Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fråga om Disney VHS

Startat av TonyTonka, 9 augusti 2021 kl. 00:13:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Nu är jag säkert och frågar på helt fel ställe, men varför kan man höra ett ljud som låter typ som ett telefonnummer som slås innan varningstexten på vissa Disney VHS:er?  ???

Sedan undrar jag också vad texten på bilden betyder, har sett den på vissa Disney VHS:er nämligen. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet  9 augusti 2021 kl. 00:13:14
Nu är jag säkert och frågar på helt fel ställe, men varför kan man höra ett ljud som låter typ som ett telefonnummer som slås innan varningstexten på vissa Disney VHS:er?  ???

Sedan undrar jag också vad texten på bilden betyder, har sett den på vissa Disney VHS:er nämligen. ^^
Ja detta låter mystisk.REM kan stå för nåt men jag e långt ifrån säker.1:32 kan va en skala.

Steffan Rudvall

#2
Citat från: TonyTonka skrivet  9 augusti 2021 kl. 00:13:14
Nu är jag säkert och frågar på helt fel ställe, men varför kan man höra ett ljud som låter typ som ett telefonnummer som slås innan varningstexten på vissa Disney VHS:er?  ???

Sedan undrar jag också vad texten på bilden betyder, har sett den på vissa Disney VHS:er nämligen. ^^
Det betyder nog att det är 1 timme och 32 minuter kvar tills själva videonkasseten är slut. Vilket då gör att REM borde betyda remaining alltså återstående på svenska.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  9 augusti 2021 kl. 00:13:14
Sedan undrar jag också vad texten på bilden betyder, har sett den på vissa Disney VHS:er nämligen. ^^
Syftar du på "REM 1:32" på bilden, eller syftar du på siffrorna som visas längst upp som man ibland kan se och ibland inte beroende på TV:ns overscan (som man på din bild ser ungefär en tredjedel av allra längst upp)?

"REM 1:32" innebär återstående tid på bandet (1 timme 32 minuter), och REM betyder alltså "Remaining", men det är något din videobandspelare visar upp och som inte finns med på själva bandet. Vissa VHS-bandare visar upp sådant och vissa gör det inte, men det finns alltså inte med på bandet i sig.

Den långa sifferkoden längst upp gissar jag är någon form av serienummer.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 augusti 2021 kl. 23:59:44
Det betyder nog att det är 1 minut och 32 sekunder kvar tills själva videon kommer. Vilket då gör att REM borde betyda remaining alltså återstående på svenska.
Rätt, förutom att det är timmar och minuter och syftar på hela bandets återstående längd.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2021 kl. 01:00:58
Syftar du på "REM 1:32" på bilden, eller syftar du på siffrorna som visas längst upp som man ibland kan se och ibland inte beroende på TV:ns overscan (som man på din bild ser ungefär en tredjedel av allra längst upp)?

"REM 1:32" innebär återstående tid på bandet (1 timme 32 minuter), och REM betyder alltså "Remaining", men det är något din videobandspelare visar upp och som inte finns med på själva bandet. Vissa VHS-bandare visar upp sådant och vissa gör det inte, men det finns alltså inte med på bandet i sig.

Den långa sifferkoden längst upp gissar jag är någon form av serienummer.
Rätt, förutom att det är timmar och minuter och syftar på hela bandets återstående längd.

Det var REM 132 jag menade. ^^

Men jag undrar fortfarande varför man hör det där blippande ljudet, det låter typ så här fast mycket snabbare:
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 10 augusti 2021 kl. 01:33:53
Det var REM 132 jag menade. ^^

Men jag undrar fortfarande varför man hör det där blippande ljudet, det låter typ så här fast mycket snabbare:
Det betyder väl att du har har spolat tillbaka ända till början av kassetten.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 augusti 2021 kl. 01:37:25
Det betyder väl att du har har spolat tillbaka ända till början av kassetten.
Könstigt

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 10 augusti 2021 kl. 23:38:03
Könstigt
Den första biten är alltid genomskinlig och där finns ingen videosignal.

MOA

Kan detta va rätt hastighet?

Steffan Rudvall

#9
Citat från: MOA skrivet 10 augusti 2021 kl. 23:48:43
Kan detta va rätt hastighet?
Jag skulle nog tro att det låter lite mer så här... fast det behöver inte vara lika långt som detta ljudklipp.