi Sandéns första dubbning?

gstone

Citat från: MOA skrivet 24 maj 2023 kl. 14:27:39Var Anna i Frozen Mimmi Sandéns första dubbning?
Inte riktigt. Det var nog den tyska filmen Prinsessan Lillifee.

Men det här kan mycket väl vara hennes andra.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oskar

Också Lincoln lugn i lugn i stommen på Pluto tv och Viaplay och Nickelodeon.

gstone

#42
Citat från: Oskar skrivet 24 maj 2023 kl. 18:04:54Också Lincoln lugn i lugn i stommen på Pluto tv och Viaplay och Nickelodeon.
Nämn inte det !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2023 kl. 18:09:14Nämn inte det ! >:(
Jag tycker vad jag vill. Jag skrev till Daniel. Sluta göra persongrepp. Det är Daniels forum inte din forum.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 24 maj 2023 kl. 18:17:02Jag tycker vad jag vill. Jag skrev till Daniel. Sluta göra persongrepp. Det är Daniels forum inte din forum.
Jag tog bort agra gubben,

Om du vill kan jag förklar.

Kankse vore bättre ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.