Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Alvin and the chipmunks.

Startat av TonyTonka, 11 november 2008 kl. 20:31:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Har Tv-Serien Alvin and the chipmunks dubbats till svenska?

PS. Angående filmen, Är chipmunkarnas röster förställda satt typ inte hör att det e Linus Wahlgren?

Serien ja menar är med Med Alvin, Simon och Theodore
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Ja, den tecknade TV-serien Alvin and the Chipmunks har dubbats till svenska. Den dubbades av Videobolaget, och visades på TV4 för många år sedan (början eller mitten av 1990-talet); där kallades den för den mycket tveksamma svenska titeln Chipmunkarna. Dock är det långt ifrån hela serien som någonsin visats i Sverige - jag vet inte exakt hur många avsnitt som gått här, men det är i alla fall långt ifrån alla åtta säsongerna. De tecknade TV-filmerna som producerades har heller inte gått i Sverige, såvitt jag vet.

I både den nya långfilmen och den tecknade TV-serien är Alvin, Simon och Theodores röster kraftigt uppspeedade. Skådespelarna i långfilmen pratade antagligen ganska normalt vid inspelningen, men de har snabbats upp en hel del (ungefär på samma sätt som Piff & Puff). Man bör nog vara ganska duktig för att kunna känna igen Linus Wahlgren, Kim Sulocki och Nick Atkinson utifrån deras röster i filmen.

För övrigt är ingen av rösterna gemensamma mellan TV-serien och långfilmen. I både serien och filmen är samtliga sånger odubbade och på engelska.

TonyTonka

#2
Jag har läst en tråd här i forumet där följande lista nämns:

Alvin: Louise Raeder
Theodore: Staffan Hallerstam
Simon: Beatrice Järås
David Seville: Fredrik Dolk
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Ja, det kan mycket väl stämma för TV-serien. Själv lyckades jag inte att avgöra rösterna, i och med de uppspeedade rösterna och då det inte stod utsatt dubbcredits på TV4:s sändningar.

Mysan

Fredrik Dolk dubbar i videobolagets version;)

TonyTonka

Förlåt att jag drar upp ett förskräckligt gammalt ämne, men är det Louise Raeder, Fredrik Dolk och de andra på vhs:en på bilden?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 12 augusti 2019 kl. 21:37:56
Förlåt att jag drar upp ett förskräckligt gammalt ämne, men är det Louise Raeder, Fredrik Dolk och de andra på vhs:en på bilden?  ???
Ja, det ska det vara. Såvitt jag vet finns det bara en svensk dubbning av Chipmunkarna, så alla VHS-utgåvor ska använda TV-dubben från TV4 (som Videobolaget och Kit & Co. gjorde). :)

Jag har visserligen inte sett just den där kassetten, men jag har i alla fall aldrig hört talats om någon annan dubbning av serien, och övriga VHS-utgåvor har TV-dubben.

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet 12 augusti 2019 kl. 21:37:56
Förlåt att jag drar upp ett förskräckligt gammalt ämne, men är det Louise Raeder, Fredrik Dolk och de andra på vhs:en på bilden?  ???

Oh My Gid. Är det verkligen den gamla Alvin lång filmen från 80—talet med svenskt ?

Trodde aldrig dem dubbads ❗️🤩😯

Tråkigt att inte går att se på svenska dock 😢😥😞

Nästa ingen äger ju en VHS spelare längre. Vi slängde  för för flera år sedan ☹️
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios


gstone

Citat från: Elios skrivet 19 januari 2020 kl. 10:14:23
Går den att få tag på?

Jag kollade baksidan och det är lite falsk marknadsföring precis som med Alvin and the chipmunks möter Michael Jackson har dom tagit en bild från lång filmen och satt på en VHS med bara random avsnitt.

Lite Ohederlighet, men det kanske var annorlunda på den tiden.

Filmen värkar inte ha dubbars när allt kommer omkring  :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 19 januari 2020 kl. 12:22:55
Jag kollade baksidan och det är lite falsk marknadsföring precis som med Alvin and the chipmunks möter Michael Jackson har dom tagit en bild från lång filmen och satt på en VHS med bara random avsnitt.

Lite Ohederlighet, men det kanske var annorlunda på den tiden.

Filmen värkar inte ha dubbars när allt kommer omkring  :(

Trist. Fan vad fult att göra sådär idag.  ::)

gstone

Citat från: Elios skrivet  3 april 2020 kl. 02:26:00
Trist. Fan vad fult att göra sådär idag.  ::)

Dockj var det inte "idag" då det var en vhs ! ;)

Men fattar vad du menar

På det annat  chipmunks spår

Jag är paff över Nickoldons Alvin Serie hade råd men kändisar som Viktor Åkerblom , Frida Sanden och  Ayla Kabaca bland rösterna ! ??? ??? :D :D

VÄNTA MIG INTE DET
! ;D ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag har ganska mycket av den datoranimerad serien på dvd  :D

YAYYY för Fysisk media :D !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Jag gillar Chipmunkarna & då menar jag gamla Chipmunkarna & int dagens 3D animerade lågbudget jox