Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Roliga (namn)detaljer och sån't

Startat av Erika, 16 oktober 2004 kl. 21:31:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 januari 2023 kl. 09:34:31I Farbror Joakim och Knattarna i Jakten På Den Försvunna Lampan så säger Joakim "jag missar inte det här för allt smör i Småland".
Men det är ju ett väl etablerat talesätt i Sverige, och syftar ju inte just på Småland i sig - så det är inget anmärkningsvärt, utan tvärtom logiskt att man använder etablerade ordspråk och talesätt när så passar i dubbningar.

Disneyfantasten

I 10:e avsnittet ur säsong 1 av Saibo så finns det en referens till Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter, nämligen fyra dörrar baserade på Lattjo Lajban Lådan, som spelarna ska välja vilken som leder till friheten, följande djur är med: Apa, Anka, Abborre & Krokodil.

Skokaka

I en Hacke Hackspett kortfilm ("The Barber of Seville") när Hacke ger sig själv en kvinnlig frisyr så säger han att han ser ut som Pernilla Wahlgren. Jag kommer ihåg att jag blev nyfiken över vem det var han menade, jag var ju liten då och förstod ingenting om dubbare. Och jag frågade min mamma vem det var, lol.

Men man fattar väl inte i sån ålder, så... 

Disneyfantasten

I det 9:e avsnittet av säsong 6 av Mysteriet På Barnkanalen kan man höra en instrumental variant av Var Jag Kan Nå ur Vaiana.

I ett avsnitt av Kokobäng så refererar Olle till Askungen, då han nämner samma replik som Askungen omnämner om en bal på slottet.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 22 mars 2023 kl. 19:15:29I en Hacke Hackspett kortfilm ("The Barber of Seville") när Hacke ger sig själv en kvinnlig frisyr så säger han att han ser ut som Pernilla Wahlgren. Jag kommer ihåg att jag blev nyfiken över vem det var han menade, jag var ju liten då och förstod ingenting om dubbare. Och jag frågade min mamma vem det var, lol.

Men man fattar väl inte i sån ålder, så...
Du kunde sett Pernilla Wahlgren på TV LoL ;D

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 22 mars 2023 kl. 19:26:12Du kunde sett Pernilla Wahlgren på TV LoL ;D
Hon hade ju väl inte sin serie på den tiden, så...

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet 22 mars 2023 kl. 19:27:27Hon hade ju väl inte sin serie på den tiden, så...
Nu vet jag inte när det här var men Pernilla Wahlgren är ju inte direkt okänd och hon syntes på tv även på den tiden. Om det är tidigt 2000-tal så kanske det var mer musikal hon syntes i dock.

gstone

Valentinos röst är en imitation av skådespelaren Patrick Stewart.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Fred

Citat från: Skokaka skrivet 22 mars 2023 kl. 19:27:27Hon hade ju väl inte sin serie på den tiden, så...
Hon har varit känd ända sedan 1985 då hon ställde upp i Melodifestivalen med Piccadilly Circus, och hon har sedan dess setts i en massa TV-program.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 mars 2023 kl. 19:48:52Nu vet jag inte när det här var men Pernilla Wahlgren är ju inte direkt okänd och hon syntes på tv även på den tiden. Om det är tidigt 2000-tal så kanske det var mer musikal hon syntes i dock.
Hon har ju varit känd hon bokstavligen föds.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Skokaka

Jag kommer fortfarande ihåg att i en Looney Tunes kortfilm så har Snurre nämnt Magnus och Brasse.

gstone

Citat från: Skokaka skrivet  9 maj 2023 kl. 20:50:51Jag kommer fortfarande ihåg att i en Looney Tunes kortfilm så har Snurre nämnt Magnus och Brasse.
Lol
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet  9 maj 2023 kl. 20:50:51Jag kommer fortfarande ihåg att i en Looney Tunes kortfilm så har Snurre nämnt Magnus och Brasse.
Tror de va i när Helmer Mudd tänkte överge honom, "Vi är som Magnus & Brasse" eller nåt.Undra vilka som nämndes i originalet,de var säkert Helan & Halvan

Skokaka

Citat från: MOA skrivet  9 maj 2023 kl. 21:32:32Tror de va i när Helmer Mudd tänkte överge honom, "Vi är som Magnus & Brasse" eller nåt.Undra vilka som nämndes i originalet,de var säkert Helan & Halvan
I den gången då Snurre fick Helmer att se ut som en tjej och tre vargar trodde att han var en riktig brud. ;D

Poängen var väl att han menade att de ska vara tillsammans, tror jag. 

gstone

jag vet inte var jag ska skriva det så jag gör det här( passar ganska bra).

Det är väldigt kul att se vilka karaktärer inom dubbning delar röster på Danska/Norska/Finska.


Har gjort många roliga upptäckter :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.