Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Faxlåda

Startat av MOA, 13 november 2021 kl. 16:04:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

E fax & faxlåda nåt som existerar fortfarande?

Goliat

#1
Citat från: MOA skrivet 13 november 2021 kl. 16:04:22
E fax & faxlåda nåt som existerar fortfarande?

Fax har bostadsbolaget jag bor hos fortfarande. Det förekommer men det börja nog bli väldigt ovanligt.

Faxlåda finns nog än, men det lär väl försvinna det också, tror fler och fler går över till mobiltelefon framför linje. Har faxen e-post kopplad så borde det IFS gå. Men vet inte vilja tjänster som erbjuder detta längre eller om det ens finns kvar.

Jag har dock faxar över ett dokument för flera år sedan när jag hade en "sim-korts-dongle".

Telia mobil vet jag förr kunde skicka fax via sms. Men det är nog 10 år sedan och var dyrt. Vet inte om det går idag.

Minns på 90-talet, då kunde man skicka fax från något program som ingick i Win95 via modem.

Edit: perv har fax än också https://www.prv.se/sv/om-oss/kontakta-oss/

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 13 november 2021 kl. 16:04:22
E fax & faxlåda nåt som existerar fortfarande?
Vissa myndigheter använder fortfarande fax...

MOA

Ja vet att det fanns på 90-Talet men började nog dö ut på 2000-Talet

Daniel Hofverberg

Faxlåda har jag aldrig ens hört talats om, men visst används fax fortfarande här och var. Bland myndigheter och en del större företag är det inte ovanligt, även fast faxen för all del numera för en tynande tillvaro...

Men fram till 2018 var det lag på att alla svenska myndigheter måste tillhandahålla faxnummer och möjlighet att nå dem per fax, så därför är det förstås fortfarande en hel del myndigheter som gör det; även om vissa tagit bort faxen sedan lagen avskaffades. Men många myndigheter lär antagligen inte kasta bort fullt fungerande faxmaskiner, utan i de fall dessa fortfarande fungerar så används de antagligen i många fall fortfarande - men när faxmaskiner slutar fungera lär nog ytterst få skaffa nya. Bland företag börjar det dock bli betydligt mer ovanligt, även om det där också förekommer i vissa fall.

För företag gissar jag att det i dagens läge främst är användbart med fax om man har behov av att regelbundet skriva under kontrakt/avtal eller dylikt och skicka mellan exempelvis olika kontor och/eller till och från kunder. Där är det trots allt enklare att skriva under ett papper och skicka tillbaka med fax, hellre än att skriva ut ett avtal på papper med skrivare, signera papperet med penna, scanna in det underskrivna papperet med en scanner och sen skicka iväg det med e-post. Just det har jag behövt göra på jobbet ett par gånger (där vi inte längre har fax), och det tar ganska mycket längre tid...

Så för exempelvis advokatbyråer och andra som har att göra med skrivna kontrakt regelbundet, så lär de i en hel del fall förmodligen fortfarande använda fax för att spara tid. Men för övriga företag är det nog väldigt ovanligt idag.


Det var för övrigt inte många år sedan Dubbningshemsidan tillhandahöll ett faxnummer, med hjälp av en digital tjänst som vidarebefordrade fax till e-post. Då fick jag också fax nån gång då och då, men när samma tjänst började kosta pengar istället för att vara gratis så tackade jag för mig och sade upp faxnumret. :)

Goliat

Faxlåda är fax som kan skickas till annan media som fax till e-post eller epost till en fax.

Om jag minns det rätt. Faxbox har jag nog bara hört.

Anders M Olsson

Med tanke på att det fortfarande säljs både dedicerade faxmaskiner och multifunktionsskrivare med faxfunktion måste det fortfarande skickas en del fax, även om det säkert har minskat väldigt mycket på senare år.

Faxlåda är en funktion som en del operatörer tillhandahåller som påminner väldigt mycket om det du beskriver, Daniel. Förstår jag dig rätt att inkommande fax omedelbart skickades vidare till din e-post?

Om man har faxlåda betyder det att man får ett telefonnummer hos operatören där inkommande fax lagras på hårddisk/server. Sen kan användaren välja om och när han vill läsa dem. Möjligheterna kan skilja mellan olika operatörer, men det kan typiskt vara att se dem on-line, få dem utskrivna och postade, skickade till en annan fax eller vidarebefordrade som e-post.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 november 2021 kl. 07:23:31
Med tanke på att det fortfarande säljs både dedicerade faxmaskiner och multifunktionsskrivare med faxfunktion måste det fortfarande skickas en del fax, även om det säkert har minskat väldigt mycket på senare år.

Faxlåda är en funktion som en del operatörer tillhandahåller som påminner väldigt mycket om det du beskriver, Daniel. Förstår jag dig rätt att inkommande fax omedelbart skickades vidare till din e-post?

Om man har faxlåda betyder det att man får ett telefonnummer hos operatören där inkommande fax lagras på hårddisk/server. Sen kan användaren välja om och när han vill läsa dem. Möjligheterna kan skilja mellan olika operatörer, men det kan typiskt vara att se dem on-line, få dem utskrivna och postade, skickade till en annan fax eller vidarebefordrade som e-post.

Jag tror vi hade ett (alltså nummer och operatör) och faxen där hade möjlighet att fylla i telefonnummer eller epost, och tror till och med det fanns OCR på den också.

Visste inte att man kunde få så den postades med vanlig post. Jag minns bara att jag fick byta ut rullen i maskinen då ingen annan lyckades utan fick den alltid åt fel håll eller drog den i el "slot" så den rullade runt och trasslade sig. Hur svårt är det att följa pilarna lixom. 😉😂➡️⤴️⤵️⬅️⬆️⬇️

Däremot kallades den för faxbox och inte faxlåda men antar det är samma sak.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 november 2021 kl. 07:23:31
Faxlåda är en funktion som en del operatörer tillhandahåller som påminner väldigt mycket om det du beskriver, Daniel. Förstår jag dig rätt att inkommande fax omedelbart skickades vidare till din e-post?
Ja, precis så - det var en tjänst där jag fick ett telefonnummer och där fax som skickades till det numret automatiskt skickades vidare till min e-post som PDF-filer. Man kunde också skicka fax genom att skicka till en särskild e-postadress.

Jag kommer tyvärr inte ihåg vad tjänsten hette, och vet därför inte om den ens finns kvar idag - men den var länge gratis, men när den började kosta pengar ansåg jag att fördelarna inte var tillräckligt stora i relation till priset, så att jag sade upp abonnemanget. Jag minns inte vilket priset var, men det var i alla fall mer än jag ansåg det vara värt; då det redan då var relativt få som skickade fax (och lär vara ännu färre idag).


En gång i tiden var det däremot ovärderligt med fax, på den tiden när inte så många hade Internet i hemmet och när det fanns få andra möjligheter att kunna kommunicera skriftligt utan att skicka fysiska brev. Mellan cirka 1995 och 2000 hade jag exempelvis regelbunden kontakt med sändningschefen på den gamla goda TV-kanalen TCC (The Children's Channel) via fax - hon var svenska men bodde i London, och var oerhört hjälpsam. Jag lämnade förslag till henne, fick omedelbar feedback, hjälpte till att lösa sändningsproblem och fick ofta avsnittslistor och avsnittsresuméer för serier (det här var alltså innan man kunde hitta avsnittslistor på nätet). Även TV3 och Kanal 5 fick man ofta bra svar från via fax; mycket enklare än via brev och telefon.

Hampus.J

Har för mig att sjukvården använder fax fortfarande ur säkerhetssynpunkt eller något i den stilen. Kan minnas fel dock, (och kanske har det ändrats nyligen).
In Donaldismo Veritas