Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hjälp! Söker barnfilm/barnprogram

Startat av Olundin, 5 oktober 2021 kl. 20:36:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olundin

Hej!

Jag söker ett barnprogram/barnfilm sedan min barndom, jag har sökt överallt men hittar inget...

Börjar som smått tvivla på min barndom helt haha.

Filmen handlar om en upptäcktsresande äldre man som fyller år, man får se honom i olika äventyr runt jorden, Afrika, Nordpolen etc etc. Han träffar på lejon, bläckfisk samt en massa andra djur.
Jag vill minnas att mannen heter nikodemus, filen är stop motion och väldigt lik de gamla klassikerna som rudolf m.m.

Jag är dessutom säker på att den var dubbad till svenska, bläckfisken pratade väldigt sensuellt medan hon stryker en tentakel på nikodemus skalliga huvud om jag inte missminner mig... 😂

Snälla snälla snälla, jag blir tokig snart, har letat i flera år!

Tusen tack för minsta tips eller lettråd.

MOA

Citat från: Olundin skrivet  5 oktober 2021 kl. 20:36:44
Hej!

Jag söker ett barnprogram/barnfilm sedan min barndom, jag har sökt överallt men hittar inget...

Börjar som smått tvivla på min barndom helt haha.

Filmen handlar om en upptäcktsresande äldre man som fyller år, man får se honom i olika äventyr runt jorden, Afrika, Nordpolen etc etc. Han träffar på lejon, bläckfisk samt en massa andra djur.
Jag vill minnas att mannen heter nikodemus, filen är stop motion och väldigt lik de gamla klassikerna som rudolf m.m.

Jag är dessutom säker på att den var dubbad till svenska, bläckfisken pratade väldigt sensuellt medan hon stryker en tentakel på nikodemus skalliga huvud om jag inte missminner mig... 😂

Snälla snälla snälla, jag blir tokig snart, har letat i flera år!

Tusen tack för minsta tips eller lettråd.
*Filmen

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Erika

#4
Tog mig en titt i Svensk mediedatabas, och hittade uppgifter om en ungersk film med titeln Nikodemus äventyr jorden runt. Kan det vara den? :)

Har kollat bland regissörens produktioner, och jag misstänker det kan vara Misi Mókus kalandjai.

Olundin

Citat från: Erika skrivet  5 oktober 2021 kl. 22:32:08
Tog mig en titt i Svensk mediedatabas, och hittade uppgifter om en ungersk film med titeln Nikodemus äventyr jorden runt. Kan det vara den? :)

Har kollat bland regissörens produktioner, och jag misstänker det kan vara Misi Mókus kalandjai.

Tusen tack!!!!!
Fan vad underbart!!

Den heter Éljen Szervác! På ungerska, det här är en sjuk känsla! Fan vad gött!!!

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  5 oktober 2021 kl. 22:32:08
Tog mig en titt i Svensk mediedatabas, och hittade uppgifter om en ungersk film med titeln Nikodemus äventyr jorden runt. Kan det vara den? :)
Vet du om den filmen dubbades till svenska, eller om den bara släpptes i textad originalversion? Svensk Mediedatabas skriver i alla fall ingenting om svenskt tal eller dylikt, som de annars vanligtvis gjort om det varit svenskdubbat.

Den filmen verkar ju bara ha släppts på VHS en enda gång 1988 av Universal Media Scandinavia, och därutöver hittar jag ingenting alls i Svensk Mediedatabas om någon release eller TV-sändning...

Erika

Citat från: Olundin skrivet  5 oktober 2021 kl. 22:44:30
Tusen tack!!!!!
Fan vad underbart!!

Den heter Éljen Szervác! På ungerska, det här är en sjuk känsla! Fan vad gött!!!

Kul att du nu vet vilken film det var. :)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2021 kl. 01:36:23
Vet du om den filmen dubbades till svenska, eller om den bara släpptes i textad originalversion? Svensk Mediedatabas skriver i alla fall ingenting om svenskt tal eller dylikt, som de annars vanligtvis gjort om det varit svenskdubbat.

Den filmen verkar ju bara ha släppts på VHS en enda gång 1988 av Universal Media Scandinavia, och därutöver hittar jag ingenting alls i Svensk Mediedatabas om någon release eller TV-sändning...

Tyvärr, inte. :( Har försökt hitta något omslag utan att lyckas...

Olundin

Citat från: Erika skrivet  6 oktober 2021 kl. 05:02:03
Kul att du nu vet vilken film det var. :)

Tyvärr, inte. :( Har försökt hitta något omslag utan att lyckas...

Jag ska leta bland gamla prylar och se om den finns kvar här hemma, kan dock inte lova något.