Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bästa Översättningarna

Startat av TonyTonka, 3 september 2012 kl. 22:00:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Eftersom att Experten nyss postat en tråd om sämsta översättningarna så postar jag en tråd där jag frågar er

Vilka översättningar är bäst?

Själv vet jag inget på rak arm just nu, så jag får återkomma.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Eriksson

Det är verkligen svårt. Djungelboken, Robin Hood och Aristocats hör ju helt klart till de bästa. Lejonkungen är inte så dålig heller.

Även översättningen till Mupparnas Julsaga är faktiskt väldigt bra.

Det finns säkert flera som jag inte kommer på så här på rak arm.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

JRL

Svaret är givet: Phineas & Ferb!

Lång serie, ordrikt manus, massor med slang, ordvitsar och facktermer, komplicerade låttexter, men översättarna får till det helt klockrent! Det har hittills aldrig hänt att jag reagerat på någon översättningsmiss. Att få till en enstaka långfilm är en sak, men att få till en serie som P&F och få det att hålla i så många år! Kan inte annat än buga och applådera.

(Och i fallet P&F får man heller aldrig glömma skådespelarprestationerna som är i världsklass - i synnerhet Andreas Nilsson - som nog är det absolut bästa som över huvud taget är möjligt att prestera inom dubbning. Och Andreas skåpar därtill ut originalrösten så det visslar om det...)

Elios

Pibky and the Brain har en riktigt bra översättning tycker jag. 

gstone

Många Pixar filmer bra exempel som Insidan Ut och  Elementärt.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.